Článek
Ještě než začneme s testem, je třeba připomenout, jak se vlastně Q vyslovuje. Pokud tedy budete někdy chtít před někým dělat "chytráky", tak jméno vyslovujte "Kaškaj".
Obliny a mezipatra
Automobil je podle Nissanu typickým crossoverem. Není to tedy ani SUV, nejde ani klasický hatchback. Tohle auto je prostě mezipatro jednotlivých segmentů - z každého pobral něco a má z části nahrazovat třeba i Nissan Almeru.
Karoserie se vzhledově celkem povedla. Je oblá, nikoho neurazí, lidé se za ní rádi ohlédnou a klidně si vsadíme, že za několik let bude působit stejně svěže a nezestárne. I uvnitř musíme design pochválit. Přístrojová deska je ergonomická a vyrobená z kvalitních plastů. Jedinou výtku máme k informačnímu systému s navigací, který trčí v umělohmotné věži na vrcholu desky. Vypadá, že by měl jít zasunout, ale bohužel - je zde instalován napevno a láká zloděje.
Po prostorové stránce už na tom není Q tak dobře. Přední sedadla ještě nabídnou dost místa pro cestující, ale vzadu měl člověk s výškou 188 cm problém vejít se s hlavou pod střechu. Možná to bylo dáno i sníženým stropem panoramatického okna, ale máme zkušenosti i s klasickým typem, že ani tam to není zcela ideální.
Klidná síla
Jako pohonná jednotka sloužila v Q zážehová jednotka o objemu dva litry. Jeho výkon 103 kW je k dispozici v 6000 ot./min, točivý moment 193 N.m zase ve 4800 ot./min. Ale nelekejte se - tak vysoko je jen vrchol. Agregát celkem dobře táhne odspodu.
Jen ta spotřeba nám zrovna radost neudělala. Nevěřili jsme palubnímu počítači, který po předchozím testování hlásal 11,2 l na 100 km. Vynulovali jsme jej a v autě absolvovali jízdu do Brna a zpátky (podle předpisů na tempomat) a ještě nějaké to "malé poježdění" po Praze a okolí. A ejhle. Q opět ukazuje na obrazovce 11,2 l. Když jsme se snažili vůz nehonit, řekl si o něco málo nad devět litrů.
Celkově však motor hodnotíme jako spíš klidného společníka, který není nijak extrémně divoký a chová se klidně a spořádaně (je především výborně odhlučněn a vyvážen).
Vyrovnej se s tím!
Podvozek ukázal svoje přednosti i nedostatky v míře vrchovaté. Především dálniční úsek prozradil na Q spoustu věcí. Jistě znáte rolety na betonových úsecích, kde nápravy hučí a nadskakují. Q si s malými nerovnostmi poradil hravě, větší už však rozhodily jeho tlumiče a najednou vůz začal kmitat. Není to nic nebezpečného - auto stále sedí, ale spíš jde o nepříjemný pocit rozkomíhané karoserie.
Na druhou stranu jsme zažili s vozem extrémní situaci, s níž si vůz poradil výjimečně dobře. Předjížděli jsme kamión jedoucí v pravém pruhu, když on začal náhle vybočovat a tlačit nás na středová svodidla. Tuhle situaci už zažilo hodně řidičů. Nezbývalo tedy nic jiného, než šlápnout na brzdu a poslat Q do středového odvodňovacího kanálu. V rychlosti 130 km/h to není zrovna příjemný pocit. Automobil do něj vletěl, vyskočil ven a rozkomíhal se na silnici. Jet s jiným SUV, tak se klidně vsadíme, že vůz jde několikrát "přes boudu", nebo skončí ve svodidlech. Q se však se smykem vypořádal perfektně a bezpečně dokázal kontrolovat už téměř nekontrolovatelné.
Jako z vyšší třídy
Měli jsme s vozem i další nepříjemnou příhodu, kdy zloději rozbili sklo u řidiče a asi chtěli ujet. Jenže bezklíčový systém jim patrně plány překazil.
Takže auto až na okno zůstalo celé a my se mohli po vymetení střepů zamyslet nad tím, kdo a proč to mohl zrovna u tohoto vozu udělat. Pravděpodobně jim Q připadá opravdu exkluzivní. Je to pravda. Automobil vypadá zvlášť v naší stříbrné perleťové barvě velmi hodnotně. Spoustě lidí se velmi líbil. Všichni ho označovali za "asi hodně luxusní auto".
Naše vysoká výbava s koženými sedadly nás pak přinutila se podívat do ceníku, jak že na tom jsme s cenou. No - kdyby ho ukradli, mohla pojišťovna hradit celkem slušnou sumu - 651 900 Kč stojí nový vůz v základní výbavě s tímto motorem. Luxusnější výbava Accenta Pack k tomu, příplatky a cena už pomalu atakuje 900 000 Kč. No, asi to opravdu bude o něco vyšší třída.
Technické údaje | |
Nissan Qashqai 2.0i 4x4 Accenta Pack | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1997 ccm |
Max. výkon | 103 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 193 N.m při 4800 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 11,0 |
Mimo město | 7,0 |
Kombinace | 8,4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 190 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,6 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4315 mm |
Šířka | 1783 mm |
Výška | 1606 mm |
Rozvor | 2630 mm |
Objem zavazadelníku | 410 l |
Provozní hmotnost | 1500 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 531 900 Kč |
Základní cena motorizace | 651 900 Kč |
Základní cena výbavy | 741 900 Kč |