Hlavní obsah

Test Opelu Astra Twin Top: Podzim nepřekvapil

Novinky, Jan Čech

Už třetí generace Opelu Astra dostala nejen verzi kabriolet, ale také velmi moderní a uživatelsky příjemnější pevnou skládací střechu. Majitelé vozu se tak mohou těšit z jízdy ve voze nejen v létě, ale nezaskočí je ani první mrazíky a sněhová nadílka znamená jen nutnost přezutí pneumatik.

Článek

Opel Astra Twin Top vychází z klasického kupé-hatchbacku GTC. Přední část je naprosto identická, takže nemá cenu jí hodnotit - názor na vzhled nové Astry si udělá každý sám. Jenže za předními koly to už je slušná "kanonáda" inovací, které je třeba probrat pěkně postupně a dopodrobna.

Dlouhé, elegantní kupé...

S nataženou střechou musíme říct, že vůz vypadá velmi dynamicky. Jeho tvar si totiž vzal za vzor starou astru kupé, tedy klasický tříprostorový tvar s plynulou křivkou oblouku střechy a následně stoupajícím víkem zavazadelníku. Moc se povedla také zadní světla, kterým neprospěla jen výraznější linka v mezeře, která vzniká uříznutím horní části na otevírané víko. Možná by ještě neškodilo trochu odlehčit masu plechů za dveřmi a celek by byl téměř dokonalý.

...a ještě elegantnější kabriolet

Jenže stačí pár vteřin a pevná třídílná střecha se složí do zavazadelníku. Pak se náhle z vozu stane kabriolet, který zaujme dlouhou hladkou linií od předních světel až k zádi. Hladkost a jednoduchost tvarů jsou zde vyloženě pozitivem, které obdivuje každý, kdo vůz spatří.

Pro čtyři?

Na přístrojové desce nenajdete žádný módní výstřelek, který by odlišovat Twin Top od ostatních verzí astry. Vše je stejné jako u hatchbacku, nikde nic nepřebývá ani neschází. Jen nad rámem předního skla (které je dost daleko a je trochu užší) je soustava tlačítek, ovládající boční skla a střechu. Místa je vpředu dost, to se ovšem nedá říct už o zadních sedadlech. Sice by se na ně pohodlně vešli další dva pasažéři, ale to by vpředu museli sedět lidé mnohem menší, než našich přesahujících 185 cm.

Kus mechaniky

Při skládání se pobaví především technicky založení lidé. Sklápění se totiž děje na několikanásobném mechanismu, který je vytvořen z tenkých plechových tyček. Prví otázka, která nás napadla byla ta, co by se stalo, kdyby při skládání zafoukal vítr - nevytvořil by u mechanismu nový stupeň volnosti? Po složení se 404litrový zavazadelník zmenší na nevyužitelných 205 l, a to ještě v mělké díře zcela u dna.

Celý systém sklápění střechy

:. Kliknutím na obrázky je zvětšíte do původní velikosti

Jedeme do hor!

Naše testovací jízda prověřila vůz pěkně zevrubně. Vyzkoušeli jsem jej totiž při jízdě jak po dálnici, tak i na malých klikatých silničkách Krušných hor, kde jsme se projížděli se staženou střechou i přes podzimní náladu časného stmívání, mlh a studeného větru.

Musíme říci, že vůz s nataženou střechou se nám líbil za jízdy mnohem méně, než jako kabriolet. Jeho plasty a těsnění totiž neustále vržou a je cítit, že kroutící se karoserie se snaží přetlačit usazení střechy do strany, a to hlasitě protestuje. Nejlepší je využívat potenciálu výkonného turbodieselu o objemu 1,9 l na dálnici. Jeho 110 kW a 320 N.m si s vozem i přes jeho značnou hmotnost (1515 kg) pohrává velmi lehce a absence velkých nerovností a zatáček udělají z jízdy cimrmanovsky "pohodlné driftování".

Bez střechy taky dobře

Pak ale přijde na řadu vyzkoušení kabrioletu, což nás zajímá nejvíc. Krušné hory se svými 8 °C v nás nevzbuzují naději na nějaké dlouhé projížďky, jenže opak je pravdou. S vysunutými bočními okénky a větráním nastaveným na nejvyšší teplotu je na předních sedadlech pohoda. Hlavy hladí jen velmi lehce vítr a nejvíc chlad proudí mezi sedadly a řidičovu ruku na řadicí páce. Mít větrnou mřížku, tak bychom neměli s teplotou žádný problém. Takhle jsme vydrželi "jen" do deváté hodiny večerní a střechu natahovali až na rychlostní komunikaci.

Cena pro nadšence

Cena kabrioletů nikdy nebyla lidová. V tom následuje Astra TT trend. V základní verzi vůz stojí 669 900 Kč, s tímto motorem vyjde na 829 900 Kč a náš testovaný vůz byl ještě o nějakou příplatkovou výbavu dražší. V celkové ceně 910 400 Kč bychom ale očekávali vyhřívání sedadel (v kabrioletu by mělo být snad samozřejmostí) a protivětrnou mřížku. Cena ale odpovídá nabízené technické kvalitě (motor by od nás dostal jedničku, střecha dvojku) a konkurence Renault Mégane CC či Peugeot 307 CC je ještě o malý kousek dražší.

Technické údaje
Opel Astra Twin Top 1.9 CDTI
Motor
Zdvihový objem1910 ccm
Max. výkon110 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment320 N.m při 2000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město7,7
Mimo město5,2
Kombinace6,1
Výkony
Max. rychlost213 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod10,2 s
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4476 mm
Šířka1831 mm
Výška1411 mm
Rozvor2614 mm
Objem zavazadelníku205/440 l
Provozní hmotnost1590 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky5/5 *
Ochrana dětí4/5*
Ochrana chodců1/4*
Ceny
Základní cena vozu794 900 Kč
Základní cena vybavení Visia829 900 Kč
Cena testovaného vozu921 400 Kč
Související témata:

Související články

Test Toyoty Prius: kupte si budoucnost

Toyota Prius byla prvním sériově vyráběným automobilem s hybridním pohonem na našem trhu. Není nejlevnější, za technické speciality se musí platit....

Fiat Stilo Uproad: teréňák-neteréňák

Fiat Stilo už je na trhu hodně dlouho a zanedlouho by se měl objevit jeho nástupce. Fiat však stále připravuje verze, které mají oživit zájem o tento jinak...

Výběr článků

Načítám