Hlavní obsah

Test naftového Volkswagenu Passat: Sázka na jistotu

Současná situace na trhu sice vozům střední třídy příliš nepřeje, nový Volkswagen Passat ale ukazuje, že všestrannost SUV zkrátka nedokáže v mnoha ohledech nahradit velký rodinný kombík s tradičním naftovým čtyřválcem.

Foto: Milan Malíček, Novinky

Volkswagen Passat

Článek

Nový Volkswagen Passat, interně označovaný B9, prošel dramatickou změnou. Model, jehož vývoj i výrobu německý koncern spojil s novou Škodou Superb, vsadil na výrazně odlišný design, pořádně vyrostl a definitivně se rozloučil s karosářským provedením sedan. Příznivci jeho tradičních předností se ale nemusí bát, v těch je silnější než kdy dřív.

Začněme ale od designu, který je oproti předchozí generaci výrazně oblejší. Nejde přitom pouze o módní trend, ale také o snahu zlepšit aerodynamiku, respektive koeficient aerodynamického odporu. Ten se podařilo snížit na cx 0,25, což se pozitivně podepisuje na spotřebě, a především emisích.

Testovaný vůz v nejvyšší výbavě R-Line zaujme standardními IQ.Light Matrix světlomety propojenými osvětlenou linkou, které potěší skvělým výkonem a rychlým stínováním okolního provozu. Lehce nudný bílý lak pak rozbíjejí příplatková 19palcová litá kola s aerodynamickým designem, černým lakem a samozacelujícími pneumatikami.

Volkswagen představil nový passat, bratra chystaného superbu

AutoMoto

Mezigeneračně nový Passat citelně povyrostl. Do délky o 144 mm na 4917 mm, do šířky o 20 mm na 1852 mm a rozvor byl prodloužen o 50 mm na úctyhodných 2841 mm. Pouze výška nepatrně klesla o 10 mm na 1506 mm, což zřejmě opět souvisí s aerodynamikou.

Prostor nadevše

Kabina pak už na první pohled ohromí prostorem, pozadu ale nezůstává ani moderní technologická výbava. Za multifunkčním volantem, na kterém dříve problémová kapacitní tlačítka nahradila tlačítka klasická, vidíme digitální přístrojový štít s 10,25“ obrazovkou, tradiční grafikou, svižným chodem a bohatou nabídkou informací.

Z přístrojové desky vystupuje displej infotainmentu, který má standardně úhlopříčku 12,9 palce, testovaný vůz ale dostal příplatkový 15“ displej, který působí snad až přerostle. Pochvalu si ovšem zaslouží nová generace infotainmentu MIB s příjemnější grafikou, funkčností a především vyšší rychlostí. Systém si lze navíc značně uzpůsobit díky widgetům.

Oproti Superbu, který přinesl univerzální ovladače Smart Dials, ale v kabině zamrzí absence tradičních tlačítek. Prakticky vše je nutné řešit dotykově přes infotainment. Překvapivě příjemnou a funkční alternativou je pak hlasový asistent IDA, který už navíc nyní zvládá i spolupráci s chatbotem ChatGPT.

Automobilka zaslouží pochvalu také za volbu materiálů, jejich zpracování a citlivé zakomponování ambientního osvětlení, které podtrhuje modernost a pocitovou prémiovost vozu. Pokud ale nový Passat něčím skutečně ohromuje, pak je to prostor.

Vpředu běžně není co řešit, hledání optimální pozice za volantem je snadné a sportovní sedadla výbavy R-Line nabízí příjemný mix komfortu a opory. Nouzí pak posádka rozhodně netrpí ani při hledání úložných a odkládacích prostor, jež narostly i díky přesunutí voliče výhradně automatické převodovky na sloupek řízení.

Největší zážitek ale přichází při usednutí na zadní lavici, kde nedostatkem prostoru nebudou trpět ani opravdoví čahouni. Lidé běžného vzrůstu si zde mohou klidně dát nohu přes nohu a stále si budou připadat komfortně. Pocit vzdušnosti navíc podtrhuje i příplatkové panoramatické střešní okno.

Ohromný je také zavazadlový prostor, který mezigeneračně narostl o 40 litrů na výsledných 690 litrů. Sedadla jsou sice sklopitelná pouze v poměru 60:40, potěší ale prostorný průvlak za středovým opěradlem a také možnost sklopení opěradel bez schodu přímo ze zavazadelníku. Maximální objem kufru je pak působivých 1920 litrů.

Chorvatsko na nádrž

Passat je postaven na platformě MQB Evo, která umožňuje zástavbu různých typů pohonných jednotek. Velkou pozornost si ukradl především nový plug-in hybrid, slibující dojezd až 100 km na nabití (a také nízkou spotřebu i emise), nechybí však ani tradiční zážehové a vznětové motorizace.

