Hlavní obsah

Test nové Toyoty Land Cruiser: Kamkoliv a kudykoliv

8:02
8:02

Poslechněte si tento článek

Čtvrtá generace ikonického offroadu Toyota Land Cruiser přináší výraznější vzhled a řadu inovací, v jádru ale zůstává tímtéž dobrodruhem s robustní technikou a okouzlujícím charakterem, kterého chcete potřebovat.

Foto: Petr Horník, Novinky

Toyota Land Cruiser

Článek

Toyota Land Cruiser je pojem a symbol spolehlivých terénních vozů, pod jedním jménem se ale ukrývají hned tři vozy: velký a luxusní model J300, pracovní série J70 a nakonec i jediná v Evropě oficiálně dostupná verze J250, někdy označovaná také jako Prado, která byla v nejnovější verzi představena v roce 2023. A právě té se budeme věnovat.

Ostře řezané retro

Toyota Land Cruiser J250 je stále poctivým offroadem postaveným na rámovém podvozku, který byl převzat z větší a luxusnější řady J300. Nový rám je výrazně tužší a vzrostla také tuhost ve spojení s karoserií. Ta navíc potěší retro robustními tvary odkazujícími na bohatou minulost vozu.

Příď zaujme výraznou maskou s nápisem Toyota, kterou v testované verzi lemují hranaté Matrix LED světlomety. V limitované edici na úvod prodejů však byla kulatá světla, která ještě víc odkazovala na starší modely. Světla přitom stále půjde vyměnit, kulatá však nenabízejí tak sofistikované funkce.

Land Cruiser má dlouhou a vysokou kapotu, svalnatě tvarované blatníky s plastovými lemy a relativně krátké převisy. Na délku měří 4925 mm a světlá výška má od 205 po 215 mm, v závislosti na kolech. Při nastupování tak rozhodně oceníte boční nášlapy i madla na A-sloupcích.

Moderně praktický

Kabina land cruiseru se oproti předchozí generaci rovněž výrazně proměnila a konečně jde s dobou, rozhodně to však nebylo na úkor vyhlášené ergonomie či pocitu robustnosti.

Před řidičem je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, který nabízí jednoduché a přehledné zobrazení i dostatek informací včetně náklonu karoserie či trakce kol. Navazující 10,5“ dotykový displej infotainmentu má jednodušší grafiku, přehledné menu a rychlé reakce. Pod displejem si navíc můžete pohodlně opřít ruku, což jeho ovládání značně zpřesňuje.

Mnohem důležitější je ale fakt, že po kabině zůstala spousta tlačítek. Nastavit klimatizaci, ovládat hlasitost médií, měnit nastavení jízdního režimu nebo upravovat funkce sofistikovaného pohonu všech kol tak můžete klidně i v rukavicích. Sedadla jsou především komfortní a nechybí ani dostatek odkládacích prostor včetně boxu s chlazením.

Vyhřívání a ventilace u předních sedadel nepřekvapí, v kabině land cruiseru však můžete mít totéž i v zadní řadě. Ta nabízí spoustu místa před koleny i nad hlavou, přičemž nastupování opět usnadňují madla na sloupcích. Za příplatek vám navíc Toyota nainstaluje i třetí řadu sedadel, čímž se „lanďák“ stane sedmimístným.

My jsme si sedmimístnou konfiguraci vyzkoušet nemohli, testovaná pětimístná verze ovšem nabízí velmi solidních 742 litrů zavazadlového prostoru, respektive 1292 litrů po sklopení zadních opěradel. Zadní lavici i s opěradlem lze přitom odklopit vpřed, čímž vzniká ještě víc prostoru. Podlaha je navíc téměř rovná.

Důležitou změnou u nové generace Toyoty Land Cruiser je pak i otvírání pátých dveří směrem vzhůru, zatímco dříve se otvíraly do strany. Samostatně lze otevřít i pouze sklo pátých dveří, při výšce vozu je to ale praktické jen na rychlé odhazování drobností dovnitř. Rezerva je tradičně umístěna pod podlahou, nářadí na výměnu je ukryto pod plasty v bocích.

Klidná síla

Nabídka Toyoty Land Cruiser na evropském trhu je poměrně jednoduchá. Na výběr jsou pouze dvě výbavy, přičemž nám dělala společnost vyšší verze Executive, a pouze jedna pohonná jednotka, kterou je už z minulé generace známý 2,8litrový vznětový čtyřválec o výkonu 150 kW (205 k) v kombinaci s osmistupňovým automatem.

Foto: Petr Horník, Novinky

Oficiálně se na českém trhu nabízí pouze vznětový čtyřválec, neoficiálně dostupnou alternativou je ale výkonný zážehový hybrid.

Motor má tradičně výraznější chod, v kabině o něm ovšem nevíte, alespoň pokud se nepodíváte do vyššího pásma otáček. To však díky maximu točivého momentu 500 Nm již od 1600 otáček není zas tak často nutné. Při pohotovostní hmotnosti přes 2,3 tuny nepřekvapí, že zrychlení z nuly na 100 km/h trvá 12 sekund, tempo na českých silnicích a dálnicích ale land cruiser zvládá bez větší námahy.

Dokonce i při českém dálničním maximu má dostatek síly k dalšímu zrychlení, současně už ale dochází k výraznému nárůstu aerodynamického hluku, kterému se při svých tvarech a obřích zrcátkách, ve kterých je krásně všechno vidět, zkrátka neubrání.

