Článek
Atmosférický dvoulitr s výkonem 203 koní se žene za otáčkami jako splašený, reakce na sešlápnutí plynu jsou zejména ve středních a vyšších otáčkách velmi bezprostřední. Čtyřválec díky absenci turbodmychadla či kompresoru táhne bez sebemenší prodlevy v celém pásmu otáček, motor se nechá vytočit k 7500 otáčkám a nejlépe se cítí nad hranicí cca 4000, kdy je zaražení do sedačky největší.
Celkově tento motor miluje vyšší otáčky a reaguje překvapivě syrově a hlučně (viz dále), což je v době nejrůznějších byrokratických omezení a ekologických předpisů sympatické.
Při tachometrových 140 km/h a zařazeném šestém stupni točí motor 4000 otáček. Spotřeba se při rychlejší jízdě vyšplhá přes deset litrů, při ustálené jízdě rychlostí 120 km/h hlásí palubní počítač spotřebu do sedmi litrů.
Syrový a hutný zvuk
Kromě již zmiňované přímé reakce na plyn, která vás bude navádět, abyste jeli rychleji, potěší i naladění výfukové soustavy. Motor, respektive dvojice koncovek výfuku hlasitě hučí, je to neotesaný, hrubý zvuk, který ovšem příjemně dokresluje sportovní atmosféru. Při delších cestách na dálnici je zvuk až obtěžující, ale na okreskách vám vyloudí úsměv při každém sešlápnutí plynového pedálu.
Podvozek je citelně tvrdší, na nerovnostech si trochu „poskáčete“. Kdo by přesto chtěl ještě tvrdší pružiny, pro toho má Renualt za 15 tisíc připravené nastavení Cup, pro běžný provoz je ale podle některých reakcí příliš tvrdé – podvozek je nižší o 7 mm a podle Renaultu o 15 procent tvrdší než u základního Clia Sport. Clio se v zatáčce skvěle drží, je velmi dlouho neutrální, na horším povrchu má tendenci k odskakování.
Stabilizace je vypínatelná a naštěstí nechybí ani klasická ruční brzda, se kterou můžete zejména na mokrém povrchu poslat auto do přetáčivého smyku.
Drobné vady na kráse
Brzdy (věhlasné Bremba) mají nejprve příliš tvrdý nástup, po jeho překonání se dají dávkovat dobře a jejich účinek je vynikající. Škoda jen, že se při prudkém zpomalení samočinně rozblikají výstražné blinkry.
Řízení je přesné, ale i přes znatelné ztuhnutí posilovače řízení oproti ostatním Renaultům je znát menší citlivost. Převodovka je šestistupňová, manuální – řazení je přesné, ale chybí mu mechanická dokonalost například převodovek od BMW.
Největší překvapení nastává při pohledu do ceníku, základní verze Clia Sport totiž stojí 550 tisíc korun. Ani ceny příplatkových výbav vaše konto nezruinují. Clio Sport je povedeným hot hatchem za skvělé peníze.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1998 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 147,5 kW (203 k) při 7100 ot./min |
Max. točivý moment: | 215 Nm při 5400 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 225 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1240 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 549 900 Kč |