Článek
Nezdá se vám, že by Opel Corsa byl proti své předchozí generaci nějak větší? Pak se podívejte na délku vozu, který měří bez jednoho milimetru celé čtyři metry. A výška? Šířka? Tak už to takové překvapení není, že?
Dravá kočka
Čtvrtá generace má velmi moderní a dynamické tvary. Ani za pár let patrně nebude "out" a naopak se o ní bude neustále říkat, že je opravdu "chic". Především přední partie se designérům povedla. K předním sloupkům vytažené světlomety v jejichž vrcholcích jsou zabudovány směrovky dávají vozu hodně dravý výraz. Zadní partie jsou stavěné spíš horizontálně, takže automobil vypadá ještě vyšší, než ve skutečnosti je.
Zevnitř větší než zvenku
Uvnitř vládně oblá pohoda. Není to jako v sourozenci se jménem Astra, o který byste se mohli pořezat. Jenže ouha - zas až tak úplně pravda to není. Podívejte se na ovladače audiosystému, klimatizace a samozřejmě volant. Design byl přizpůsoben zaoblenější corse, ale logické uspořádání, některé součástky i další díly sem přešly právě z astry.
Nás zaujaly páčky pod volantem. Ty se změnily úplně. Nyní jsou kulaté a mají mnohem víc funkcí. Především však musíme vyzdvihnout u astry tolik kritizované poloautomatické ovládání ukazatelů směru. Technici je opravdu dost vylepšili a nyní funguje bezvadně - podobně jako v BMW.
A nyní je třeba ukázat na to, co je hlavní zbraní corsy. Prostor. Přední sedadla jsou pohodlná a podepírají stehna i záda v celé délce. Ani 190 cm vysoký muž nemá žádné problémy se sem vejít a z vozu vystupuje svěží. Také na hlavu je místa spousty i dvoumetrové dlouhány.
Zadní sedadla mají také místa dost. Jak jsme již řekli, délka téměř čtyři metry a dlouhý rozvor (2511 mm) dávají zadním sedadlům značný odstup od těch předních.
Chytře na náklad
Opel Cosa nabídne ale i dost místa pro zavazadle - konkrétně o objemu 285 l. Plato může být umístěno ve dvou polohách, takže může dělat buď dvojitou podlážku, pod kterou se schovají drobnosti, nebo klasicky zastřešovat zavazadelník. Můžeme jej ale také vyndat a zasunout za opěradla zadních sedadel, aby nepřekáželo vysokým předmětům. Velmi vtipné řešení. Bohužel mírně nedotažené, když plato ve svém loži vibruje a drnčí.
Přišlo Euro IV :-(
Nás automobil poháněla dříve oblíbená vznětová třináctistovka. Auto si sice nechává líbit dálničních 130 km/h, ale za cenu celkem vysokých otáček, protože šestka na převodovce prostě chybí. Také odstupňování převodů je poněkud delší, takže je nutné se občas podívat až k hranici 4000 ot./min. Znali jste předchozí generaci s tímto skvělým motorem a nechcete tomu věřit? Bohužel je to pravda. Svižnost agregátu padla na úkor splnění emisních limitů Euro IV a teď se točivý moment 170 N.m při 1750 ot./min u těžšího vozu (pohotovostní hmotnost 1145 kg) zdá být poněkud slabší. Není se pak co divit, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne corsa za pouhých 14,5 s.
Podvozek funguje svěle
Opel na vývoji platfomy nové corsy spolupracoval s Fiatem, který stejný podvozek nabízí v Grande Puntu. Tam se automobil může chlubit opravdu dobrými jízdními vlastnostmi, a to na to stačí pouze McPherson vpředu a vlečená náprava se zkrutnou tyčí vzadu. [celá zpráva] Proti minulé generaci je to u corsy dost velký pokrok. Jízda je příjemná a jistá a i když je podvozek naladěn jako trochu tvrdší, komfort mu nechybí.
Z Fiatu bylo však převzato i řízení. To nám připravilo asi nejdelší chvíle k přemýšlení. Jeho elektromechanický posilovač totiž uříznul kompletně veškeré informace od předních kol a nasadil vozu masku nezáživného společníka. Na druhou stranu jeho účinek je menší než u italského soka, což je jistě plus. Velmi nás ještě překvapil prakticky nulovou vůli v řízení. To je dost nepříjemné především na dálnici, kde je třeba neustále korigovat směr.
Škoda příplatkové výbavy
Ačkoliv patří Opel Corsa k malým automobilům a cenově celkem výhodným, nikdy se nesnažila dostat nálepku nejlevnějšího vozu na trhu. Základní cena třídveřové corsy je určena na 249 900 Kč. Testovaný motor stojí v základní výbavě Essentia 316 900 Kč, naše výbava Enjoy pak 353 900 Kč.
Příplatková výbava vyšla na dalších osmdesát tisíc, což je na tak malý automobil dost. Opel by měl dát spíš do základu více bezpečnostních prvků, nebo je alespoň zlevnit. Posuďte sami: tzv. pětihvězdičkový paket, který k předním dvěma airbagům přidá další čtyři a k tomu dnes snad už nutnou signalizaci nezapnutých pásů za 22 500 Kč a aktivní hlavové opěrky pak stojí dalších 2500 Kč.
Technické údaje | |
Opel Corsa 1.3 CDTi Enjoy | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1248 ccm |
Max. výkon | 55 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 170 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5,8 |
Mimo město | 3,9 |
Kombinace | 4,6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 163 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 14,5 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3999 mm |
Šířka | 1737 mm |
Výška | 1488 mm |
Rozvor | 2511 mm |
Objem zavazadelníku | 285/1110 l |
Provozní hmotnost | 1220 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 5/3 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 249 900 Kč |
Základní cena motorizace | 316 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 437 400 Kč |