Článek
Renault Mégane dostal na konci loňského roku lehký facelift. Extravagantní, ale již trochu zastarávající karoserii velmi pomohl. Přední světlomety a nárazník se více připodobnily modelu Laguna a posunuly se víc k obrysu karoserie. Jejich čirá optika je mnohem více sexy.
Vzhled vozu je však nezaměnitelný nikoliv kvůli přední části, ale spíš "vyšpulenému zadku". Zadní okno kolmé k vozovce a vyboulený plech zavazadelníku jsou designérskými prvky, které vzbuzují nejvíc diskuzí. Někomu se toto řešení líbí, jinému ne. Pravdou však zůstává, že rovná střecha až ke zlomu má výhodu v perfektním prostoru pro hlavy na zadních sedadlech a řešení zavazadelníku poněkud znehodnocuje jeho využitelnost.
Útulný interiér
Interiér dýchne na cestující pohodovým vzhledem. Nic nemá extrémní design, ale přitom zde nezíváme nudou jak v automobilech koncernu VW. Vzhled přístrojové desky, výplní dveří a dalších drobností je svěží, plasty jsou kvalitní a především se nám zalíbilo dvojbarevné provedení palubní desky. Jen přístroje a jejich grafika nejsou nic moc a déle si člověk zvyká i na ruční brzdu s příčným madlem.
Přední sedadla chválíme jako pohodlná - proti předfaceliftované verzi jsou trochu tužší, což jim prospělo. Vzadu už tolik pohody nevládne. Jak jsme již napsali, místa na hlavu je dost, ale v ostatních směrech je to horší - pro lokty, ramena a kolena tu je prostoru jen průměrně, možná i o nějaký ten centimetr méně. Navíc opěrky hlavy se nedají vytáhnout dostatečně vysoko a dlouhánům se bude dolní konec zabodávat do ramen.
Zavazadelník je v konkurenci průměrný (astra nabízí víc, Kia Rio zase méně...). Jeho nákladová hrana je však celkem vysoko a využitelnost díky zalomenému víku je pochybná.
Navnadil nás motor...
Jako pohonná jednotka byl použit v testovacím voze zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l s šestnácti ventily. Výrobce udává výkon 82 kW a točivý moment 151 N.m při 4250 ot./min. To by mělo být dost i na sportovnější jízdu, ale podle našich zkušeností, je agregát spíš kultivovaný a moc se mu závodit nechce. Přesto jsme si ho oblíbili.
Je tichý (velmi zajímavé bylo, že jsme jej slyšeli, jako by byl umístěn místo pravého předního kola), málo žíznivý (spotřeba v kombinovaném provozu se pohybuje lehce nad hranicí 7,0 l na 100 km.) a jeho přednosti vyniknou především na dlouhých tratích po silnicích první třídy. Jen převodovka by mohla mít lepší a přesnější chod, i když i v tomto směru cítíme lehký posun k lepšímu.
...podvozek zase nepřesvědčil
Jenže pak tu máme podvozek. Ti, kdo mají rádi pohodlí a nechtějí s vozem zkoušet projíždět zatáčky rychleji než výletním tempem, budou moc spokojeni. Vůz se přenáší přes malé nerovnosti velmi plavně a v interiéru vládne pohoda.
Ta však končí ve chvíli, kdy se objeví několik děr za sebou. Automobil začne poskakovat a stopu nedrží vůbec dobře. V zatáčkách lze slyšet hvízdání pneumatik - měkké nastavení je prostě nepodrží a tak si "písknou" téměř vždy. Když však nastane kombinace dvou již popsaných situací, je o zábavu postaráno - zatáčka a nerovnosti prostě vozu nesvědčí a v tomhle směru by se měl Renault silně zlepšit.
Neuvěřitelné slevy
Cena Renaultu Mégane 1.6 16V začíná na 450 000 Kč za třídveřovou verzi v základní výbavě Authentique. Náš vůz však začal s cenou 525 000 Kč a za nadstandardní výbavu (klimatizace a rádio) bylo nutné připlatit ještě 29 000 Kč. To jsou už cifry hodně velké. Jenže jsou tu dlouhodobé akce Renault. Mégane má nyní slevy až 110 000 na vůz (!) - 90 000 Kč standardně a 20 000 Kč při placení přes Renault leasing (akce trvá do konce června).
Z rozsáhlé konkurence tak vyberme několik vozů, které by mohly na Mégane zaútočit i cenou - Opel Astra 1.6 16V Enjoy*/77 kW za 439 900 Kč, Kia Rio 1.6 EX Sport*/82 kW za 359 980 Kč, Peugeot 307 1,6 16V X-Line/80 kW za 486 900 Kč, Chevrolet Lacetti 1.6 16V Star*/80 kW za 363 000 Kč či Citroën C3 1.6 16V Exclusive/80 kW za 445 900 Kč.
* v akční slevě
Technické údaje | |
Renault Mégane 1.6 16V Expression | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1598 ccm |
Max. výkon | 82 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 151 N.m při 4250 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 9,1 |
Mimo město | 5,6 |
Kombinace | 6,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 192 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,9 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4209 mm |
Šířka | 1777 mm |
Výška | 1458 mm |
Rozvor | 2625 mm |
Objem zavazadelníku | 330/1190 l |
Provozní hmotnost | 1175 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 ** |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | 2/4** |
Ceny | |
Základní cena vozu | 355 000 Kč *** |
Základní cena vybavení Expression | 415 000 Kč *** |
Cena testovaného vozu | 444 000 Kč *** |
** Nárazový test proběhl v roce 2003, tedy ještě ve starém hodnotícím systému
*** S kompletní možností snížení ceny v rámci akční slevy