Článek
Mnoha lidem připadala první generace panamery poněkud křečovitá, s mohutným zadkem a ne zrovna elegantními liniemi, které se marně pokoušely vytvořit dojem 911 pro čtyři cestující. Je to samozřejmě věcí individuálního vkusu, ale nyní mi tvary nové panamery připadají proti „jedničce” uhlazeněji. Přední nos s menšími světly ve stylu modelu Cayman vypadá o poznání elegantněji. Vzadu pak zaujme linka světel, která se táhne po celé zadní straně.
Základní tvary zůstaly na první pohled stejné, avšak nová generace působí štíhlejším dojmem. Konkurent pro Audi A8, Maseratti Quattroporte nebo BMW řady 7 mírně narostl do délky. Ta nyní činí 5 050 mm (+ 35 mm), šířka se zvětšila o 5 mm (1 935 mm) a stejně tak výška (nyní 1 423 mm).
Skvělý interiér je nyní více digitální
Po usednutí za volant oceníte výtečný posaz ve sportovně tvarované sedačce a špičkové dílenské zpracování i výběr materiálů. Z auta je dobře vidět, ale přední sloupky jsou docela skloněné, což v některých situacích - třeba na kruhovém objezdu - může vadit.
Oceňujeme, že přístrojovému štítu dominuje centrálně umístěný otáčkoměr. Ten je mimochodem jako jediný z pěti ukazatelů analogový, ostatní tento dojem jenom maskují - jsou to barevné displeje. Rychloměr ocejchovaný do hodnoty 330 km/h působí slibným dojmem, jakkoliv nejvyšší rychlost jediného dieselového provedení v nabídce nepřesáhne 285 km/h.
Další zajímavostí je napevno instalovaný klíč v zapalování, samozřejmě na levé straně. Ten je vám bez skutečného klíče k ničemu, Porsche ale je v tomto ohledu originální.
Celkově ubylo tlačítek, ty nejdůležitější funkce je ale pořád mají. Středový panel má nový dotykový barevný displej, který nás dostal dvěma věcmi: jednak vynikající rychlostí odezvy a rovněž tím, že se absolutně nešpinil od prstů.
Je to Porsche, takže očekávejte, že v multimediálním systému kompletně přeloženém do češtiny najdete desítky nastavení - od vyvážení špičkového audiosystému Burmester po nastavení, zda chcete vyhřívat jen opěradlo, nebo i sedák. Otravný systém start/stop se vypíná přímo na displeji, ale oceňujeme, že je automaticky deaktivován při zapnutí sportovního režimu.
Je to Porsche, takže očekávejte, že v multimediálním systému kompletně přeloženém do češtiny najdete desítky nastavení - od vyvážení špičkového audiosystému Burmester po nastavení, zda chcete vyhřívat jen opěradlo, nebo i sedák. Otravný systém start/stop se vypíná přímo na displeji, ale oceňujeme, že je automaticky deaktivován při zapnutí sportovního režimu.
Uvnitř čekají čtyři pohodlné sedačky, které jsou dimenzované (a také tak vypadají) podobně jako ve sportovních autech. Všechny čtyři mohou mít masážní funkci nebo odvětrávání, vyhřívání berte jako samozřejmost. Ovšem i za tuto samozřejmost v takto velkém a drahém autě se Porsche nestydí nechat si zaplatit - vzhledem k pořizovací ceně vcelku mrzkých 11 tisíc korun. Zvláštní.
Fantastický dieselový osmiválec
Vzadu najdete druhý displej multimediálního systému. Některé funkce jako audiosoustavu či navigační systém můžete pohodlně ovládat ze zadního sedadla. Místa vzadu je tak akorát pro jedince do cca 185 centimetrů výšky. Vyšší jedinci si pak pohodlně sednou pouze vepředu, i tak ale nelze interiér hodnotit jako stísněný.
Ne, není to třída S od Mercedesu, ale jezdit se čtyřmi dospělými na palubě není neřešitelné. A to máte za zadními sedačkami bezmála půlkubíkový prostor pro zavazadla. Zadní sedadla lze i sklopit, jsou dělená v ideálním poměru 40:20:40.
Pod kapotou testované panamery byl čtyřlitrový vznětový osmiválec, původem z SQ7, kde jsme jeho projev velice chválili. V Porsche z unikátního a dnes již málokdy vídaného naftového vidlicového osmiválce odebrali elektrický kompresor (dvě turbodmychadla zůstala), síly ale má i tak převelice.