Nám dělala společnost pravděpodobně ta nejžádanější mezi běžnými zákazníky, tedy klasický dvoulitrový vznětový čtyřválec v základním naladění na 110 kW a 360 Nm točivého momentu. Motor je spojen výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pohání přední kola.

Motor má tradičně hrubší charakter, kabina je ovšem velmi kvalitně odhlučněna. Automobilka si navíc dala záležet na spolupráci motoru s převodovkou, díky čemuž se auto dává svižně do pohybu, příjemně reaguje na pohyby akcelerátoru a špatná není ani dynamika.

Ačkoliv se hmotnost pohybuje kolem 1,7 tuny, i slabší diesel slibuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximální rychlost až 223 km/h. Během týdenního testu se nám pak nestalo, že by základnímu naftovému Passatu chyběl výkon. I při tuzemském dálničním maximu se umí motor sebrat a po překročení německých hranic dál pružně akceleruje, ovšem již s vyšší hladinou hluku.

Předností slabšího dieselu je ovšem jeho spotřeba, která se bez problémů pohybuje do 6 l/100 km, při svižnějších přesunech pak sotva přeleze hranici sedmičky. Díky nádrži na 66 litrů paliva tak není problém překonat na jednu nádrž 1100 kilometrů, což znamená i pohodlnou cestu až do Chorvatska bez zastávky u benzinek.

Cestovní komfort je přitom další věc, na kterou se v automobilce s novou generací modelu zaměřili. Jedním z velkých témat je nový adaptivní podvozek DCC Pro, slibující ještě větší sofistikovanost díky dvěma ventilům na tlumič. Ani základní podvozek v testovaném autě by však neměl zůstat stranou pozornosti.

Foto: Milan Malíček, Novinky

Naftový čtyřválec je v Passatu sázkou na jistotu, stačí i jeho slabší verze.

DCC Pro sice nabízí volbu mezi přehnaným houpáním a sportovní tvrdostí, základní podvozek je ovšem naladěn na velmi příjemný střed. Subjektivně je spíše tužší, díky čemuž se karoserie zbytečně nehoupe a auto působí v zatáčkách koncentrovaně, současně ale netrpí na nerovnostech a nepropouští do kabiny velké rázy ani na příplatkových 19“ litých kolech.

U bezmála pětimetrového kombíku potěší i dobrý rejd a celkově příjemně nastavené řízení, které není nesmyslně tuhé ani zbytečně přeposilované. Passat se tak neztrácí v městských uličkách, na okreskách ani při pohodlném plutí po dálnicích.

Bezpečná volba

Jak už je nejspíš patrné, nový Volkswagen Passat opravdu nemá mnoho slabých míst. Nabídka motorů je pestrá, vznětový čtyřválec zaručí snadné hltání stovek kilometrů, podvozek potěší komfortem i jistotou a moderní digitální rozhraní konečně funguje přesně tak, jak se na moderní auto sluší. Zbývá se tak podívat už jen na cenu.

V akční výbavě Limited startuje s motorizací 1,5 TSI (110 kW) od ceny 899 900 Kč. Motor 2,0 TDI (110 kW) je dostupný až od výbavy Business za cenu od 1 175 900 Kč. V testované výbavě R-Line už ale startuje od částky 1 243 900 Kč a celá testovaná konfigurace přišla na 1 473 300 korun.

Není to sice málo, nabídka praktických, pohodlných a pro zdolávání velkých vzdáleností nadaných kombíků však řídne. V době, kdy trendům vládnou SUV, je nový Passat velmi příjemným společníkem, který podtrhuje přednosti dnes upozaďovaných vozů střední třídy.

VW Passat R-Line 2,0 TDI 110 kW
Spalovací motor:1968 ccm, přeplňovaný vznětový šestiválec
Max. výkon a točivý moment:110 kW (150 k)/360 Nm
Převodovka:7st. automatická
Poháněná náprava:Přední
0-100 km/h:9,3 s
Nejvyšší rychlost:223 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:5,2 až 5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže:66 l
Provozní/maximální hmotnost:1747/2240 kg
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: 750/2000 kg
Délka × šířka × výška:4917 x 1849 x 1506 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:690/1920 l
Základní cena:899 900 Kč
Základní cena testovaného provedení:1 243 900 Kč
Cena testovaného vozu:1 473 300 Kč

Test Volkswagenu Touareg po modernizaci: Ještě sofistikovanější premiant

Testy

Chytřejší bydlení na kolech. Vyjeli jsme do Slovinska s novým VW California

Testy

Výběr článků

Načítám