Hlavní obsah

Test Renaultu Mégane 1.6: Haute Couture

Novinky, Jan Čech

Francouzi si potrpí na eleganci. To je stará známá věc - pořádný oblek k francouzskému gentlemanovi patří stejně neodmyslitelně jako dobré mravy či sklenička kvalitního vína. Renault Mégane je pravý Francouz. Oblek má skvělý, mravy vybrané a chybí jen to víno, které za volant nepatří.

Článek

Renault Mégane dostal na konci loňského roku lehký facelift. Extravagantní, ale již trochu zastarávající karoserii velmi pomohl. Přední světlomety a nárazník se více připodobnily modelu Laguna a posunuly se víc k obrysu karoserie. Jejich čirá optika je mnohem více sexy.

Vzhled vozu je však nezaměnitelný nikoliv kvůli přední části, ale spíš "vyšpulenému zadku". Zadní okno kolmé k vozovce a vyboulený plech zavazadelníku jsou designérskými prvky, které vzbuzují nejvíc diskuzí. Někomu se toto řešení líbí, jinému ne. Pravdou však zůstává, že rovná střecha až ke zlomu má výhodu v perfektním prostoru pro hlavy na zadních sedadlech a řešení zavazadelníku poněkud znehodnocuje jeho využitelnost.

Útulný interiér

Interiér dýchne na cestující pohodovým vzhledem. Nic nemá extrémní design, ale přitom zde nezíváme nudou jak v automobilech koncernu VW. Vzhled přístrojové desky, výplní dveří a dalších drobností je svěží, plasty jsou kvalitní a především se nám zalíbilo dvojbarevné provedení palubní desky. Jen přístroje a jejich grafika nejsou nic moc a déle si člověk zvyká i na ruční brzdu s příčným madlem.

Přední sedadla chválíme jako pohodlná - proti předfaceliftované verzi jsou trochu tužší, což jim prospělo. Vzadu už tolik pohody nevládne. Jak jsme již napsali, místa na hlavu je dost, ale v ostatních směrech je to horší - pro lokty, ramena a kolena tu je prostoru jen průměrně, možná i o nějaký ten centimetr méně. Navíc opěrky hlavy se nedají vytáhnout dostatečně vysoko a dlouhánům se bude dolní konec zabodávat do ramen.

Zavazadelník je v konkurenci průměrný (astra nabízí víc, Kia Rio zase méně...). Jeho nákladová hrana je však celkem vysoko a využitelnost díky zalomenému víku je pochybná.

Navnadil nás motor...

Jako pohonná jednotka byl použit v testovacím voze zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l s šestnácti ventily. Výrobce udává výkon 82 kW a točivý moment 151 N.m při 4250 ot./min. To by mělo být dost i na sportovnější jízdu, ale podle našich zkušeností, je agregát spíš kultivovaný a moc se mu závodit nechce. Přesto jsme si ho oblíbili.

Je tichý (velmi zajímavé bylo, že jsme jej slyšeli, jako by byl umístěn místo pravého předního kola), málo žíznivý (spotřeba v kombinovaném provozu se pohybuje lehce nad hranicí 7,0 l na 100 km.) a jeho přednosti vyniknou především na dlouhých tratích po silnicích první třídy. Jen převodovka by mohla mít lepší a přesnější chod, i když i v tomto směru cítíme lehký posun k lepšímu.

...podvozek zase nepřesvědčil

Jenže pak tu máme podvozek. Ti, kdo mají rádi pohodlí a nechtějí s vozem zkoušet projíždět zatáčky rychleji než výletním tempem, budou moc spokojeni. Vůz se přenáší přes malé nerovnosti velmi plavně a v interiéru vládne pohoda.

Ta však končí ve chvíli, kdy se objeví několik děr za sebou. Automobil začne poskakovat a stopu nedrží vůbec dobře. V zatáčkách lze slyšet hvízdání pneumatik - měkké nastavení je prostě nepodrží a tak si "písknou" téměř vždy. Když však nastane kombinace dvou již popsaných situací, je o zábavu postaráno - zatáčka a nerovnosti prostě vozu nesvědčí a v tomhle směru by se měl Renault silně zlepšit.

Neuvěřitelné slevy

Cena Renaultu Mégane 1.6 16V začíná na 450 000 Kč za třídveřovou verzi v základní výbavě Authentique. Náš vůz však začal s cenou 525 000 Kč a za nadstandardní výbavu (klimatizace a rádio) bylo nutné připlatit ještě 29 000 Kč. To jsou už cifry hodně velké. Jenže jsou tu dlouhodobé akce Renault. Mégane má nyní slevy až 110 000 na vůz (!) - 90 000 Kč standardně a 20 000 Kč při placení přes Renault leasing (akce trvá do konce června).

Z rozsáhlé konkurence tak vyberme několik vozů, které by mohly na Mégane zaútočit i cenou - Opel Astra 1.6 16V Enjoy*/77 kW za 439 900 Kč, Kia Rio 1.6 EX Sport*/82 kW za 359 980 Kč, Peugeot 307 1,6 16V X-Line/80 kW za 486 900 Kč, Chevrolet Lacetti 1.6 16V Star*/80 kW za 363 000 Kč či Citroën C3 1.6 16V Exclusive/80 kW za 445 900 Kč.

* v akční slevě

Technické údaje
Renault Mégane 1.6 16V Expression
Motor
Zdvihový objem1598 ccm
Max. výkon82 kW při 6000 ot./min
Max. točivý moment151 N.m při 4250 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město9,1
Mimo město5,6
Kombinace6,9
Výkony
Max. rychlost192 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod10,9 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4209 mm
Šířka1777 mm
Výška1458 mm
Rozvor2625 mm
Objem zavazadelníku330/1190 l
Provozní hmotnost1175 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky5/5 **
Ochrana dětí-
Ochrana chodců2/4**
Ceny
Základní cena vozu355 000 Kč ***
Základní cena vybavení Expression415 000 Kč ***
Cena testovaného vozu444 000 Kč ***

** Nárazový test proběhl v roce 2003, tedy ještě ve starém hodnotícím systému

*** S kompletní možností snížení ceny v rámci akční slevy

Související témata:

Související články

Test Chrysleru 300C 3.0 CRDi: The Godfather

Chrysler 300C je jeden z nejzajímavějších automobilů na našem trhu. Vůz s tak silným image téměř nenajdete. Oči kolemjdoucích a kolemjedoucích jsou k čelní...

První kilometry se Škodou Roomster

Čtvrtá modelová řada domácí automobilky Škoda Auto se poprvé oficiálně představila. Její světová premiéra byla v Praze. V jejím průběhu jsme měli možnost najet...

Výběr článků

Načítám