Hlavní obsah

Test Range Roveru: Do lesa i na operu

Nová generace automobilové ikony opět ukazuje, že neexistuje situace ani místo, kde by vypadala nepatřičně. I když se totiž bavíme o více než pětimetrovém chrámu luxusu, nezapomíná na své tradiční praktické stránky. Range Rover je zpět v plné síle, vyzkoušel jsem jej ve vrcholné motorizaci s bavorským osmiválcem.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Range Rover P530 Autobiography

Článek

Automobilový průmysl má několik opravdových ikon, jejichž design a význam je věčný. Patří mezi ně i Range Rover, který nejenže definoval segment skutečně luxusních off-roadů, ale značka Land Rover kolem tohoto modelu postavila celou jednu značku, která dnes nabízí i malý evoque, větší velar a přímého příbuzného, Range Rover Sport.

V roce 1969 bylo luxusní pojetí vozu do terénu skutečně něčím novým, vůz si ale zamilovala šlechta i dobrodruzi. Dnes na velkých SUV stojí všechny prémiové značky a Britové se tak mají co ohánět, aby zachovali jedinečnou atmosféru Range Roveru.

Snaží se o to již pátá generace představená v roce 2022 na zcela nových základech.

Uhlazená klasika

Range Rover pozná každý a bez váhání, což je v dnešní době unifikovaného designu, do kterého mluví nespočet předpisů, velkou výjimkou. Hranatá silueta s pozvolna snižující se střešní linií, dlouhý zadní převis a naopak celkem krátký ten přední - to jsou hlavní designové danosti Range Roveru podobně jako obdelníkový tvar masky nebo svislé zadní svítilny.

Designérům se toto téma podařilo rozehrát do moderní podoby zejména zjednodušením, minimalismem a jakýmsi vyžehlením hran. Příď je v podstatě hladká, s užšími světlomety.

Nejvíce mě fascinuje bok auta, které je rovněž bez výstupků, a to nejen díky výsuvným klikám dveří, ale i okenním rámům. Škoda jen, že imitace postranního výdechu je podobně jako u předchozí generace umístěna na dveřích, kde ještě více do světa křičí, že se jedná o podvrh.

Záď využívá spojení zadních svislých svítilen, přičemž do černých pásů je schovaná veškerá světelná technika, což působí velmi efektně. Novou generaci lze specifikovat se stříbrnými, černými i bronzově zbarvenými prvky exteriéru. Škoda jen, že se často při volbě těch bronzových nevyhnete některým stříbrným partiím vespod, což kazí celkový dojem.

Novinkou je sedmimístné provedení auta, které je ovšem k dispozici jen ve verzi s delším rozvorem LWB. Má obří rozvor 3197 mm a délku 5252 mm. Testovaná standardní verze nese označení SWB a je o 200 milimetrů kratší v obou rozměrech. Na šířku má novinka přes zrcátka 2209 mm a na výšku 1870 mm v obou verzích.

Že tedy jde o kus auta, netřeba ani naznačovat, na druhou stranu díky nadčasovým proporcím a ladným detailům rozhodně neztrácí eleganci.

Sotva hnete prstem

Interiér jde v podobném duchu. Zejména v testovaném černočerném provedení byste jej rozhodně neoznačili za neobvyklý či šokující, jako se o to snaží v poslední době třeba Mercedes-Benz. Range Rover tradičně sází na poměrně strohé tvary, ale snadnou použitelnost a perfektní zpracování.

Poslední jmenovaná vlastnost nebyla vždy samozřejmostí, u novinky tomu tak je, slícování a pocit vnímané kvality je tu všudypřítomný. Britský luxus tu doslova cítíte z kvalitního dřeva a kůže.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Zpracování je perfektní.

V minulosti koncern Jaguar Land Rover spíše pokulhával, co se infotainmentu týká, po přechodu na nový systém Pivi a Pivi Pro jde ale o přednost a v rámci konkurence o možná vůbec nejlepší nabídku.

Překvapivě reaguje velmi rychle a funguje zcela spolehlivě, má pěkný design, intuitivní řazení menu a skvělou kvalitu zobrazení. Navíc je ovládání ventilace odděleno do mechanické podoby. Oproti předchozím systémům jde o pořádný skok vpřed.

Typickým Range Roverem novinka zůstává i tradiční pozicí za volantem, který i díky nízkému prosklení připomíná kapitánský můstek, ze kterého máte výsostný pohled všemi směry. Zatímco konkurence se často i v tomto segmentu snaží „utopit“ řidiče v co nejnižší pozici, Land Rover na to jde opačně a ctí prvky původního modelu.

Ve všech jiných segmentech jsem pro co nejnižší posez, tady mi však takovéto provedení maximálně vyhovuje, což napovídá leccos i o jízdní charakteristice vozu, ale o té až později.

I kratší varianta nabízí královský prostor pro první i druhou řadu a lze si ji nakonfigurovat s veškerým komfortem pro všechny pasažéry. Lze mluvit až o posedlosti vývojářů tím, že se doslova všechno ovládá na elektromotor. Středovému tunelu vzadu to trochu trvá, než si „lehne“, jinak je ale ve všech těch roletkách a dálkovém nastavení sedadel z 818litrového zavazadelníku něco zvláštně uspokojujícího.

Zvládá všechno

Platforma novinky je stavěna i s ohledem na zabudování plug-in hybridů s velkými bateriemi v podlaze. Ty využívají třílitrového zážehové šestiválce vlastní konstrukce, který je k mání i bez baterií a stejně jako vznětová varianta se vrátil k řadovému uspořádání.