Vždyť nabídne 422 koní (310 kW) a od 1000 do 3250 otáček točivý moment jako u lokomotivy - 850 newtonmetrů. Díky zrychlení na 100 km/h za 4,3 (se Sport Chrono paketem) jde o nejrychlejší sériové dieselové auto. Pružné zrychlení 80-120 km/h udává Porsche za rovné tři sekundy, což je srovnatelné s benzínovými šestiválci ve sportovních autech.
Pod pravou nohou máte vždy dostatek síly; nad 3000 otáček je to okamžité zaražení do sedaček a výstřel jako z pistole. Reakce na plyn jsou v tomto pásmu neskutečné. Jeden nedostatek jsme ale objevili - u vytočeného motoru posloucháte dieselové drnčení, zvuk to není vůbec hezký. Dotočená čtyřka mimochodem znamená rychlost 150 km/h, na pětku můžete jet až dvoustovkou.
Nová je i osmistupňová dvouspojková převodovka, která řadí jako obvykle rychle, hladce a inteligentně. Dlouhá osmička snižuje otáčky, při 130 km/h jich točí motor pouhých 1600, při 180 km/h se dostanete na hodnotu 2200 otáček.
Spotřeba při normálním jízdním stylu s občasným výletem do stratosféry dosáhla v našem případě deseti litrů, což díky obří 90 litrové nádrži (za příplatek, jak jinak) umožňuje zajímavé dojezdové hodnoty.
Vás ale patrně více zajímá, jak nová panamera jezdí. Podařilo se sladit dva protichůdné požadavky, totiž sportovní jízdní projev a komfortní projev luxusního Gran Turisma? Než odpovíme, uvedeme, že nová panamera může mít tříkomorové vzduchové odpružení a natáčení zadních kol (obojí je za příplatek). Což o mnohém vypovídá. Jednoduchá odpověď tedy patrně nepřekvapí: ano, jezdí výborně, a to i na zkoušených obřích 21palcových kolech.
Během jízd na krásně točitých okreskách pod Ještědem se mi občas zdálo, že řídím jen o trochu těžší 911. Panamera se navzdory velkému osmiválci umístěnému vpředu, do zatáček vrhala s vervou, bez známek nervozity, aby následně vykroužila dokonalý oblouk. S vypnutou stabilizací měla záď tendence k vybočení, na namrzlé vozovce jsme to ale zkoušeli jen na výjezdech z pomalých zatáček.
Pohon všech kol, dodávaný k většině panamer, jednoznačně preferuje zadní nápravu, není ale nastaven tak, že by vás vyděsil. Jasně se to ukázalo ve stejné zatáčce při zapnuté, částečně vypnuté a zcela vypnuté stabilizaci.
Při zapnuté stabilizaci a necitlivém přidání plynu auto razantně (a ne vždy úplně příjemně) přehazuje točivý moment na kolo s největší trakcí a stáčí auto do vhodné trajektologie. Napůl vypnutá stabilizace vás nechá trochu sklouznout a zcela vypnutá to pak nechá jenom na vás a navozuje dojem auta se zadním pohonem. Mohlo by mít o trochu citlivěji nastavené řízení, celkový dojem je ale vynikající.
Drahá, ale vynikající
Chvílemi jsem opravdu zapomínal, že tahle XXL 911 váží dvě tuny a vepředu má velký osmiválec. Navíc panamera vám dává pocit, že ji řídíte. Skutečně řídíte. No a když se budete chtít přesunout po dálnici, není nic snazšího než navolit komfortní režim a užívat si neskutečného návalu 850 Nm a celkově klidného projevu. Pevná karoserie a špičkové vzduchové odpružení totiž auto udrží klidné i na rozbitých cestách.
Porsche se podařilo v druhé generaci panameru o dost vylepšit. Nejenomže lépe vypadá, ona také o dost lépe jezdí. Tipujeme, že prodeje by byly ohromné tak jako tak, sympatická je chuť stuttgartské automobilky přijít s řidičsky zajímavým automobilem.
Nepamatujeme, že bychom řídili tak zajímavý naftový model. A tak drahý, dlužno dodat, vždyť jenom příplatková výbava zvedla cenu základního provedení o více než milión. Ale to u produktů Porsche není nic překvapivého.
Porsche Panamera 4S Diesel | |
---|---|
Motor: | 3956 ccm, vznětový osmiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 310 kW (422 k) při 3500-5000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 850 Nm při 1000-3250 ot./min. |
0–100 km/h: | 4,5 s (4,3 s) |
Nejvyšší rychlost: | 285 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,8 l /100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2 125 kg |
Poháněná náprava: | pohon všech kol |
Cena základní verze: | 2 150 000 Kč (330 k) |
Cena s testovanou motorizací: | 3 280 000 Kč |