Toyota Land Cruiser hybrid

Oficiálně se Toyota Land Cruiser prodává na českém trhu pouze s testovaným vznětovým motorem, nabídka motorizací na dalších trzích je však podstatně pestřejší. Společnost Dajbych 4×4 se proto rozhodla dovézt pro české zákazníky i benzinový hybrid, který nabízí působivý výkon 326 koní a dokonce 630 Nm točivého momentu.

Hybridní systém nese označení i-Force Max a českým zákazníkům může být povědomý díky modelu Lexus RX 500h. Jeho základem je 2,4litrový přeplňovaný čtyřválec, který je v land cruiseru kombinován s elektromotorem a osmistupňovým automatem. A výsledek je překvapivě působivý, o čemž jsme se přesvědčili na vlastní kůži.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Toyota Land Cruiser hybrid

Za volantem hybridního land cruiseru jsme sice strávili jen pár hodin, kultivovanost zážehového motoru je však silně návyková podobně jako jeho nástup výkonu, obzvlášť ve sportovním režimu. Vedle působivého zátahu ale hybrid předvádí i tradičně hladké střídání spalovacího motoru s elektromotorem, který vůz dokáže přinejmenším udržet v pohybu ve městě i za městem.

Hybrid na nás během jízdy působil také civilizovanějším dojmem. Jeho řízení bylo pocitově lehčí a auto působilo ve srovnání s nafťákem skoro až lehkonoze. V ostrých zatáčkách jsme se tak téměř nechali unést ke sportovní jízdě, tedy než se nám znovu připomněla hmotnost a vyšší těžiště.

Na první pohled je hybridní land cruiser téměř identický s tím evropským, rozdíly se ale najdou v kabině. Dovezené vozy například nenabízejí češtinu, a ne vždy umějí přepnout teplotu ventilace ze stupňů Fahrenheita na stupně Celsia. Hybrid má navíc baterie v podlaze zavazadelníku, což poněkud omezuje jeho praktičnost.

Spotřebu jsme během našeho krátkého a intenzivního svezení příliš nesledovali, ostatně neměla by příliš velkou vypovídací hodnotu, podle automobilky by se však měla pohybovat zhruba na úrovni 12,3 litru na 100 kilometrů v kombinovaném režimu. U hybridu ale vždy hodně záleží i na schopnostech řidiče.

Nakonec největší vadou hybridního land cruiseru však bude cena. Autosalon Dajbych 4×4 aktuálně nabízí několik skladových vozů, které byly dovezeny ze zámoří, přičemž nejlevnější vyjde na 2 225 000 bez DPH, což je bezmála 2,7 milionu včetně daně.

Jízdní komfort je na poměrně slušné úrovni, tedy s ohledem na rámovou konstrukci. Land cruiser se po většinu doby plavně pohupuje a nabízí téměř uklidňující zážitek. Ve vyšších rychlostech však může podvozek poněkud znervóznět na sérii nerovností a sem tam se do kabiny umí přenést i tvrdší ráz. Mnohdy ale stačí jen zpomalit.

Kudykoliv

Toyota Land Cruiser ale není auto stavěné na dálniční a okreskové dovádění či městské korzování.

Toto auto najde využití především v terénu, a to i opravdu náročném. Výkon je přenášen na systém stálého pohonu všech kol, volitelně je však možné použít redukční převodovku a uzavřít mezinápravový i zadní nápravový diferenciál.

V kombinaci s možností odpojit stabilizátory na přední nápravě a širokou nabídkou jízdních režimů, které upravují nastavení vozu a asistenčních systémů, pak land cruiser dokáže zdolat mnohem víc, než na co si většina řidičů troufne. A to dokonce i na běžných silničních pneumatikách. Kdo se ovšem chce dostat ještě dál, bude muset obout terénní pláště.

Ačkoliv je land cruiser pořádný kus auta, celkem snadno se s ním manévruje, poloměr otáčení ale pořád není nikterak ohromující. Nadchne ale dobrý výhled z vozu včetně kamery schopné zmapovat, co je pod vozem, a solidní je i spotřeba, která se během testovacího týdne běžně pohybovala v rozmezí 10 až 11 litrů nafty na 100 kilometrů. Nádrž má přitom objem 80 litrů.

Stále svůj

V době, kdy trendům vládnou aerodynamicky zakulacená SUV, působí Toyota Land Cruiser jako zjevení. Stále jde totiž o poctivý offroad, který byl zkonstruován k objevování světa, nikoli městských zákoutí.

Uvnitř působí moderně, pod robustní karoserií se však ukrývá poctivá technika, která má schopnost vzít posádku na konec světa a zpátky.

Za kvalitu a schopnosti se ovšem platí, což sedí i v tomto případě. Základní výbava začíná od 1 990 000 korun, testovací vyšší výbava pak vyjde na 2 190 000 korun. Připlatit je možné už jen třetí řadu sedadel, střešní okno a lak. Pak už ale opravdu stačí jen jezdit a užívat si parádní výhled na přes robustní protáhlou kapotu a ladné pohupování podvozku.

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D
Spalovací motor:2755 ccm, přeplňovaný vznětový čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:150 kW (204 k)/500 Nm
Převodovka:8st. automatická
Poháněná náprava:4x4
0-100 km/h:12 s
Nejvyšší rychlost:170 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:9,6 až 10,2 l/100 km
Objem palivové nádrže:80 l
Provozní/maximální hmotnost:2330/3000 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu: 3500 kg
Délka × šířka × výška:4925 x 1980 x 1953 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:742/1292 l
Základní cena:1 990 000 Kč
Základní cena testovaného provedení:2 190 000 Kč
Cena testovaného vozu:2 215 000 Kč

Výběr článků

Načítám