V nabídce nechybí ani vrcholný zážehový osmiválec, ovšem pětilitrový dinosaurus s kompresorem už emisně neprochází. Land Rover se tak poohlédl jinde a pod kapotou Range Roveru tedy najdete známou 4,4litrovou jednotku od BMW.

Motor přeplňovaný dvěma turbodmychadly poskytuje maximální výkon 390 kW, 530 koní, při 5500 až 6000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 750 Nm mezi 1800 až 4600 ot./min.

Zatímco třeba odvozená varianta od divize BMW M umí být kousavá a agresivní, Range Rover naplno využívá spíše tichosti a klidné síly výchozí varianty. A vcelku rozumného apetitu, kdy se lze mimo město pohybovat i k desetilitrové hranici, v kombinovaném režimu lze dlouhodobě počítat s hodnotami pod 13 litrů na sto kilometrů.

Land Rover slaví 75. výročí speciální edicí defenderu

AutoMoto

V páru s osmistupňovou samočinnou převodovkou přesně sedí charakteru auta - většinou o agregátu nevíte, ale když na to šlápnete, dočkáte se úchvatné dynamiky.

Auto tehdy zaklekne, div se nepostaví na zadní. To je rozdíl oproti například německým velkým SUV. Podvozek Range Roveru se nesnaží být jakkoli sportovní. Ne snad že byste měli při svižné jízdě pocit, že řídíte off-road z osmdesátých let, to vůbec ne. Auto i přes svou hmotnost umí velmi srdnatě držet stopu, než přejde do kontrolované nedotáčivosti a snese toho při rychlé jízdě spoustu.

Ale už zmiňovaný posez vás k pokoušení hranic v zatáčkách neláká, stejně jako přesné, ale vláčné řízení a celkový projev vozu. S Range Roverem se nenásilně a účinně pospíchá, ale není tu primárně od toho, abyste tlačili na pilu.

Zaměřuje se spíš na komfort, který je na skvělé úrovni, i když ne zcela bezchybný. Volil bych alespoň o palec menší disky, těžké třiadvacítky se na ostrých nerovnostech občas ozvou, což narušuje jinak bezchybný klid na palubě.

Většinou totiž Range Rover doslova pluje, dokáže se na vzduchovém podvozku uvolnit. Reaguje však na zvolený režim i styl jízdy, aby tak zkrotil 2,5 tuny v pohybu, musí ztuhnout a na některých typech nerovností už se ozve. Není řeč o žádných ranách, otřesech, zakopávání, ale cítíte to.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Se zvednutým odpružením získává Range Rover jiný rozměr.

Autu pomůžete i zvolením některého z terénních režimů, kdy se na polní cestě už auto nesoustředí na potlačování náklonů, ale přizvedne se a nechá kola kopírovat nerovnosti. Výsledkem je fascinující jízda v podstatě po čemkoli, aniž byste měli pocit, že autu ubližujete.

A když přijde na řadu těžší terén, je na něj Range Rover připravený nejen svou robustností, ale i vyspělou elektronikou. Jestli to myslíte s výlety mimo silnice i do těžšího terénu vážně, Range Rover na menších kolech s terénními pneumatikami je mezi konkurenty připraven nejlépe. Nájezdové úhly činí vpředu až 34,7°, vzadu 29°. Přechodový úhel 27,7°. Světlá výška v offroadovém nastavení se zvedne až na 295 mm a brodit lze až do 900 milimetrů.

Závěr

Víckrát jsem o Range Roveru slyšel jako o nejlepším autě na světě. Takové soudy asi nevyřknu o žádném voze, neboť těch hodnot, které každý pokládáme za důležité, jsou tisíce. Jestli ale existuje velké SUV s nezaměnitelným charakterem a schopnostmi, jde o Range Rover.

Je jako elegantní voskovaná bunda. Můžete s ním tahat klády v lese, jachtu k moři či cokoli 3,5tunového brzděného. Leckdo s ním vyráží na lov a půlku automobilového života je Range Rover celý od bláta. Posádku hýčká komfortem, zatímco sám zvládá neuvěřitelné překážky s přehledem, aby druhý den fungoval jako elegantní limuzína. Tohle auto zkrátka dokáže skloubit Nissan Patrol s Mercedesem třídy S.

A Land Rover si za to nechá zaplatit. Dohady o tom, zda je skutečně o milion korun lepší než BMW X7 M60i se stejným motorem, jsou ale vlastně zbytečné. Jde v mnoha směrech o jiné auto s jiným zaměřením a zejména jde o vůz beznadějně vyprodaný. Řeč je o nejméně dvou letech čekání. U produktu, který nemá objektivní chyby a přitom si jej snadno zamilujete, sedí-li vašim potřebám a životnímu stylu, to ale spousta lidí překousne.

Range Rover P530 SWB
Motor:4395 ccm, dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec
Max. výkon:390 kW (530 k) při 5500 ot./min
Max. točivý moment:750 Nm při 1800-4600 ot./min
Převodovka:osmistupňová automatická
0-100 km/h:4,6 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Kombinovaná spotřeba:11,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:2510 kg
Délka x šířka x výška:5052x2047x1870 mm
Základní objem zavazadelníku:818 l
Poháněná náprava:4x4
Základní cena:3 328 415 Kč (D250 SE)
Základní cena testované motorizace:4 190 261 Kč

Výběr článků

Načítám