Hlavní obsah

Test Opelu Grandland X Hybrid4: Tři stovky koní pro váš klid

Novinky, Milan Lažanský

Plug-in hybridní motorizace tvoří vrchol nabídky Grandlandu X. SUV nižší střední třídy od Opelu slibuje kombinaci vysokého výkonu s nízkou spotřebou. Funguje dobře, k charakteru auta se mi ale přeci jen staromilský diesel hodí víc. Na rozdíl od francouzských kolegů totiž Grandland X vždy vsázel hlavně na konzervativní přístup.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Opel Grandland X Hybrid4

Článek

Skupina PSA, do které po fúzi v roce 2017 patří i Opel, vstoupila do elektrifikace masových modelů vcelku chytře. Malé modely posazené na kompaktní modulární platformě CMP nabídnou i čistě elektrický pohon.

Větší modulární plošina EMP2 v aktuální verzi rovněž má prostor pro baterie, ovšem využívají ji větší modely od nižší střední třídy výše. Pro ty se více hodí plug-in hybridní uspořádání pohonu. Tedy spalovací motor a elektromotor, který sílu čerpá z akumulátoru. Ten lze nabíjet ze sítě.

Kombinaci přeplňované šestnáctistovky a elektromotoru nabízejí čtyři více méně příbuzná SUV z koncernu PSA. Právě Opel Crossland X má nejblíž k Peugeotu 3008. Oba nabídnou jak slabší verzi s pohonem jen předních kol, tak i zkoušenou čtyřkolku. Stejně jako prémiový DS 7 Crossback, který slabší verzi zařadil později.

Citroën C5 Aircross je sice větší než Peugeot s Opelem, ale marketingově posazený o něco níž, a tak si vystačí s levnější předokolkou.

Test DS 7 Crossback 2.0 BlueHDI 180: Nové pojetí luxusu

AutoMoto

Plug-in hybridní pohon se v tomto populárním automobilovém segmentu dostává do většiny konkurence, a tak je i pro Opel důležité jej mít ve svém portfoliu.

Podstatnou motivací automobilek je bezpochyby snížení flotilových emisí a vyhýbání se emisním pokutám, ale pokud se plug-in hybrid správně používá a funguje dobře, může si jej zákazník obhájit i bez pobídek od státu. Jaký je Opel Grandland X Hybrid4?

Strýc si dal kšiltovku dozadu

S různými motorizacemi Grandlandu X jsem toho najezdil dost na to, abych mohl říci, že auto docela znám. Vedle Peugeotu 3008, ze kterého vychází, mi vždy dávalo velký smysl pro zákazníky, kteří chtějí na pohled méně okázalé SUV zvenčí, s klasickým pojetím interiéru.

Jenže u Opelu si řekli, že hybridní verze se musí trochu odvázat. Možná aby si obhájila vyšší cenovku. Narážím na dvoubarevné lakování. Zatímco černá střecha vizuálně pomůže jakémukoli SUV, stejný kontrastní lak na kapotě na mě působí jako garážový tuning na jinak usedlém voze. Naštěstí jde o příplatek.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Zezadu se hybrid liší nápisem a poznávací značkou pro elektromobily.

Uvnitř žádné výstřelky ani v této variantě nečekejte. Opel má vcelku jednoduchou palubní desku, ovládání ventilace oddělené od dotykové obrazovky, a dokonce i klasický přístrojový štít s ručičkami. Ano, rychle se tu zorientujete, na druhou stranu interiér tohoto vozu nepůsobí úplně jako v moderním autě.

Opel představuje druhou generaci crossoveru Mokka, ve šlépějích předchůdce nekráčí

AutoMoto

Uživatel hybridního auta je většinou otevřen moderním technologiím, ani středový displej infotainmentu ho proto svým rozlišením a grafikou neuchvátí. Jakkoli pracuje spolehlivě a nabízí párování s chytrými telefony přes Apple Carplay a Android Auto.

Špičková jsou tradičně sedadla s certifikátem AGR. Interiér je nadále dostatečně prostorný, vzadu si pohodlně sednou i vyšší dospělí. Jen zavazadelník se kvůli bateriím a dalšímu příslušenství zmenšil na 390 litrů ze standardních 514 l.

Skvěle sladěno

Hybrid v Opelu Grandland X znamená podobně jako u příbuzných modelů vždy zážehovou přeplňovanou šestnáctistovku, osmistupňovou samočinnou převodovku a akumulátor o kapacitě 13,2 kWh.

Základní varianta Hybrid2 má slabší šestnáctistovku o výkonu 133 kW s elektromotorem u přední nápravy v převodovce o výkonu 81 kW, které dohromady poskytují kombinovaný výkon 165 kW a točivý moment 360 Nm.

