Hlavní obsah

Test Nissanu GT-R 2017: Godzilla verze 1.7

Novinky, Martin Žemlička

Nissan GT-R, duchovní nástupce slavného modelu Skyline, přišel na trh před osmi lety. Automobilka jej průběžně upravovala, změny pro modelový rok 2017 patří k nejzásadnějším.

Test Nissan GT-R 2017Video: Novinky

Článek

Nissan GT-R je autem, které rozděluje milovníky automobilů skoro stejně jako nově omlazená čtyřoká octavia. Jedni jej berou za dražší Playstation, protože řízení a odezva jsou virtuální. Nu a druzí na něj nedají dopustit, protože jde o nejlevnější supersport, který nabízí výkony jednou tak dražších konkurentů.

GT-R působí jako pouliční rváč, je neotesané, hrubé a působí trochu zavalitým dojmem. Je to zkrátka Godzilla, což je označení, které se pro Nissan GT-R vžilo už od roku 2008. Mě osobně se GT-R líbí, zejména při pohledu zezadu, kdy vynikne široký rozchod, obří křídlo nebo čtveřice obřích koncovek výfuku. To vše korunují dvacetipalcové disky s pneumatikami 285/35 ZR20 Dunlop SP Sport Maxx GT 600  plněné dusíkem.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Na vnějším designu si lze u provedení modelového roku 2017 všimnout několika dílčích změn: nové jsou nárazník a maska chladiče s novým chromovaným provedením. Celkové úpravy podle automobilky přinesou lepší přítlak. Čelní sklo je další novinkou a údajně lépe izoluje hluk.

Soukám se do GT-R a nutno říci, že kvalita zpracování kabiny nedosahuje standardů toho, co nabízí Porsche či Ferrari. Je tady spousta tlačítek, která znáte z nejlevnějších nissanů, a celkové vyznění je sice robustní, ale trochu jako hospoda třetí cenové. Takže vlastně upřímné, ale žádný luxus nečekejte. Proti první generaci ale jde o velký krok kupředu.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Kabina je celkově lehce stísněná, zadní sedačky jsou nepoužitelné. Skořepinová Recara dobře obejmou tělo a celkově jsou pohodlné i při „normální” jízdě. Volant – mimochodem nový – s množstvím tlačítek se dobře drží. Na středovém tunelu ubylo tlačítek – to vše díky vylepšenému multimediálnímu systému, který je posunut nad nově umístěné výdechy klimatizace, a je tedy v lepším zorném poli řidiče. Grafika multimediálního systému je ale jak z konce 90. let.

Jenže pak zmáčknete červené startovací tlačítko a začnou se dít věci. Předně – z titanového výfuku se čtveřicí koncovek se ozve krásné vyštěknutí, které dává jasně najevo potenciál motoru.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Dvě turba, šestiválec, 572 koní

Dvakrát přeplňovanému šestiválci se zdvihovým objemem 3,8 litru inženýři přidali díky titanové výfukové soustavě další koně – nyní jich je 572 (431 kW), což je značný nárůst proti původním 480 k (353 kW) u modelového roku 2007.

Během pomalé jízdy zahřívám motor a všímám si středového displeje, který ukazuje spoustu zajímavých informací. Namátkou třeba teplotu oleje v motoru a v převodovce, tlak turbodmychadel, přetížení, sešlápnutí plynového či brzdového pedálu atd. atd. Informací je tady na tři obrazovky.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Ručně skládaný šestiválec (na motoru je podpis jednoho ze čtyř mistrů, kteří jej šest hodin skládali) je konečně zahřátý a na dálnici se uvolnilo místo. Plynový pedál až na podlahu. Ten záběr, ta akcelerace je naprosto neskutečná. Do poloviny otáčkoměru máte pocit, že jedete rychle, hodně rychle, jenže pak přidáte a dotočíte šestiválec až k sedmi tisícům. Motor má lineární charakter, výkonnou špičku jako u velkých atmosférických motorů nečekejte, nabízený výkon a síla motoru jsou ovšem neskutečné.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Na letištní ploše jsme měli možnost dynamiku objektivně naměřit. Z klidu na 200 km/h za pouhých 12 sekund, což je jenom o dvě sekundy horší čas než v případě jednou tak drahého Audi R8 V10 Plus. Pravda ovšem je, že na letištní ploše jsme se s GT-R dostali nejvýše na 290 km/h, R8 v tu chvíli jela tachometrových 308 km/h. Ale je to podstatné?

Při startu z místa můžete využít launch control. Není to ale jako u Porsche, kdy můžete systém aplikovat třeba stokrát za den, u GT-R byl počet omezený na čtyři opakování a v minulosti byl i příčinou soudních tahanic mezi automobilkou a zákazníky – převodovka jednoduše nápor nevydržela. Tak jako tak, ani nám, ani konkurenčním automobilovým redakcím v ČR i v zahraničí se nepodařilo srazit čas 0–100 km/h pod tři vteřiny. Dle Nissanu by to GT-R mělo zvládnout za 2,7 sekundy, tento čas ale v oficiálních prospektech nenajdete.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Naměřené hodnoty - Nissan GT-R 2017
0–200 km/h12,00 s
100–160 km/h4,00 s
100–200 km/h8,00 s
Zdroj: Novinky.cz

GT-R má poháněné obě nápravy díky unikátnímu systému se dvěma spojovacími hřídelemi, zásadně ale preferuje tu zadní. když jsem se při dálniční jízdě v silném dešti sem tam mrknul na displej, většina točivého momentu mířila na zadní kola. GT-R je v komfortním režimu adaptivních tlumičů Bilstein překvapivě příjemným společníkem i na delší cesty. Musíte ale překousnout značný hluk, který posádku obtěžuje v rychlostech nad 130 km/h.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Stabilizaci plně deaktivujete

Dvouspojková šestistupňová převodovka je umístěna mezi zadními koly (transaxle) a dobře zpřevodovaná, aby využívala potenciál dvakrát přeplňovaného šestiválce. Při jízdě na okruhu navíc využijete pádla pod volantem. Vytočená čtyřka znamená mimochodem rychlost 195 km/h, pětka pak 248 km/h. Při 280 km/h točí motor na šestku rovných 6000 otáček a do maximální rychlosti mu zbývá ještě 35 km/h.

Na limitu je auto dobře čitelné, a když kompletně vypnete stabilizaci a při plném plynu už pneumatikám nestačí přilnavost, předvede vám i jízdu dveřmi napřed. Autu pomáhá i velice dobré rozložení hmotnosti mezi nápravy, kdy na předek připadá 52 procent hmotnosti. GT-R není lehké a naučit se jej ovládat zabere dost času (během dvou dnů zápůjčky jsme to nestihli ani omylem), pokud ale umíte řídit, budete s tímhle strojem až absurdně rychlí.

BEZ KOMENTÁŘE: Nissan GT-R (2016) - zrychlení 0-280 km/hVideo: Novinky

BEZ KOMENTÁŘE: Nissan GT-R (2016) – zrychlení 0–280 km/h

Hydraulicky posilované řízení má tužší řízení, kolem středové polohy by ale mohlo být citlivější a přinášet více informací o zatížení předních kol. Spotřeba se při rychlejší jízdě dostává až k 25 litrům, tankovat byste měli 100oktanový benzín. Minimem je 98 oktanů, pak ale zaznamenáte drobný úbytek výkonu.

Cena/výkon vynikající

Brzdy nemohou být keramické, nabízená Bremba s průměrem 390 mm vpředu a 380 mm vzadu dovedou krotit dravost gé-te-erka velice dobře. Nemáme vyzkoušené, jak rychle budou vadnout na závodním okruhu, v běžném provozu jsou ale k neutahání.

Pokud je pro vás při koupi auta důležitý poměr výkon/cena, u Nissanu GT-R dostanete to nejlepší, podobně jako u silných sportovních amerických osmiválců. GT-R je specificky navržené sportovní kupé, které jistě nebude vyhovovat každému, respekt k jeho výkonům a koneckonců i jízdním vlastnostem ale jednoduše musíte mít. Podle výrobce jde o poslední velkou úpravu před příchodem zcela nové generace. Ta dorazí až za dva roky.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nissan GT-R

Nissan GT-R
Motor:3799 ccm, zážehový šestiválec, 2x turbo
Max. výkon:419 kW/570 k při 6800 ot./min
Max. točivý moment:637 Nm při 3300-5800 ot./min
0–100 km/h:neudává (neoficiálně 2,7 s)
Nejvyšší rychlost:315 km/h
Průměrná spotřeba:12 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1725 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:2 599 000 Kč
Cena s testovanou motorizací:2 599 000 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám