Článek
Tohle auto není žádné RS. Nejde na něj naroubovat žádné dravé spojení dvou slov začínající těmito písmeny, pokud bychom si nechtěli z auta dělat vyloženě legraci. Octavia RS prostě sporťák není a kdo nevěří, ať se třeba postaví na hlavu, nebo si ho jde odzkoušet někam do autosalonu. Tohle je zábavnější octavia s výkonem, který bychom očekávali od vrcholného modelu klasické řady.
Změna sem, změna tam
Náš automobil měl bílé lakování, což k němu lákalo pohledy všech chodců. Na téhle barvě jsou totiž možná nejlépe vidět všechny změny, kterými prošla karoserie. Především je to fešácký přední nárazník, lehounce upravený ten zadní a křídlo na víku kufru. Hodně udělají i kvalitní hliníková kola, která mají na sobě nasazené nízkoprofilové pneumatiky. Z vnějších úprav je to vše.
Uvnitř pak cestující sedí na velmi dobře tvarovaných sedadlech se sportovním obšitím v kůži. Sedí se v nich opravdu skvěle a naše dlouhá těla držela za všech situací naprosto perfektně. Ze sedadel pak má řidič výhled na sportovnější budíky, chromovanou hlavici řadicí páky či tříramenný volant.
To hlavní pod kapotou
Koncernové výměny motorů můžou člověka zdeptat. Nikde není prostor pro změnu, všechno je stejné, jen s drobnými úpravami v rámci modelů. My měli pod kapotou známý čtyřválec o objemu dva litry s přeplňováním. Podle našeho názoru (a nejen našeho) je tohle asi nejlepší motor v nabídce VW. Je silný (280 N.m), výkonný (147 kW) a má výborný kultivovaný běh. Turbo zabírá od velmi nízkých otáček a čekat na něj se musí jen pokud řidič při předjíždění správně nepodřadí.
Je jasné, že jeho spotřeba je poněkud vyšší a tabulkových hodnot 7,8 l na 100 km dosáhnete asi jen těžko. My jezdili za 9,2 l, i když naše testovací trať byla několikrát obohacena o vygumované kolejnice na asfaltu.
Tvrdší osmnáctky
Tohle auto má být sportovní i svým podvozkem. Je tvrdší, to ano. Ale popravdě řečeno, pokud bychom nehonili auto po výtlukách a nesnažili se mu utrhnout velká osmnáctipalcová kola (ty jsou hlavním zdrojem všech rázů do karoserie) na silnicích třetí třídy, tak bychom to snad ani nepoznali. Vůz je totiž především na delší tratě po rovinkách nebo pozvolných zatáčkách. Utahované zatáčky, vracečky a pomáhání si ruční brzdou na štěrkových cestách mu moc nesedí. Jede sice pěkně, všechno řečené s ním jde provést, ale sporťák to vážně není. Silný motor se trochu pere s komfortně naladěnou převodovkou (i když perfektně jdoucí) a vysokou hmotností karoserie.
Pokud bychom chtěli o RS říct, že je to nositel skutečného Rallye Sportu, pak by musel vůz ubrat alespoň 200 kg (třeba uříznout velký kufr), dostat buď permanentní čtyřkolku nebo mít pro zábavu náhon na zadek.
Dobrá špička
Škoda Octavia RS je podle nás výborný model, který by bylo ale radno spíš prezentovat jako vrchol nabídky klasické řady, než jako sportovní verzi. Kdybychom se podívali ke konkurenci, mnoho protivníků nabízí také parádního závoďáka, ale špička výkonové nabídky je také obsazena podobně výkonnými motory. Přídomek RS bychom brali u odlehčené verze, nebo u motoru s výkonem nad 160 kW.
Závěrem bychom tedy chtěli posadit RS do vyjetých dálničních kolejí kam patří. Rychlostní silnice do Mnichova je pro něj tím nejlepším místem - dokáže lehce zrychlit i nad 180 km/h, při ideálním řazení může předvést zrychlení na stovku za 7,3 s a mnoho "rádobysporťáků" nechá za sebou.
A cena? Základ 754 900 Kč. Je to hodně? Opravdu dost, ale tentokrát musíme Škodovce přidat bod v tom, že výbava je skutečně bohatá a pokud bychom vše napočítali i u konkurence, vyjde octavia na stejné peníze.
Technické údaje | |
Škoda Octavia RS 2.0 TFSI | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1984 ccm |
Max. výkon | 147 kW při 5100 ot./min |
Max. točivý moment | 280 N.m při 1800 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 10,9 |
Mimo město | 6,0 |
Kombinace | 7,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 240 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,3 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4578 mm |
Šířka | 1769 mm |
Výška | 1447 mm |
Rozvor | 2577 mm |
Objem zavazadelníku | 56/1350 l |
Provozní hmotnost | 1400 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 424 900 Kč |
Základní cena motorizace | 754 900 Kč |