Článek
Model 1007 je spíš doplňkovým vozem v nabídce francouzské automobilky. To naznačuje už čtyřmístné číslo. Žádný z představitelů Peugeotu se netajil tím, že neočeká velké prodeje. 1007 měla být jen záležitost pro zlepšení image značky. To se povedlo, ale i tak je jistě nepříjemné, že pro malý zájem se musela v nedávné době omezit výroba.
Hravý design
Vůz je však stále na českých silnicích netradiční. A každý, kdo se chce odlišovat, nechť uvazuje o "tisíc-sedmičce". Na každé křižovatce a především na parkovištích jsme se stávali centrem pozornosti. Na svědomí to má netradiční karoserie. Vysoká a krátká stavba vypadá velmi vesele. Není to žádný dravec, jak je tomu u dnešních vozech Peugeotu, ale už na první pohled vidíme, že tohle má být malý dravec do městských kolon a na parkoviště supermarketů. Rozměrná prosklená plocha zaplňuje interiér množstvím světla a v naší příplatkové výbavě nechybělo ani rozměrné, elektricky ovládané střešní okno.
Tam a zase zpátky
Úsměv na tváři a úžas v očích však u okolostojících vyloudí elektricky otevírané a dozadu posuvné dvoje dveře. Jejich ovládání je jednoduché - buď velkou klikou, tlačítkem na přístrojové desce či na dálkovém ovládání v klíči. Když už z několika metrů se otevírají a lákají do interiéru - to pak na panelovém sídlišti nastává pozdvižení. V úzké mezeře se nikdo nemusí bát, že by odřel vlastní či cizí vůz - i v malém prostoru lze velmi pohodlně vystoupit.
Otevření dveří je tedy komfortní, ale poněkud zdlouhavé. To jsme se přesvědčili při focení, kdy neustálé zavírání a otevírání dveří zabere dost času. Každý jejich pohyb totiž trvá dlouhých pět sekund.
Vpředu pohodlně...
Interiér je také velmi zajímavý. Vpředu má vůz opravdu hodně místa. Nad hlavou, v loktech i ramenech jsme nepociťovali žádný nedostatek. Snad jen absence loketní opěrky pro levou ruku nás dost mrzela. Přístrojová deska má tradiční skladbu koncernových vozů - přehledné budíky za volantem, rádio a klimatizace ve středu a nad nimi malá kaplička informačního systému. Netradiční jsou pouze tlačítka ovládající dveře.
...vzadu to tak slavné není
Zadní sedadla už tolik pohodlí neposkytují. Člověk s výškou 188 cm si za sedadlo řidiče s upravením na tutéž postavu moc pohodlně nesedne. Kolena se dotýkají opěradla a ramena se potýkají s plastovým kusem obložení. Se zadními sedadly také souvisí zavazadelník. Ten má v základním objemu pouhých 178 l. Když k tomu připočteme opravdu vysokou nákladovou hranu a slušnou hloubku ke dnu zavazadlového prostoru, vyjde nám nelichotivý výsledek. Naštěstí se však dvě zadní sedadla dají samostatně posouvat, sklápět a vyklopit dopředu. Po všech kouzlech s opěradly a sedáky tak lze zavazadelník zvětšit až na 1048 l. Každé posunutí lavice však také znamená zmenšení prostoru pro nohy zadních cestujících. Na dovolenou ve čtyřech lidech si tedy tento vůz raději neberte.
I detaily potěší
Interiér má však ještě několik zajímavých prvků, na které je třeba upozornit. Především je to možnost barevné individualizace potahů a přístrojové desky. Barevné sedáky, centra opěradel a dečky na vrcholu přístrojové desky lze totiž jednoduše odepnout a nahradit jinými s odlišnou barvou. Navíc se tento systém zvaný Caméléo využije i při praní. Abychom ale byli ještě více praktičtí - zaujala nás schránka v přístrojové desce. Její velikost nás vyloženě nadchla. Můžeme ji přirovnat k balení dětských plenek a to už je pořádný objem.
