Článek
Renault Clio páté generace byl veřejnosti oficiálně představen začátkem roku 2019, přičemž jeho design navazoval na předchůdce, se kterým se chvíli vyráběl souběžně. Začátkem roku 2023 se pak začaly objevovat první informace o faceliftu, který automobilka oficiálně představila v dubnu.
Nám se modernizované clio dostalo do rukou před pár týdny, dorazilo ovšem s plnou parádou. Tedy s nejvyšší výbavou Esprit Alpine, která v nabídce nahradila výbavu R.S. Line, a s vrcholným hybridním pohonným ústrojím E-Tech full hybrid 145. K tomu se ale ještě dostaneme.
Výraznější vzhled
Tradičně začněme od exteriéru, který po modernizaci zaujme především výraznou přídí s větší maskou chladiče, ozdobenou zdůrazněným inovovaným logem automobilky, která se vrátila k jeho historické podobě. Maska je navíc vyplněna hodnotně působícím šachovnicovým chromovaným dekorem.
Další výraznou novinkou jsou světlomety, již ve standardu full LED, které se odpoutaly od výrazného podpisu ve tvaru písmene C. Místo toho vidíme dva horizontální segmenty v každém reflektoru, které jsou opticky propojeny napříč maskou.
Světlomety jsou celkově hranatější a osvětlenou linku ve tvaru písmene C, protaženou do nárazníku, nahradil osvětlený dekor ve tvaru šipky. Přední nárazník je navíc ve výbavě Esprit Alpine sportovně tvarovaný a zaujme šedě lakovaným dekorem, odkazujícím na přítlačné křídlo závodních monopostů.
Při pohledu z profilu zaujmou 17palcová kola z lehkých slitin s výrazným designem a středovými pokličkami zakrývajícími šrouby, na kterých je nové logo. Na předním blatníku je také nové logo Esprit Alpine. Zadní nárazník dostal nové aerodynamické prvky a šedě lakovanou linku. Zadní svítilny jsou nově vybaveny čirými kryty, které naštěstí nevypadají lacině.
Výsledný efekt je přitom působivý. Clio sice vždy vypadalo elegantně, ale s modernizací opět přináší trochu výrazné francouzské módní avantgardy, díky čemuž se na silnicích rozhodně neztratí. Autu navíc opravdu sluší modrý lak Iron (+17 000 Kč), zatímco skryté kliky zadních dveří dodnes schopně vytvářejí iluzi třídveřového vozu.
Renault plánuje dostupný malý elektromobil coby nástupce twinga
Příjemně staromódní
Kabina zůstala po modernizaci na první pohled stejná, drobnosti se liší v závislosti na výbavě. U vrcholu Esprit Alpine ale na první pohled zaujmou sportovně tvarovaná sedadla, která mají příjemné boční vedení. Díky paketu Winter Comfort (+5000 Kč) jsou navíc sedadla vyhřívaná, stejně jako volant.
Před řidičem je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10 palců, nabízející dvě jednodušší možnosti zobrazení v závislosti na jízdním režimu. Uprostřed palubní desky je vertikálně umístěný displej infotainmentu Easy Link s úhlopříčkou 9,3 palce. Pod infotainmentem pak potěší řada tlačítek rychlého přístupu a klasické ovládání ventilace.
Specialitou výbavy Esprit Alpine je unikátní prošívání. Zatímco sedačky a palubní desku lemuje modrá nit, volant z perforované kůže je prošíván barvami francouzské trikolory. Ta se navíc objevuje i na palubní desce před spolujezdcem nebo na opěradlech s výrazným písmenem A, které je opět odkazem na sportovní divizi Alpine.
Po stránce prostornosti se nic nezměnilo, clio tak pořád bez velkých problémů pobere i čtyři dospělé, primárně mu ale sedí úloha spíše druhého auta do rodiny, kdy se na zadních sedadlech budou lépe cítit spíše děti. Zavazadelník nabízí objem 301 litrů, respektive 243 s příplatkovou rezervou (+5000 Kč).
Clio přitom není jen moderní a praktické, ale také technologicky na úrovni. Nejvyšší výbava nabízí ve standardu adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek, upozornění na provoz za vozem nebo sledování mrtvého úhlu. Paket City Premium (+12 000 Kč) přidává i 360° kamerový systém a paket Bose (+13 000 Kč) zprostředkuje skvělý zvuk.
Mitsubishi Colt se vrací jako dvojče Renaultu Clio
Souhra tří motorů
Modernizované clio pořídíte s trojicí motorů: litrovým tříválcem spalujícím benzin o výkonu 91 koní, litrovým tříválcem spalujícím benzin i plyn o výkonu až 100 koní a 1,6litrovým čtyřválcovým hybridem, který nám dělal společnost v novinářském voze. Pohonná jednotka přitom zůstává stejná jako před faceliftem.
Základ tvoří nepřímovstřikový 1,6litrový atmosférický čtyřválec s nejvyšším výkonem 69 kW (94 k), který doplňuje elektromotor o výkonu 36 kW (49 k) a silný startér-generátor s výkonem 25 kW (20 k). Výsledkem je kombinovaný výkon 143 koní, přičemž díky elektromotoru je točivý moment až 205 Nm.
O přenos výkonu na přední kola se stará multimódová převodovka se dvěma stupni pro elektromotor a čtyřmi stupni pro motor spalovací. Motor a převodovka jsou spojeny bez spojky či měniče, o synchronizaci se tak stará startér-generátor s poměrně vysokým výkonem.
Automobilka k novému hybridu ráda připomíná, že při jeho vývoji využila znalosti ze světa formule 1 a registrovala 150 nových patentů. Navzdory sportovnímu stylu výbavy Alpine Esprit a kořenům pohonné jednotky ve světě F1 ale Clio E-Tech Hybrid potěší spíše klidnější řidiče.
Hybridní clio se rozjíždí vždy na elektřinu, díky čemuž nabídne celkem svižné reakce, následně však aktivuje spalovací motor. Při klidné jízdě probíhá střídání pohonů krásně plynule a s minimem jakýchkoli rušivých průvodních jevů. Při prudších akceleracích nebo ve vyšších rychlostech se ale může objevit drobná prodleva, doprovázená lehkým cuknutím. Někdy navíc řídicí jednotce trochu trvá, než při jízdě s benzinovým motorem přeřadí.
Rozhodně tím ale nechci říci, že by clio neumělo být svižné. Zejména ve městě působí hezky hbitě a mrštně. Mimochodem zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 9,3 sekundy a maximální rychlost je až 174 km/h.
Umí jezdit za málo
Kdo ale dokáže jezdit s lehčí nohou, toho hybridní clio odmění především příjemnou spotřebou. Ostatně díky baterii s kapacitou 1,2 kWh zvládá malý hatchback i jízdu čistě na elektřinu. Pravda, bezemisní provoz sice není nejdelší, clio ale odstavuje spalovací motor při jakékoli příležitosti a elektromotorem si velmi často vypomáhá.
Průměrná spotřeba by se podle automobilky měla pohybovat okolo působivých 4,2 až 4,3 l/100 km, nicméně s ohledem na opravdu zimní podmínky během testu (tedy s nadílkou sněhu) bylo automaticky potřeba počítat s vyššími hodnotami. I při svižnějším jízdním stylu jsem se ale s Cliem E-tech Hybrid prakticky vždy vešel do 5,5 l/100 km. Při troše snahy by pak nemusel být problém dostat se i pod hranici 5 litrů.
Je však potřeba umět odolat svodům k hrátkám na zakroucených silnicích, ke kterým clio se svým hezky naladěným podvozkem vybízí. V zatáčkách totiž působí hezky stabilně a ani na horších silnicích se nenechá vyvést z rovnováhy. I na 17palcových kolech, které představují vrchol nabídky, přitom clio zvládá slušně tlumit většinu běžných nerovností.
Příjemně naladěné je také řízení, které je tak akorát strmé a dokáže zprostředkovat lehce sportovní zážitek. Milým překvapením jsou i brzdy, které se snadno dávkují. Řidič má ale k dispozici i režim zesílené rekuperace, která je opravdu silná. Při jízdě ve městě tak brzdový pedál použijete většinou jen k úplnému zastavení. Při běžné jízdě ale cliu zesílená rekuperace zbytečně ubírá z jeho přirozeného elánu.
Poslední drobností, která zaslouží zmínku, je odhlučnění. To platí jak pro odhlučnění spalovacího motoru, jehož připojení si během klidné jízdy občas ani nemusíte všimnout, tak pro odhlučnění kabiny a podvozku. Na segment malých městských hatchbacků clio působí opravdu až nevšedně dospěláckým dojmem.
Radost sledovat i řídit
Co tedy říci závěrem? Především je potřeba smeknout před designem modernizovaného clia, který se opravdu povedl. Kabina byla zdařilá již předtím, takže zde ani nebylo příliš co měnit. Drobná vylepšení ale malému hatchbacku rozhodně sluší.
Hybridní pohonná jednotka nadchne především klidnější řidiče, které osloví kultivovaností i spotřebou. Špatná není ani dynamika, kdy se dá ve městě a na okreskách užt i trocha zábavy, při elánu výbavy Esprit Alpine jsem ale nostalgicky vzpomínal na výkonné motorizace z let minulých, které by malému hatchbacku slušely ještě o špetku víc.
Nový Scénic přijíždí jako ryze elektrický rodinný renault
A na úplný závěr musím zmínit i cenu, která není úplně lidová. Clio v základní výbavě Evolution a se základní motorizací TCe 90 sice pořídíte za částku od 348 000 Kč, E-Tech full hybrid 145 ale začíná se stejnou výbavou o dobrých 130 000 Kč výš.
Ve vrcholné výbavě Esprit Alpine stojí hybrid od 588 000 Kč, příplatková výbava ale nakonec vyšroubovala cenu testovaného vozu až na 635 000 Kč. A to mi na malý hatchback, plnící především roli druhého auta v rodině, přijde až moc. Pokud ovšem hledáte příjemnou městskou stylovku se schopností i pobavit, Renault Clio E-Tech vás nejspíš nezklame.
Renault Clio E-Tech full hybrid 145 | |
---|---|
Max. výkon a točivý moment: | 69 kW (94 k)/148 Nm |
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: | 36 kW (49 k)/205 Nm |
Max. kombinovaný výkon: | 105 kW |
Převodovka: | multimódová automatická |
Poháněná náprava: | Přední |
0-100 km/h: | 9,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 174 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 4,2-4,3 l/100 km |
Kapacita baterie: | 1,2 kWh |
Provozní/maximální hmotnost: | 1335/1770 kg |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 900/665-670 |
Délka × šířka × výška: | 4053/1798/1440 |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 301/neuvádí se |
Základní cena: | 348 000 Kč (Evolution, TCe 90) |
Základní cena testovaného provedení: | 478 000 Kč (Evolution, E-Tech full hybrid 145) |
Cena testovaného vozu: | 635 000 Kč (Esprit Alpine, E-Tech full-hybrid 145 + příplatky) |