Článek
Klíčkem se startuje klasicky vlevo vedle volantu a přístrojovému štítu vévodí uprostřed umístěný otáčkoměr. U automobilů Porsche to není překvapující, jde o klasické řešení.
Nový Cayenne se zakulatil a proti svému letitému předchůdci působí o dost moderněji. Stejně jako VW Touareg, i Cayenne dostalo redukční dietu a zhublo desítky kilogramů (podle typu motoru). I tak jde stále o dost otylé SUV. I když popravdě, osmiválcové verze konkurenčních SUV nejsou ve většině případů lehčí.
Co potěší je cena, která v případě osmiválce začíná na částce 1,9 miliónu korun. Jde tak o jedno z nejdostupnějších Porsche na českém trhu. Příplatková výbava každopádně skrývá množství lákadel, které cenu zvýší o desítky až stovky tisíc korun.
Výtečná ovladatelnost
Jak se Cayenne S řídí? Výborně. Jde patrně o nejlépe ovladatelné SUV. V kombinaci s příplatkovým vzduchovým odpružením vám nabídne vynikající komfort, ale zároveň agilitu s neutrálním chováním a bez náklonů v zatáčkách. Výtečná je i trakce – Cayenne je vybaveno aktivním pohonem všech kol s elektronicky řízenou lamelovou spojkou a automatickou závěrkou diferenciálu.
Lehkost, jakou Cayenne předvádí na točité silnici, je nevídaná. Jedním dechem je ale nutné dodat, že pouze v rámci třídy SUV, tedy těžkých aut s vyšším těžištěm. Ve srovnání s libovolným sportovním modelem od Porsche by Cayenne nemělo sebemenší šanci...
Atmosférický osmiválec s kulatými 400 koňmi a 500 Nm točivého momentu má dostatek síly za všech okolností. Stovku umí za 5,9 vteřiny a rozjede se přes 250 km/h. Při sešlápnutí plynového pedálu vystřelí Cayenne vpřed podobně jako šestiválcová kupé. Potěší i příjemný zvuk motoru V8. Spotřeba je v praxi v rozmezí 14 a 15 litrů.
S motorem je výborně sladěná osmistupňová samočinná převodovka. Brzdy jsou dostatečně účinné a dobře se dávkují.
Prostornější interiér
Interiér je prostornější než u minulé generace a platí to zejména pro zadní sedadla. Cayenne je z hlediska prostornosti praktické auto – 670 litrů v základním uspořádání a po sklopení zadních sedaček dokonce 1780 litrů.
Nemělo by vás překvapit, že dílenské zpracování i výběr materiálů jsou špičkové. Co potěší méně je záplava tlačítek na středovém panelu, která zhoršují ergonomii.
Suma sumárum –z hlediska jízdních vlastností jedno z nejlepších SUV na trhu. Potěší i velmi konkurenceschopná cena, která se ale po zaškrtnutí několika řádků v seznamu příplatkové výbavy může vyšplhat ke třem miliónům. Mezi zápory řadíme interiér doslova přeplácaný tlačítky, horší výhled dozadu a relativně vysokou spotřebu paliva. Na poslední argument má Porsche v nabídce třílitrový šestiválec TDI nebo hybrid (benzínový šestiválec a elektromotor).
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 4806 ccm, osmiválec, zážehový |
Max. výkon: | 294 kW (400 k) při 6500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 500 Nm při 3500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 5,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 258 km/h |
Průměrná spotřeba: | 10,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2140 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 983 000 Kč |