Článek
Kdo chce prostorné auto, ale z mnoha objektivních důvodů nesdílí vášeň módních SUV vozů, pro toho je výtečnou variantou kombi. Trochu oplastované, aby bylo vidět (i kdyby jen naoko), že majitel má rád cesty do přírody. Proti standardnímu kombi máte o 25 mm vyšší podvozek.
Mezi fleetovými manažerskými kombíky v Česku jednoznačné dominuje Škoda Superb, kdo by však rád něco nevšedního, toho by mohl uspokojit Opel Insignia Country Tourer. Vypadá velice dobře i s těmi falešnými koncovkami výfuku.
Jde o auto prostorově srovnatelné s již zmíněným superbem nebo passatem, dobře vybavené, respektive za konkurenceschopné peníze, které bez problémů snížíte individuální či fleetovou slevou u dealerů. Jen zvažte panoramatickou střechu, kterou bylo vybaveno i testované auto - snižuje tuhost karoserie a zmenšuje prostor pro hlavy cestujících.
Výtečná prostornost
Uvnitř je opravdu hodně místa ve všech směrech a pozadu není ani zavazadlový prostor se svými 560 litry. Na délku naměříte slušných 115 centimetrů, zadní sedačky lze sklápět buď v poměru 60 : 40, nebo ve vyšších výbavách v ideálním 40 : 20 : 40. Po sklopení sedaček vznikne menší schod, objem pak naroste na 1665 litrů. Výtečná je užitečná hmotnost, jež nejde pod 543 kilogramů, a spousta motorizací nabízí přes 600 kg. Škoda jen, že s krycí roletou nelze manipulovat intuitivněji.
Vadil nám rovněž neskutečně odfláknutý překlad z informací zobrazovaných na palubním počítači a dále nelogičnost v informacích zobrazovaných na displeji. Mizerné rozlišení má zadní parkovací kamera. Přední sedadla mají mechanický posun, navíc kolečko pro upravení sklonu opěradla je nešikovně umístěno poblíž bezpečnostních pásů. Naopak vynikající je displej pro promítání na předním skle - jde o dražší provedení s barevným výstupem a skvělým rozlišením, používané například BMW.
Vrcholné motorizace jsou v případě insignie vždy spojené s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol Twinster. Ten je celkem unikátní. Jde o stejný pohon 4x4, jako má poslední Focus RS; namísto obvyklého mechanického zadního diferenciálu je dvojice lamelových spojek, která mezi zadními koly zjednodušeně umožňuje vektorovat točivý moment. V praxi to funguje dobře a insignia díky tomu lépe a ochotněji zatáčí a je už jedno, zda jedete po vlhkém listí, sněhu či v třicetistupňovém letním vedru. Jízdním vlastnostem ostatně převelice pomohla odtučňovací kúra.
Polykač dálničních kilometrů
Osmistupňový automat Aisin je ve většině situací dobrou volbou, řadí relativně hladce, byť někdy ne tak rychle jako konkurenční ZF. Proti standardnímu dvoulitru s jedním turbodmychadlem nám tak verze bi-turbo přišla o něco méně úderná, než bychom čekali. Na vině je kromě relativně pomalejší převodovky i vyšší hmotnost (rozdíl je značných 91 kilogramů, v případě verze s pohonem jen předních kol je to už 141 kg). Druhý nejsilnější diesel (170 k a 400 Nm vs. 210 k a 480 Nm) je také úspornější, byť očekávaně za recenzovanou motorizací trochu zaostává.
Na druhou stranu mohutné zrychlení nepolevuje ani nad povolnou stotřicítkou a auto úderně zabírá ještě o 50 km/h dále. Od vrcholné dieselové motorizace 2.0 BiTurbo CDTI 4X4 jsme čekali o trochu více. Jezdili jsme v průměru za osm litrů. Při devadesátce točí motor jenom 1500, při 130 km/h pouhých 2000 otáček. Na delší dálniční přesuny ideální.
Na osmnáctipalcových kolech je insignia velice komfortní, a pokud po ní nebudete požadovat přehnaně dravý styl, řídí se velice pěkně. Škoda nedotaženého navigačního a multimediálního systému.
Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 4X4 | |
---|---|
Motor: | 1956 ccm, vznětový čtyřválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 154 kW (210 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 480 Nm při 1500 ot./min. |
0–100 km/h: | 8,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 228 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,1 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1732 kg |
Délka x šířka x výška: | 5004 x 1871 x 1525 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 560 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 739 900 Kč (1.5 Turbo / 103 kW) |
Cena s testovanou motorizací: | 1 015 900 Kč |