Článek
Verze Extended Wheelbase se bentayga dočkala až s nedávnou modernizací. Ze standardních 2995 mm mezi nápravami nyní naměříte 3175 milimetrů. Díky tomu délka dosahuje už úctyhodných 5305 mm.
Z pohledu karoserie je vůz prodloužen od středového sloupku k zadnímu c-sloupku. Tedy v podstatě o delší zadní dveře. Určitá disproporce je skutečně z bočního pohledu vidět, ale jinak by to prostě nešlo.
Zvykli jsme si na delší zadní dveře u prodloužených limuzín, v případě SUV s vyšším pontonem je to ale možná ještě složitější.
Každopádně bentayga těží z velmi povedené modernizace. Jak jsme již popsali při testu faceliftovaného provedení ve standardní délce, designéři bentaygu zbavili zvláštního výrazu přídě a zavalité zádě, model je po modernizaci vizuálně podstatně vyváženější.
Vzdušný zážitek
Hlavním benefitem varianty s prodlouženým rozvorem je pochopitelně více podélného místa vzadu. V krajní poloze přední a zadní opěradla ve vzpřímené poloze dělí až 1120 milimetrů. Zadní sedadlo si tedy lze sklopit a natáhnout se, aniž by se průměrně vysoký dospělý nataženýma nohama dotýkal předního sedadla.
Člověk si rychle uvědomí, jak důležitým luxusním prvkem je právě prostor. A SUV má v tomto i další výhodu oprosti limuzínám. Dozadu se dobře nastupuje i starším pasažérům. Také vnímáte větší vzdušnost do všech směrů, i kolem hlavy. Není to tedy jen o natažených nohách, limuzíny často dokážou zklamat, co se právě prostoru kolem hlavy týká.
Vzhledem k vysokému posezu a velkorysému prosklení by ale testovanému kusu slušela i alespoň lehce zatmavená skla vzadu. Přece jen tu člověk sedí trochu jako ve vitríně.
Zadní sedadla jsou v podstatě totožná s těmi předními. A to nejen tvarem, ale i výbavou. Nechybí vyhřívání, odvětrávání nebo masáž.
Specialitou prodloužené verze jsou i elektricky ovladatelné zadní dveře. Zavřít je lze stiskem tlačítka na středové konzole, ale i manuálně, což však zprvu chce trochu více síly, než je člověk zvyklý.
To vše a navíc i další funkce, jako je osvětlení nebo rolety, lze ovládat pomocí malého tabletu umístěného v nabíjecí stanici na středovém tunelu, který lze stisknutím tlačítka vzít i do ruky. Jeho kvalita zobrazení, citlivost na dotyk i logické řazení je stejně perfektní jako v případě displeje vpředu. Infotainment po modernizaci je jedním z nejlepších vůbec, co se týká komfortu užívání, jakkoli poslední módu v high-tech nesleduje.
V lecčem je svým přístupem tohle auto krásně konzervativní. Nechybějí mu tlačítka pro klíčové funkce a zkratky včetně kruhových ovladačů ventilace. Jen ikony v integrovaném Apple Carplay by mohly být větší. Po týdnu s Teslou je to ale celkově balzám na duši.
A to jste si ještě nepřivoněli ke špičkové kůži a neohmatali všechny části interiéru, které jsou dokonale spasované. Zatímco první vozy od Bentley, které vznikaly pod taktovkou Volkswagenu, své spříznění s koncernem VW moc dobře zamaskovat nedokázaly, aktuální generace je v interiérech špičkou a platí to i pro bentaygu.
Příkladem za všechny budiž použité dřevěné obložení ze dřeva Koa, tedy jednoho z desítek, které lze při konfiguraci zvolit. Jde o provedení s otevřenými póry, kdy ruční nanášení ultratenkých vrstev laku umožňuje udržet přirozenou texturu dřeva.
Koa se většinou vyskytuje na Havajských ostrovech a miluje svahy sopečného popela ostrovních sopek. Havajané jej používali na kánoe kvůli dobrému poměru pevnosti k hmotnosti a nyní je dřevo ceněno při výrobě kytar.
Komfortnější, ale ozve se
Jakkoli Bentley nazývá prodlouženou bentaygu svým novým vrcholným modelem, motorizace už mu zbyla jediná. Zážehový dvanáctiválec je pryč stejně jako vznětový osmiválec. V nabídce zůstává plug-in hybridní jednotka se šestiválcem a jádrem nabídky je stále čtyřlitrový osmiválec, který pohání i testovaný vůz.
Jestliže však v nedávno testovaném Lamborghini Urus byl tento motor ve svém projevu nejteatrálnější a nejagresivnější, tady jde o přesný opak. I když se tak tento čtyřlitr objevuje napříč celým koncernem Volkswagen, můžete z něj mít velmi odlišné pocity.
Agregát o výkonu 550 koňských sil jen ševelí a do interiéru se z jeho projevu nedostane skoro nic, pokud jej držíte v nízkých otáčkách. A že to pro osmistupňovou samočinnou převodovku není žádný problém, vždyť vrcholných 700 Nm točivého momentu je k dispozici už od 2000 otáček za minutu a plochá křivka pokračuje do 4,5 tisíce.
Unikátní Bentley Bentayga připomíná příběh válečného hrdiny
Motoru nechybí ani možnost deaktivace poloviny válců, díky čemuž lze spotřebu paliva držet v rozumných hodnotách jen těsně nad 10 litry na 100 km, pokud se trochu snažíte a je to pro vás za volantem takového vozu vůbec důležité.
Hladkému projevu vozu motoru sekunduje i zmíněná převodovka od ZF, skvěle předvídá, dokáže nabídnout skoro vždy ten ideální stupeň a přitom drží akceleraci v té příjemné nepřerušované plavbě - ne tolik, jako to dodnes umí někdejší příbuzní od Rolls-Royce, ale i bentayga se rozjíždí velmi plynule.
Rovněž řízení je vláčné a přesné zároveň. Odpružení se z pohledu komfortu poprvé zlepšilo po modernizaci a pomáhá mu i prodloužený rozvor. Ve většině případů je bentayga komfortní, ale jsou situace, kdy se nechá lehce rozhodit.
U Prahy roste nový chrám luxusních aut. Značky Porsche, Bentley a Lamborghini dostanou společné zázemí
V komfortní režimu se sice umí uvolnit, karoserie se na vlnách omamně pohoupe a vy se cítíte tak, jak byste ve voze Bentley měli. Jenže na českých silnicích není málo těch nerovností, se kterými si vzduchový podvozek už tolik netyká, kola umí zakopnout a dát o sobě vědět až do kabiny.
Z platformy MLB, která umožňuje zástavbu aktivních příčných stabilizátorů a pokročilého vzduchového odpružení, je však bentayga až překvapivě stabilní jak na dálnici, tak i v zatáčkách. Určitě sportovnější gen značky se tak projeví, pokud zrovna spěcháte, bentayga se na poměry obřích SUV dlouho nenechá vyvést z míry a drží neutrální chování.
Závěr
Prodloužený rozvor otevírá pro bentaygu nové možnosti. SUV se u luxusních značek už etablovaly natolik, že i ti klienti, kteří často či občasně využijí služeb šoféra, nemusejí na vysoké vozy pohlížet jen jako na rodinné automobily, které se nebojí umazat.
Ani to však nemusí být jednotný argument pro verzi EWB. Ostatně i mezi limuzínami dominují prodloužená provedení a takový Lexus LS nebo BMW řady 7 už ani „krátké“ nekoupíte. Podle prodejců to často ani nemusí být kvůli tomu, že by se majitel nechával vozit, ale chce zkrátka to nejlepší nejen pro sebe, ale i pro další pasažéry.
Samotná bentayga není propastně vzdálená od svých levnějších sourozenců na stejné platformě, řeč je třeba o Audi SQ7. Ne vždy zcela dokonalá jízda a celkový projev poukáže na fakt, že další miliony navíc vynaložené za ještě o řád luxusnější Rolls-Royce Cullinan neleží jen na papíře. Přímějším konkurentem pro bentaygu může přece jen být spíše Range Rover ve vrcholném provedení.
Bentayga ale má svou vlastní auru. Detaily a jejich zpracování potěší všechny příznivce anglického luxusu. A právě verze EWB se všemi prvky pro zadní pasažéry je další specialitou.
Bentley Bentayga EWB V8 Azure | |
---|---|
Motor: | 3996 ccm, vidlicový zážehový osmiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 404 kW (550 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 770 Nm při 2000 - 4500 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 4,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 290 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 13 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2439 kg |
Délka x šířka x výška: | 5350 x 1998 x 1739 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 392 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Základní cena: | 225 882 eur (5 754 750 Kč) bez DPH |
Cena testovaného vozu: | 240 247 eur (6 120 724 Kč) bez DPH |