Testovaná verze Hybrid4 dostala silnější variantu spalovacího motoru. Má 147 kW a navíc i elektromotor v zadní nápravě disponující 83 kW. Celkově tak jde o vůz s pohonem všech kol se systémovým výkonem 221 kW, tedy marketingově vděčných 300 koní s točivým momentem 520 Nm.

První jízda v Opelu Corsa-e: Rozdíl je jen jeden

Testy

Po nastartování se klasicky ocitnete rovnou v plně elektrickém režimu, ve kterém se auto umí pohybovat papírově až 59 kilometrů. Takové metě se skutečně v městském prostředí dokážete přiblížit.

Pokud bude po plném nabití vaším revírem spíše dálnice, počítejte klidně i se třiceti kilometry, ale to je pochopitelné - tehdy chybí rekuperace energie z brzdění a aerodynamický odpor udělá své.

Zvolte příplatkovou palubní nabíječku s výkonem 7,4 kW za 13 tisíc a vůz na veřejných dobíjecích stanicích či z domácího wallboxu dobijete i za 4 hodiny. Spotřeba je hodně variabilní, jak už to u tohoto pohonu bývá.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Malý displej uprostřed přehledně ukazuje tok energií, víc informací najednou se sem nevejde.

Moje 5,5litrová zkušenost závisí na tom, že někdy jsem měl možnost denně dobíjet, jindy nikoli. Pokud jezdíte bez nabíjení, i tak se Opel dokáže dlouhodobě pohybovat pod sedmi litry i při větším podílu dálnic, což je v pořádku.

Oněch 300 koní je magické číslo, které skutečně okouzlí i při jízdě. Zapněte sportovní režim a SUV se z místa odpíchne opravdu s chutí. Hodí se i mód 4x4, kdy elektromotor stále pomáhá s trakcí. I když je vybitá baterie, protože si systém stále nechává dost energie v zásobě.

Opel Corsa, nebo Peugeot 208? Souboj dieselových sourozenců

Testy

Vyššímu tempu na okresních silnicích nebrání ani tak podvozek, který je už v základních motorizacích tužší než u francouzských kolegů a dobře zvládá ostré nerovnosti, ale spíš celková hmotnost vozu nebo relativně mrtvé řízení.

Tohle auto zkrátka nikdy nebylo stavěné na spěch nebo snad sportovní jízdní zážitky. Vysoký výkon sdružené soustavy je tu tak spíše pro váš klid, při předjíždění a dalších situacích.

Při klidné jízdě totiž ústrojí pracuje velmi pohodově, je dobře sladěné, o motoru ani převodovce skoro ani nevíte, což také ztěžuje odhad rychlosti. Podvozek i přes svou vrozenou tuhost dokáže nabídnout parádní komfort, z celého auta vyzařuje klid.

Závěr

Stejně jako u sourozenců se plug-in hybridní pohon povedl. Pracuje tiše, inteligentně a pokud máte kde doma a ideálně i u práce dobíjet, ušetříte za palivo. Vždyť většina lidí to do práce dále než nějakých 30 kilometrů nemá. A to Grandland na elektřinu zvládne, i když pospícháte.

Nemohu se však zbavit dojmu, že mi auto jako celek úplně neladí. Ne že by podvozek nezvládal relativně vysoký systémový výkon, naladěn je povedeně. Spíš mi přijde, že se Grandland X na trh uvedl jako „normálně” vypadající a úplně „normálně” fungující SUV, které koupíte od půl milionu a za dobrou výbavu nemusíte tolik připlácet.

Jenže na vrcholný plug-in hybrid vám milion korun nestačí, a pokud si plug-in hybrid chcete pořídit proto, že máte rádi novoty a high-tech, z pojetí interiéru dost možná budete zklamaní.

Nebo může být právě tohle spojení moderny a klasiky tím pravým, co hledáte. Důležité každopádně je, že Grandland X je dobře postavené plug-in hybridní SUV.

Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate
Motor:1598 ccm, zážehový čtyřválec, turbo, 2x elektromotor
Max. systémový výkon:221 kW (300 k)
Max. točivý moment systému:520 Nm
Převodovka:osmistupňová samočinná s integrovaným elektromotorem
0–100 km/h:6,1 s
Nejvyšší rychlost:235 (135 v el. režimu) km/h
Průměrná spotřeba v kombinovaném režimu:1,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1800 kg
Délka x šířka x výška:4477 x 1856 x 1609 mm
Základní objem zavazadelníku:390 l
Poháněná náprava:obě
Základní cena modelu:469 990 Kč (1.2 Turbo/96 kW Selection)
Základní cena motorizace:1 149 990 Kč
Základní cena motorizace a výbavy:1 199 990 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám