Článek
Řada Z od japonského Nissanu patří mezi sportovní vozy staré školy – jde zejména o pohon zadních kol s mechanickým samosvorným diferenciálem, silný atmosférický motor (šestiválec), mechanicky výtečné řízení a přesnou manuální převodovku.
Testovaný roadster měl samočinnou, sedmistupňovou převodovku, která nedovede „zařídit“ tak těsné spojení s vozem jako manuální skříň, po pěti stovkách ujetých kilometrů ale nelze říci, že by šlo o slabý článek.
Rychlost reakcí je dobrá, sedm stupňů lze volit i pomocí „pádel“ pod volantem a s automatem se nebudete trápit ani při popojíždění v ucpaných městech. Manuální šestistupňová převodovka, kterou jsme vyzkoušeli v kupé, je pro nadšené řidiče lepší volbou, ale samočinnou převodovku nezatracujte.
Nastartování atmosférického, tedy nepřeplňovaného motoru je zážitek sám o sobě. Motor hlasitě štěkne a pak se ustálí na bručivém volnoběhu. Také zvuk výfuku, gradující společně s otáčkami, je naladěn parádně a dobře se poslouchá. Žel, kromě výfuku je výrazněji slyšet i aerodynamický hluk. Když jsme zkoušeli nejvyšší rychlost (pochopitelně s nataženou střechou), bylo při tachometrových 255 km/h auto hodně hlučné. Hluk ale přichází už v nižších rychlostech, zhruba kolem 130 km/h.
ESP zasahuje brzy, lze vypnout
Šestiválec s výkonem 328 koní jsme chválili už v kupé – budete si s ním užívat lineární průběh točivého momentu, okamžitou reakci na sešlápnutí plynového pedálu, gradaci ve vyšších otáčkách a pochopitelně i sílu – 328 koní, to už je pořádná dávka.
Stabilizační systém zasahuje hodně brzy, při rychlejší jízdě po okresní silnici nám žlutá kontrolka blikala snad v každé zatáčce. Zásahy ESP jsou nicméně poměrně jemné; pokud si troufáte, můžete stabilizaci zcela vypnout. Ale pokud nejste v řízení vozu hodně dobří, „zetko“ vám brzy ukáže, kdo je pánem. Podvozek je naladěn do hravé přetáčivosti, která ale vyžaduje okamžité reakce. Když opravdu umíte řídit, není problém si v dlouhých přehledných zatáčkách užívat táhlých smyků s rozhozenou zádí, pokud to s volantem neumíte, v lepším případě skončíte v hodinách v protisměru, v horším vyletíte s autem mimo vozovku.
Nissan 370Z Roadster dovede být hravým společníkem, chyby ale neodpouští. Na druhou stranu, i pod dohledem ESP je jízda s roadsterem příjemná a v zatáčkách si naplno vychutnáte pohon zadních kol, účinky samosvorného diferenciálu i vyváženého rozložení hmotnosti mezi nápravy.
Pochválit musíme i účinné, dobře dávkovatelné brzdy stejně jako strmé řízení s výtečnou zpětnou vazbou. Torzní tuhost je výtečná - bráno kategorií otevřených vozů.
Také roadster má chyby
Všechno ale není ideální – kufr je pochopitelně hodně malý (140 l), mnoho plastů v interiéru nedosahuje kvalit konkurenčního BMW Z4 či Audi TT a poměrně velký volant lze nastavovat pouze výškově. Nepotěší také hlučnost vozu při rychlostech nad 130 km/h.
Nissan 370Z je i v provedení „živočišným“ sportovním vozem, jakých už mnoho na silnicích nepotkáte, notabene v této celkové kategorii. Není bez chyb, ale když chcete nekompromisní sportovní roadster, za podobné peníze nic lepšího nepořídíte.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 3696 ccm, šestiválec |
Max. výkon: | 241 kW (328 k) při 7000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 363 Nm při 5200 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 5,5 s (5,8 s - automat) |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 11,2 l/100 km (10,9 l automat) |
Pohotovostní hmotnost: | 1524 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 1 249 900 Kč |