Hlavní obsah

Test nového SUV Renault Espace E-Tech hybrid: povedená transformace

Renault Espace byl po dlouhá desetiletí symbolem praktického rodinného MPV, měnící se trendy však přinesly transformaci slavného jména do SUV. Po týdenním soužití ale můžeme říct, že se tahle transformace povedla.

Foto: Petr Hloušek, Novinky

Renault Espace E-Tech full hybrid 200

Článek

První generace Renaultu Espace, představená v roce 1984, položila základ velmi populární modelové řady praktických rodinných automobilů typu MPV. Během let se však požadavky zákazníků výrazně změnily, a tak praktické, ale designově nudné modely MPV začaly v prodejích zaostávat za dobrodružně laděnými modely SUV, které svou praktičnost zvyšovaly sedmimístnými kabinami.

Espace se tak v provedení MPV dočkal celkem pěti generací, přičemž poslední skončila v loňském roce. Automobilka se však rozhodla využít zvučné jméno pro nový model, který by měl naplnit nové požadavky zákazníků toužících po praktičtějších vozech. V roce 2023 tak představila šestou generaci modelu, která je ovšem typickým zástupcem třídy SUV.

Známá tvář

Nový SUV model se automobilka rozhodla postavit na základech kompaktního SUV modelu Renault Austral. Vozy tak sdílí platformu CMF-D a mají i podobnou příď s mohutnou maskou, novým logem a světelným podpisem ve tvaru písmene C.

Espace ovšem nabízí delší rozvor (2738 mm) i celkovou délku (4722 mm). Proti minulé generaci, tedy ještě klasickému MPV, je ale nové SUV kratší o 140 mm. Jak ovšem automobilka dodává, vnitřní prostor pro posádku by měl být téměř identický.

Renault ukázal interiér nového espace, bude sedmimístným australem

AutoMoto

Velmi známě působí také kabina, jejíž koncepce opět navazuje na Renault Austral. Přístrojovou desku tvoří dvě obrazovky, umístěné ve tvaru písmene L. Před řidičem je 12,3palcová obrazovka přístrojového štítu, uprostřed pak vidíme na výšku orientovanou 12“ obrazovku infotainmentu. Volitelným a velmi praktickým doplňkem je i 9,3palcový průhledový displej.

Všechny displeje mají vysoké rozlišení a jejich prostředí působí svižně. Infotainment běží na operačním systému Google, díky čemuž má posádka přístup ke Google Maps a řadě dalších aplikací. Infotainment je navíc doplněn o řadu praktických tlačítek pro snadné nastavení klimatizace. Práci s obrazovkou pak zpříjemní i plochy, o které se můžete opřít/zachytit prsty a snáze tak trefovat jednotlivé ikonky.

Tříramenný volant padne dobře do rukou, jeho tlačítka se příjemně ovládají, nabízí praktický volič jízdních režimů a ani tentokrát nechybí praktické ovládání médií ve sloupku řízení. Do něj je ovšem uchycen i volič převodovky, díky čemuž vznikl ve středovém tunelu praktický úložný prostor, který je doplněn chytrým krytem s madlem pro opření zápěstí. Mimochodem, celkově nabízí interiér 39 litrů úložných prostor.

Celkově působí kabina velice příjemně, na úrovni a kvalitně zpracovaně. Sedadla jsou především komfortní, ostatně nabízí i komfortní funkci odsunutí a přisunutí při nastupování a vystupování. V přední části kabiny je opravdu spousta místa, ještě působivější je však prostor v druhé řadě sedadel.

Zadní lavice je opět velmi komfortní, nabízí nastavitelný sklon opěráků a posádce nabízí spoustu místa jak před koleny, tak nad hlavou. Vzdušnost kabiny navíc podtrhuje prosklená střecha, díky které do kabiny proniká spousta přirozeného světla. Střecha se sice nedá zastínit, díky její povrchové úpravě by se však z kabiny neměl stát skleník. Navíc do kabiny není vidět.

Testovaný vůz byl v pětimístné konfiguraci, Renault ovšem bez příplatku nabízí i sedm míst. Dostatek prostoru přitom zajišťuje možnost posunout zadní lavici v rozmezí až 220 milimetrů. V případě testovaného vozu si tím ale pouze zvětšíte zavazadelník ze standardních 581 litrů až na 777 litrů. Po sklopení opěradel se pak dostáváme až na 1818 litrů, což je působivá hodnota. Pod dvojité dno se navíc vyjde i rezerva nebo roletka.

Jediná volba

Pod kapotou je zatím dostupná pouze jedna varianta, která na první pohled nemusí vypadat zrovna oslnivě, nenechte se ale odradit. Pod označením E-Tech full hybrid 200 se totiž ukrývá 1,2litrový přeplňovaný tříválec, kterému asistuje velmi schopné 400V hybridní ústrojí.

Spalovací motor o výkonu 96 kW (130 k) doplňuje elektromotor o výkonu 50 kW a startér-generátor s výkonem 25 kW, jehož hlavním úkolem je auto rozpohybovat a vykrýt místa, kdy se multimódová automatická převodovka pustí do změny převodu. Spalovací motor a hlavní elektromotor nabízí točivý moment 205 Nm, zatímco startér-generátor přidává dalších 50 Nm.

