Článek
Původně v Česku Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered, jak zní celý název tohoto vozu, ani neměl být. Na oficiálních stránkách a v propagačních materiálech nadále chybí, ale lze jej individuálně objednat prostřednictvím autorizovaných dealerů.
Kvóty pro český trh jsou však velmi malé, jinak řečeno, v reálu se spíše čeká na uvolnění výrobního slotu.
Za 1,7 milionu korun můžete mít liftback či kombi s velmi zajímavým systémovým výkonem, se kterým lze ale jezdit i delší městské trasy jen na elektřinu. Díky tomu si vysloužil i elektromobilní značky EL, a tedy například parkování v pražských zónách zdarma.
Přijde vám to jako fádní úvod do testu sportovního modelu střední třídy? Činím tak, protože tepovou frekvenci vám tohle auto zvedá podstatně méně, než byste na první pohled čekali. Ať už to berete jako výhodu, či nikoli...
Křidélka, kam se podíváš
Na onen první pohled je jasné, že přesně po takovém finálním doladění i tak krásná 508 volala. 20palcová kola, svítivé brzdové třmeny, perleťový šedý lak a všudypřítomné aerodynamické prvky jsou decentním, ale snadno rozpoznatelným továrním tuningem.
Verze PSE se liší i maskou chladiče nebo logy divize Peugeot Sport. Zmíněná křidélka na přední i zadním nárazníku a před zadními koly jsou sice v městském provozu snadno na ráně, ale cítíte z nich motorsport. A možná ještě lépe ucítíte, až se příští rok Peugeot Sport s tímto novým logem znovu objeví na Le Mans.
I do interiéru se dostala svítivě zelená, a to do grafiky přístrojů nebo coby vyšívání sedadel či palubní desky. Kdo by čekal sportovní sedadla nebo volant, bude zklamán, jakkoli standardní sedačky drží tělo dobře, na opravdu ostrou jízdu nestačí.
Koncept i-cockpitu, tedy displeje nad malým volantem mi dlouhodobě nevadí a tvrdím, že pokud nemá řidič vyloženě krátký trup, najde dobrou řidičskou pozici snadno. Už v klasické 508 se navíc sedí poměrně nízko, takže úprav v tomto smyslu nebylo třeba.
Díky tomu že již standardní 508 má interiér složený z kvalitních a dobře slícovaných materiálů, nepůsobí ani v této cenové hladině nemístně, až luxusní atmosféru dotváří pravé dřevěné dekory.
Jen bych od verze s tak výrazným výkonovým skokem chtěl větší odlišení, ale to se pomalu dostávám k otázce, čím tohle auto vlastně chce být...
Rychlost i klid
Érou přeplňovaných zážehových motorů u Peugeotu skončil třílitrový šestiválec i dvoulitrový čtyřválec, Francouzi vsadili vše na turbodmychaldem plněnou tříválcovou dvanáctistovku a čtyřválcovou šestnáctistovku v nespočtu různých variant. Tu vůbec nejšťavnatější, s až polozávodními díly, si nadšený řidič mohl vychutnat v Peugeotu RCZ R nebo 308 GTi.
Právě na vozy nižší střední třídy těch 275 koní před pár lety ještě bohatě stačilo. Když však nyní Peugeot chtěl postavit něco opravdu silného o třídu výš, navíc v emisně ještě svázanější éře, musel si pomoci elektřinou.
Test Peugeotu 3008 Hybrid4: Silný i úsporný
K systémovému výkonu 265 kW, 360 koní, a točivému momentu 520 Nm se 508 PSE dopracoval díky plug-in hybridnímu ústrojí.
Kombinuje přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku v aktuálně prostřední výkonové verzi se 147 kW, 200 koni, a dva elektromotory. Přední má 81 kW, zadní je o 2 kW silnější, jedná se tedy o vůz s pohonem všech kol.
V nejostřejším režimu zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy, z 80 na 120 km/h zrychlí za tři sekundy, maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Jednotka má v režimu Sport velmi dobrou odezvu na plyn a díky podpoře elektromotorů zrychluje hodně razantně už z nižších otáček.
Zklamáním je určitě zvukový projev motoru, který má shodný výfuk jako standardní verze. Náznak „chrapláku“ uslyšíte jen velmi malý, s otevřeným okénkem... Alespoň že umělý zvuk generovaný reproduktory není úplně přehnaný.
Pochválit lze spárování celého na první pohled složitého systému. Spalovací část se připojuje takřka neznatelně a osmistupňová převodovka umí řadit velmi plynule a sametově.
U takto výkonné verze bych si ale přál rychlejší reakce na manuální řazení „pádly“ pod volantem. Onen manuální režim navíc není trvalý a auto se po chvíli rozhodne, že bude zase řadit samo. To považuji u sportovního auta za velkou chybu.
