Článek
Peugeot iOn je technicky prakticky stejný jako Mitsubishi i-MiEV. Elektromobil totiž společně vyvíjelo evropské PSA (Peugeot Citroën) a japonské Mitsubishi. Výsledkem jsou tři elektromobily, které se liší v podstatě pouze přední maskou.
Elektromobil je vybaven motorem s výkonem 47 kW (64 k), kterého dosahuje při 6 000 otáčkách. Maximální točivý moment dosahuje 180 Nm při 2 000 otáčkách. Výkon je přenášen na zadní kola přes jednorychlostní redukční převodovku.
Napájení motoru zajišťují baterie typu Li-ion, umístěná ve střední části vozu. Tyto baterie, které používají i mobilní telefony, tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah. Baterie netrpí paměťovým efektem, takže se nesnižuje jejich životnost. Dojezd činí zhruba 130 kilometrů.
Když jsme iOn testovali, ukazoval teploměr pět stupňů pod nulou. Pokud budete v kabině topit, dojezd klesne z původních 130 kilometrů na 70 až 80. Tak je to v elektromobilu se vším, ať už zapnete stěrače nebo rádio, spotřebovává to kapacitu baterií. Reálný dojezd při městské jízdě je 70 – 90 kilometrů, na „papírových“ 130 km rovnou zapomeňte.
Pohon zadních kol
Peugeot iOn má poháněná zadní kola, takže na sněhu je s ním jízda docela zábavná, trakce zadních kol byla i při rozjedu do relativně prudkého zasněženého kopce velmi dobrá. Ale to asi nebude ten pravý důvod koupě elektromobilu.
Jak se s elektromobilem jezdí? Pomineme-li nabíjení (baterie se na plnou kapacitu pomocí klasické 220 V zásuvky dobijí během šesti hodin, na 80 procent kapacity se dobijí za 30 minut), pak překvapí především ticho. Vzhledem k tomu, že je zde elektromotor a nikoliv spalovací motor, slyšíte jenom tiché šumění. Trochu to připomíná moderní tramvaje.
Kladem je bezpochyby prostorná kabina, dva cestující se sem vejdou bez problémů a ještě zbude docela dost místa pro zavazadla. Dobře přístupný zavazadelník nabídne 160 litrů.
Ve městě svižný
Peugeot iOn je vzhledem ke své hmotnosti i tvaru karoserie docela svižným autem, v provozu jsme si rozhodně nepřipadali jako „brzdy“. Schopnost akcelerovat mimo městské ulice je ve vyšších rychlostech horší, odpich ve městě je ale plně vyhovující. Také tlumení rázů je i na rozbité vozovce dobré, potěší i dobré dílenské zpracování (které o sobě nedává vědět ani na sériích krátkých příčných nerovností). Interiér působí hodnotně, volant nicméně nelze nastavovat.
Peugeot iOn je příliš drahý a má příliš malý dojezd. Stejně jako všechny elektromobily na trhu. Vzhledem k velmi vysoké ceně a omezeným možnostem pro nabíjení nelze čekat komerční úspěch. Jde nicméně o jednu z cest, které je nutné urazit, aby se snížila naše závislost na ropě. To, zda jde v případě elektromobilů o slepou cestu, dnes nelze s jistotou říci...
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | synchronní elektromotor |
Max. výkon: | 47 kW (64 k) při 8000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 180 Nm při 2000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 15,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 130 km/h |
Průměrná spotřeba: | dojezd na jedno nabití - max. 150 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1120 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 780 000 Kč |