Motoru chybí "krouťák"
Tak, jak nás nadchl interiér a netradiční prvky, tak nás zklamal motor a převodovka. Pod přední kapotou totiž pracuje čtrnáctistovka s výkonem 54 kW. To není na první pohled málo, ale automobil je díky své konstrukci a velkým posuvným dveřím dost těžký. Provozní hmotnost 1220 kg se rozpohybuje jen velmi ztuha - točivý moment 118 N.m při 3300 ot./min je opravdu dost málo. Zvlášť ve spojení s robotizovanou převodovkou 2-Tronic.
Jedná se o klasickou manuální převodovku, ale s automatickou spojkou. Vybrat si můžete buď z manuálního režimu s řazením pákou, pákami pod volantem nebo automatem. Této převodovce jsme však moc na chuť nepřišli. Občas se stávalo, že automat váhal, neustále se snažil vytáčet motor do vysokých otáček, kde ovšem také rapidně rostla spotřeba (na centrálním displeji je standardně zobrazena okamžitá spotřeba) a rostl hluk. Když jsme se chtěli svézt podle svých představ, museli jsme řadit úplně ručně, nebo ručně automat regulovat. To je novinka - ačkoli máte zařazenou automatiku, lze zařazeného převodu vstoupit a změnit jej, aniž by automat byl vypojen.
Malý výkon = vysoká spotřeba
Jelikož jsme s vozem absolvovali téměř maratónský běh po republice, snažili jsme se o co nejnižší spotřebu. Velmi často tak bylo nutno zasáhnout a přeřadit ručně, aby byly zrušeny nežádoucí efekty kvílejícího motoru ve vysokých otáčkách. Spotřeba ale i tak atakovala hranici 8 l na 100 km. Naše cesta přitom byla pro měření velmi ideální - třetinově si mezi sebou rozdělily kilometry město, silnice i dálnice.
Jízdní vlastnosti na jedničku
Ale abychom techniku jen nehaněli - pochválit musíme podvozek. Ten při malém rozvoru je velmi jistý a poradí si jako nic i s rozbitým povrchem. Naše testovací jízda nás zavedla i na čerstvě zasněženou silnici, kde i přes absenci ESP automobil seděl celkem jistě a rozhodila jej pouze kombinace nutnosti rychlého brzdění, ledu a zatáčky.
Nápor na peněženku
Peugeot 1007 s motorem 1.4 s robotizovanou převodovkou 2-Tronic je na českém trhu k dostání za cenu 399 000 Kč. Za testovanou výbavu Trendy si musíte připlatit 40 000 Kč a za doplňkovou výbavu (Bezpečnostní Pack - kolenní airbag řidiče + hlavové airbagy (+ 12 000 Kč), automatická klimatizace + automatické světlomety a stěrače (+ 16 000 Kč), Komfortní Pack (parkovací asistent + el. sklopná vnější zpětná zrcátka) (+ 12 000), el. střešní okno (+ 26 000 Kč), podélné střešní lišty (+ 7500 Kč) ) dalších 73 500 Kč. Výsledná cena 512 500 Kč tak opravdu nepotěší. Dobrou zprávou pro případné zájemce je však to, že v případě leasingu můžete mít slevu.
Konkurence k vozu téměř neexistuje - 1007 si vytváří vlastní prostor na trhu. Pro srovnání však vezměme Renault Modus 1.2 16V/55 kW Dynamique za 330 900 Kč v akční slevě či Mitsubishi Colt 1.1/55 kW Inform za 299 900 Kč. Ve světle těchto cenových relací se však náš testovaný vůz poněkud znehodnocuje.
Technické údaje | |
Peugeot 1007 1.4 2-Tronic | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1360 ccm |
Max. výkon | 54 kW při 5400 ot./min |
Max. točivý moment | 118 N.m při 3300 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8,1 |
Mimo město | 5,3 |
Kombinace | 6,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 165 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 16,6 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3731 mm |
Šířka | 1662 mm |
Výška | 1620 mm |
Rozvor | 2315 mm |
Objem zavazadelníku | 178/1048 l |
Pohotovostní hmotnost | 1202 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 379 000 Kč |
Základní cena vybavení Trendy | 439 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 512 500 Kč |
Nejbezpečnější
I když je Peugeot 1007 zařazen do kategorie supermini, v crash testu dokázal jako první z kategorie pokořit hranici plného počtu pěti hvězdiček za ochranu posádky. Děti jsou ochráněni také nadprůměrně (tři hvězdičky z pěti) a chodci průměrně (dvě hvězdičky ze čtyř).