Pokud ale chcete šetřit litry paliva, přepněte na elektrický režim. Na elektřinu jede vůz až 140 km/h. Lithium-iontový akumulátor s kapacitou 11,5 kWh zajistí tabulkový dojezd až 42 kilometrů na jedno nabití, v reálných podmínkách ve městě počítejte s přibližně 30 až 35 kilometry. Na nabíječce s výkonem 7,4 kW se baterie dobije za hodinu a čtyřicet pět minut.
Za volantem nového Peugeotu 308: Lev nejen příměstský
Spotřeba je jako u každého plug-in hybridu silně závislá na způsobu jízdy a četnosti nabíjení. Ideální vize je taková, že běžné popojíždění po městě by majitel s domácím wallboxem měl zvládnout v podstatě vždy jen na elektřinu.
I pokud se u zásuvky tak často nezdrží, auto funguje jako full-hybrid využívající rekuperaci brzdného účinku a dokáže držet spotřebu kombinovaně klidně pod sedmi litry. Pokud však budete chtít využívat plného výkonu, průměr se klidně přehoupne do dvouciferných hodnot.
Efektivní, nepříliš hravý
Podvozek pro verzi PSE prošel úpravou geometrie a naladěním. Zůstávají adaptivní tlumiče, které v komfortním režimu nabídnou překvapivý komfort. Tužší uložení náprav a obrovská kola o sobě ale dají vědět na větších dírách a kanálech.
Pokud svůj zrak zaměříte na přední nápravu, zaujme vás i výrazný odklon předních kol. Zvětšen byl i rozchod, díky čemuž kola z karoserie sympaticky „trčí“. Na přední kola se ostatně při ostré jízdě na malých okreskách auto hodně spoléhá.
Přidaná hmotnost na zadní nápravě a odlišné naladění sice v dlouhých táhlých obloucích propůjčuje vozu větší neutralitu, ale auto se moc nedá řídit plynem. Na to, že byste vyvolali byť i mírný přetáčivý výjezd ze zatáčky jenom výkonem od zadního elektromotoru, zapomeňte. Už jen proto, že elektronickou stabilizaci nelze zcela vypnout. Je nutné více pracovat s hmotností, ale i s přední nápravou.
Utažené zatáčky odhalí, jak moc 508 PSE spoléhá na kvalitní obutí. A vzhledem k tomu, že jsem vůz zkoušel na zimních pneumatikách, se nedotáčivost ozývala mnohem dříve, než bych si přál.
V kombinaci se sice relativně strmým, ale nepříliš citlivým řízením to znamená, že autu nejvíce sedí rychlé přesuny po dálnici nebo v rychlých zatáčkách, kde nejvíce prodá vynikající stabilitu ve vysokých rychlostech a neutrální chování v momentě, kdy se do asfaltu mohou zakousnout obě nápravy.
Co je však bezesporu připraveno na brutální zacházení a Peugeot tradičně nepodcenil, jsou brzdy Alcon. Čtyřpístkové třmeny a dvoudílné kotouče s průměrem 380 mm na přední nápravě znamenají vynikající výdrž a odezvu.
Závěr
Peugeot 508 PSE je na pohled krásné auto a v přímce dokáže vytvořit zrychlení z říše opravdu sportovních aut. Jenže v mých očích je speciální edice málo odlišná na to, abych si jako zákazník obhájil půlmilionový příplatek oproti komfortnější plug-in hybridní 508 o výkonu 225 koní.
Ano, dostanete zadní elektromotor, tedy pohon všech kol, přepracovaný podvozek nebo špičkové brzdy. Jenže tohle auto jako kdyby chtělo spíše zachovat cestovně-dynamický charakter standardní 508 než nabídnout ryzí řidičské zážitky na hraně.
Tomu odpovídá nejen celkové naladění, ale i důležité detaily jako fádní zvukový projev, nevypínatelná stabilizace nebo absence skutečně manuálního režimu řazení, které je navíc stále spíše sametové než rychlé.
Kdo však vymetat apexy nehodlá a chce stylový a velmi rychlý, stabilní cestovní vůz, který ve městě může užívat v podstatě jako elektromobil, může v 508 PSE najít to pravé.
Peugeot 508 PSE | |
---|---|
Spalovací motor: | 1598 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon/točivý moment spalovacího motoru: | 147 kW (200 k)/300 Nm |
Max. výkon elektromotoru: | přední: 81 kW (110 k), zadní: 83 kW (112 k) |
Max. systémový výkon/točivý moment: | 265 kW (360 k)/520 Nm |
Baterie: | Li-Ion, 11,5 kWh |
Dobíjení: | 1 h, 45 m (z 0 na 100 %, AC palubní nabíječka, 7,2 kW, kabel Mennekes) |
Dojezd na plné nabití (WLTP): | 42 km |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 5,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba (WLTP): | 1,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1925 kg |
Nosnost: | 415 kg |
Délka × šířka × výška: | 4850 × 1860 × 1410 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 487/1537 l |
Poháněná náprava: | 4x4, zadní kola poháněna elektromotorem |
Základní cena modelu: | 1 005 000 Kč (Allure Pack 1,5 BlueHDi 130k) |
Základní cena testované verze: | 1 700 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 716 000 Kč |