Hlavní obsah

Test Renaultu Kadjar dCi 115: Potěší spotřebou i zavazadelníkem

Novinky, Marek Bednář

Elegantní, zajímavě navržená karoserie Renaultu Kadjar má své mouchy, ale ten největší problém poznáte až při svezení po nekvalitním asfaltu. Naopak motor je příjemným překvapením a kufr má prakticky řešené falešné dno.

Foto: Jiří Landa

Renault Kadjar Blue dCi 115

Článek

Kadjar prošel modernizací už před drahnou dobou – s novým designem a také novou třináctistovkou jsem ho testoval před rokem a půl. Tentokrát mám v rukou verzi, která bude nejednomu zákazníku bližší – turbodiesel s manuální převodovkou a pohonem jen předních kol.

Vnější vzhled Kadjaru tedy není zrovna novinkou, přesto stojí za pozastavení – ale spíš proto, co znamená pro fungování auta. Začnu LEDkovými světlomety, které ale mají manuální regulaci sklonu a dají se nastavit tak, že v noci opravdu dobře vidím na cestu.

Foto: Petr Horník, Právo

Světla jsou elegantní a svítí hezky, ale na automatické přepánání dálkových není spoleh.

Bohužel, automatické přepínání dálkových světel si neumí poradit v dešti či na dálnici a je tak téměř nepoužitelné.

Přes tlusté A-sloupky a faldy v kapotě, které naopak výhled z vozu podstatně zhoršují, můžu pokračovat k zadnímu nárazníku, který sice potěší mlhovkami i couvačkami v páru, ale trčí daleko a zhoršuje průchodnost terénem. Nezmiňuji to zbytečně, Kadjar má na dnešní dobu slušnou světlou výšku a je možné ho objednat i s pohonem všech kol.

Foto: Jiří Landa

Lehký terén zvládá i bez čtyřkolky.

Zastavím se u dvojitých blinkrů v zadních světlech. Na každé straně auta jsou dvě čtveřice LEDek, jedna na rohu, druhá poměrně daleko na pátých dveřích. Takovéto řešení není obvyklé, ale funkčnost je skvělá – blinkr je výborně vidět z velké vzdálenosti, i pokud vůz zároveň brzdí.

V kabině už je vidět věk

Šplhám za volant – velkorysá světlá výška je poznat i v tento moment – a vidím vnitřek, na kterém je stáří už docela znát, zejména ve srovnání se současným Cliem a Zoe, jejichž displeje jsou podstatně větší a nemají kolem sebe tolik černého plastu. Taky je displej dost nízko, daleko od linie pohledu na silnici, takže abych viděl třeba na navigaci, musím hodně sklopit zrak.

Foto: Petr Horník, Právo

Na dnešní poměry je displej hodně nízko.

Jas podsvícení je svázán se světlomety v ideji, že když svítí světlomety, je tma a je třeba ztlumit displeje. Jenže když zapnu světla v dešti – musím manuálně, neumí to sám podle stěračů – či mlze, displeje se ztlumí a nic na nich není vidět, takže musím několikrát kliknout do centrálního displeje a jas upravit. A ne málo – v dešti ve dne na 70 % jasu, v noci na nejnižší nastavení.

Na druhou stranu, Android Auto tu běží naprosto skvěle a spolehlivě a Renault umí promítnout instrukce navigace do přístrojového štítu. Vynikající jsou také ovladače klimatizace o kousek níž a díky tvarování středového tunelu mě nic netlačí. Prostoru tu není zrovna na rozdávání, ale sedí se mi slušně pohodlně, i díky sedačce s rozumným bočním vedením a možností prodloužit, ale nikoliv naklopit sedák.

Foto: Petr Horník, Právo

K sedačkám nemám velké výhrady.

Za zmínku stojí také prosklená střecha sice bez otvírání, ale s gigantickou plochou. Bohužel tlačítko zatahování roletky nemá samočinný dojezd a musím ho držet mnoho, mnoho vteřin. Chválu zaslouží i zavazadelník, jehož falešné dno má dva díly. Nepůsobí sice moc bytelně a třicetilitrový sud piva na něj radši nedávám, ale dá se z něj vytvořit praktická přepážka.

Foto: Petr Horník, Právo

Kufr nabídne dostatek prostoru i dvojdílné falešné dno, z nějž lze vytvořit přepážka.

Motor překvapí nízkou spotřebou

Startovací tlačítko probouzí k životu jediný diesel v nabídce Kadjaru. 115 koní a 260 N.m není na nějaké závodění, ale do 100 km/h stačí na slušně svižnou jízdu. Motor je velmi dobře utlumen, dunění v nízkých otáčkách neexistuje. Jeho největší výhodou je však spotřeba – hodně svižnou jízdou po dálnici i v horách vidím průměr 5,7 l/100 km.

K práci s pákou manuálního šestikvaltu nemám výhrad, ani její přesnost není žádná tragédie. Trochu mě jen překvapil poměrně tuhý pedál spojky, který je v kontrastu s naopak velmi lehkým řízením.

Foto: Petr Horník, Právo

S řadicí pákou se pracuje dobře, jen spojka je překvapivě tuhá.

K tvrdým se řadí i odpružení, a to i přes pneumatiky s velkorysým profilem – i tak jsou nerovnosti v karoserii velmi dobře cítit. Významný benefit v ovladatelnosti vozu to nemá, Kadjar není auto na ostrou jízdu a když se o ni pokusíte, dá vám to jasně najevo.

Vadí mi podvozek a infotainment

Komu je tedy naftový Kadjar určen? Chtělo by se říci, že tomu, kdo nechce škodovku a hyundai ho nudí, jenže až na krásnou červenou barvu není tento Francouz zrovna zábavným autem. Nebo možná tomu, kdo chce větší Koleos, ale nemůže si ho dovolit a doufá, že Kadjar mu nebude daleko.

Foto: Petr Horník, Právo

Renault Kadjar Blue dCi 115

V mé garáži místo nenajde kvůli příliš tvrdému podvozku a složitému – a bohužel neustále nutnému – nastavování jasu displejů. Je to trochu škoda, protože jinak to není v kombinaci turbodieselu a manuálního šestikvaltu vůbec špatné auto.

Renault Kadjar Intens Blue dCi 115
Motor:1 461 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:85 kW (115 k) při 3750 ot./min
Max. točivý moment:260 N.m při 2000 ot./min
Převodovka:šestistupňová manuální
0-100 km/h:11,7 s
Nejvyšší rychlost:189 km/h
Průměrná spotřeba dle NEDC:4,3-4,5 l/100 km
Provozní/nejvyšší hmotnost:1503/1978 kg
Délka x šířka x výška:4489 x 1836 x 1613 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:472/1478 l
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:544 900 Kč (Kadjar Zen TCe 140 GPF)
Základní cena testované verze:644 900 Kč
Cena testovaného vozu:749 900 Kč

Související články

Výběr článků

Načítám