Výsledkem je kombinovaný výkon 200 koní, což je na SUV s pohotovostní hmotností kolem 1,7 tuny naprosto dostačující. Ostatně zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 8,8 sekundy a maximální rychlosti dosahuje 175 km/h. Lithium-iontová baterie s napětím 400 V a kapacitou 2 kWh, uložená pod předními sedadly, slibuje až 80 % jízdy po městě v elektrickém režimu.

V podstatě se jedná o výrazně vylepšený hybridní systém E-Tech, který Renault nabízel již v modelech Clio a Arkana. Ovšem s čtyřválcem a 200V napětím. Zůstala multimódová automatická převodovka pohánějící pouze přední kola, která má 4 rychlosti pro spalovací motor a dvě rychlosti pro elektromotor.

V praxi systém funguje velice hezky. Rozjezdy na elektřinu jsou svižné, spalovací motor se připojuje plynule a při nízké zátěži je cítit, jak se auto snaží neustále využívat elektromotor, který zvládá pohánět auto až do 130 km/h. Spalovacího tříválce se přitom netřeba obávat, jeho projev je velmi decentní. Celkově pak stojí za pochvalu odhlučnění kabiny.

Při důraznější akceleraci z čistě elektrického režimu byla občas cítit drobná prodleva, nicméně jakmile se spalovací motor probral, okamžitě měl espace dostatek elánu pro bezpečné předjíždění i dálniční cestování.

U rodinného SUV se však dá předpokládat především poklidnější jízdní styl, za který se umí odvděčit příjemnou spotřebou. Ta se během týdenního testu pohybovala kolem 6-6,5 l/100 km, což s ohledem na časté cestování po okreskách a dálnicích vlastně není vůbec špatné. Při dynamičtějším svezení se spotřeba vyšplhala na zhruba 8 l/100 km.

Nezklame

Podvozek Renaultu Espace navíc nezklame posádku v oblasti pohodlí ani jistoty. Ačkoliv byl vůz postaven na 20“ kolech, zvládal většinu rozbitých okresek s noblesou, bez odskakování, mlácení a zbytečné nervozity. Pokud ovšem plánujete i cesty rozbitými polňačkami, které by SUV neměly být cizí, doporučil bych menší, 19“ kola.

Naopak na hezké silnici umí espace nabídnout až překvapivé množství jistoty, čemuž u vrcholné verze Iconic pomáhal i podvozek 4Control Advanced s řízenou zadní nápravou. Ta se natáčí až o 5 stupňů po směru či naopak proti směru předních kol, díky čemuž nabízí lepší stabilitu ve vyšších rychlostech a skvělou manévrovatelnost v těch nízkých.

Foto: Petr Hloušek, Novinky

Tříválcový hybrid E-Tech full hybrid 200 s autem nemá problém

Espace se tak umí ochotně vrhnout do zatáčky i pomoci zaparkovat na přeplněném parkovišti u obchodního domu. Podvozek 4Control přitom nabízí nastavení až ve 13 krocích, díky čemuž si na jeho zásahy můžete snáz zvyknout. Velmi pozitivně pak hodnotím i řízení, které je příjemně strmé a má rychlé reakce. Brzdy jsou dobře čitelné, k dispozici je navíc systém rekuperace s několika stupni, od plachtění až po razantní zpomalování.

Transformace, jak má být

Nejen jízdně je tak Renault Espace opravdu velmi povedeným vozem. Jeho design je líbivý, kabina prostorná, ovládání intuitivní, zpracování kvalitní a jízdně umí mile překvapit. Nezávidím ale situaci prodejcům, kteří budou muset zákazníkům vysvětlit, proč se za cenu těsně pod jeden milion korun musí spokojit pouze s jedním motorem, navíc tříválcovým.

Pokud ovšem dokážete překonat tuhle mentální bariéru, není moc důvodů, proč vlastně Renault Espace nedoporučit. Jde totiž o opravdu velmi praktické a dobře vybavené auto. V testované nejvyšší výbavě Iconic by za něj ale bylo nutné zaplatit 1 119 000 Kč. S příplatky jako head-up displej, panoramatické střední okno, audio Harman Kardon, LED matrix světlomety a šedý lak je ale cena vyšší: 1 223 000 Kč.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200
Spalovací motor:1,2litrový přímovstřikový tříválec
Max. výkon a točivý moment:96 kW (130k)/205 Nm
Max. výkon a točivý moment elektromotoru:50 kW/205 Nm
Max. kombinovaný výkon:200 koní
Převodovka:multimódová automatická
Poháněná náprava:Přední
0-100 km/h:8,8 s
Nejvyšší rychlost:175
Průměrná spotřeba dle WLTP:4,6-4,9
Kapacita baterie:2 kW
Provozní/maximální hmotnost:1662-1772/2155
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu:750/1600
Délka × šířka × výška:4722 x 1825 x 1645
Základní/maximální objem zavazadelníku:581–777 l/1818 l
Objem palivové nádrže:
Základní cena:990 000 Kč (E-Tech full hybrid 200, Techno)
Základní cena testovaného provedení:1 199 000 Kč (E-Tech full hybrid 200, Iconic)
Cena testovaného vozu:1 223 000 Kč (E-Tech full hybrid 200, Iconic)

Test Renaultu Clio po modernizaci: styl a nízký apetit

Testy

Retro světla a indikátor nabití na kapotě. Renault 5 dostane neobvyklé detaily

AutoMoto

Výběr článků

Načítám