Článek
Připomeňme, že aktuálně druhá generace Peugeotu 208 byla představena v roce 2019, v létě loňského roku pak automobilka představila modernizaci, která patří k těm rozsáhlejším. Malý peugeot totiž dostal kompletně přepracovaný vzhled i nová pohonná ústrojí.
Začněme tradičně od designu, který už z dálky zaujme výraznou přídí s rozměrnou maskou chladiče, novými světlomety a také přepracovaným denním svícením ve tvaru tří vertikálních linek. Ty automobilka označuje jako lví drápy, ostatně lva má i ve znaku, a díky jejich umístění při vnějších okrajích nárazníku působí vůz širším a důraznějším dojmem.
Samotná maska chladiče zaujme integrováním barvy karoserie, v tomto případě sytě červené Elixir, novým logem i asymetricky umístěnou kamerou s vyšším rozlišením. Nad maskou pak vidíme označení modelu.
Peugeot 208 prošel modernizací, vypadá ještě expresivněji
Z profilu zaujmou nová 17“ litá kola i černé dekory, jako například lemy podběhů, kryty zrcátek či zadní spoiler, což je součást vrcholné výbavy GT. Vzadu vidíme přepracovaná světla s trojicí horizontálních linek, která jsou propojena černým pásem. Příjemným detailem je i poctivá chromovaná koncovka výfuku vystupující z nárazníku s černým dekorem.
Změny exteriéru jsou tedy poměrně výrazné, obzvlášť v testované vrcholné výbavě GT, a Peugeot 208 díky nim nabízí ještě expresivnější a sportovnější vzhled, který během testování přitahoval řadu pohledů. Změn v kabině je ovšem podstatně méně.
Nevšední moderna
Po otevření dveří zaujme dodnes neobvyklé rozhraní s označením i-Cockpit, kdy je malý volant oválných tvarů umístěn pod displejem přístrojového štítu, na který se tak řidič dívá shora. Připomeňme, že francouzská značka přišla s touto nevšední koncepcí již v roce 2012 právě u modelu 208.
Po přesednutí z jiného vozu vyžaduje i-Cockpit trochu přivykání, nicméně z osobní zkušenosti musíme říci, že po pár dnech už nám rozhraní přišlo celkem intuitivní. Stále se však nemůžeme zbavit dojmu, že podobná koncepce v podání značky Toyota (například u modelů Prius a bZ4X) působí ještě přirozeněji.
Displej v kapličce má úhlopříčku 10 palců, příjemnou grafiku, nabízí dostatek informací a ve verzi GT podporuje i 3D zobrazení. Standardně 10“ displej infotainmentu, který přišel s modernizací, je natočen směrem k řidiči a rovněž nabízí příjemnou grafiku i svižný chod.
Většina ovládání je integrována právě do 10“ dotykové obrazovky infotainmentu, pod výdechem ventilace ale potěší několik kláves pro rychlý přístup do jeho podmenu či pro rychlou aktivaci některých funkcí, jako je výhřev sedadel či rozehřívání oken. Příjemný je i fyzický ovladač hlasitosti audia.
Kromě moderních tvarů a na dotek příjemných materiálů nabízí kabina i dostatek odkládacích prostor, výkonnější nabíječku telefonu a příjemná sedadla s výrazným tvarováním, která podrží i při sportovnější jízdě. Příplatkové panoramatické střešní okno je milým detailem, důležitější je ale dostatek místa na zadních sedadlech, kam se pohodlně usadí i dva dospělí.
Zavazadlový prostor nabízí standardně objem 352 litrů, po sklopení sedadel dělených v poměru 60 : 40 pak prostor vzrůstá na 1163 litrů. Pří sklopení sedadel sice vzniká schod, příjemným překvapením je ale dojezdové kolo pod podlahou.
Jízda s elánem
Kromě výrazné proměny exteriéru přinesla modernizace i novinky pod kapotou, konkrétně mild-hybridní přeplňovaný motor, který doplňuje nabídku čistě spalovacích a plně elektrických pohonných ústrojí. Hybrid je dostupný ve dvou výkonnostních verzích, 100 a 136 koní, přičemž testovaný vůz dostal silnější jednotku.
Základem hybridu je přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka PureTech o výkonu 100 kW (136 k) s nejvyšším točivým momentem 230 Nm, které asistuje 48V elektromotor o výkonu 21 kW (28 k) s točivým momentem 55 Nm. Elektromotor je integrován do skříně šestistupňové dvouspojkové převodovky a je napájen z lithium-iontové baterie s dostupnou kapacitou 432 Wh.
Po čistě elektrických verzích se jedná o nejvýkonnější motorizaci, přičemž výkon 136 koní je na 1,3 tuny vážící hatchback víc než dostačující. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 8,1 sekundy a maximální rychlost dosahuje 204 km/h, čímž hybrid zastíní i výkonnější plně elektrické modely.
Zpoza volantu pak hybridní 208 překvapí svou živostí. Radostně a s elánem se proplétá nejen městskými uličkami, ale také okreskami, kde vyvolává nostalgii po starších ostrých modelech značky s označením GTI, které padly v boji s emisními limity.
Elektrické peugeoty dostaly verzi s větší baterií a dojezdem 700 km
Většinu času je příjemná i spolupráce motoru s automatickou převodovkou, která mění převody svižně a plynule. Drobná zaváhání jsou podobně jako u jiných dvouspojek znát především ve městě a při drobném popojíždění, kde se ale o slovo hlásí i elektromotor.
Technicky je sice Peugeot 208 pouze mild-hybridem, v praxi ale nabízí i možnost krátké čistě elektrické jízdy, jako to umí klasické hybridy. S ohledem na nízký výkon a malou baterii ale elektromotor pohání auto jen krátce a v nízkých rychlostech, například v kolonách či při popojíždění na parkovišti.
K hybridu se ovšem váže i jedna nepříjemnost, konkrétně dobíjení baterie rekuperací při brzdění. Auto si totiž intenzitu rekuperace řídí samo, což ve výsledku znamená poněkud nekonzistentní reakci na sundání nohy z akcelerátoru i samotné brzdění.
Skvělý řidičský zážitek pak kromě možnosti manuálního řazení dokresluje i rychlý převod řízení v kombinaci s jistým podvozkem, díky kterému si na zakroucených okreskách můžete jízdu skutečně užít. Sedmnáctipalcová kola vypadají na autě skvěle, nicméně na horších silnicích se nabízí otázka, zda by o palec menší rozměr nezajistil o trošku vyšší komfort.
Kromě elánu ale hybridní Peugeot 208 potěší i hezkou spotřebou, která se při běžné až lehce svižnější jízdě pohodlně pohybovala v rozmezí 5 až 6 litrů na 100 kilometrů. S lehkou nohou ale není problém stlačit spotřebu pod 5 litrů. Nádrž na 44 litrů paliva tak zajistí dojezd kolem 800 kilometrů, což je na primárně malé městské auto skvělý výsledek.
Pěkný, ale drahý
Design je samozřejmě subjektivní věcí, za nás ale modernizace Peugeotu 208 dopadla na výbornou. Nový hybrid navíc přináší spoustu elánu na silnicích, s lehkou nohou nabídne solidní spotřebu a neurazí ani vnitřním prostorem a praktičností. Poněkud bolestivý je ale pohled do ceníku.
Základní verze s čistě spalovacím motorem sice startuje od 405 000 korun, model GT s nejdostupnějším hybridem ale pořídíte až od 595 000 korun. Testovaná silnější motorizace ve verzi GT začíná na ceně 625 000 korun, s příplatky jsme ale na částce 724 000 korun. To už je na malé městské auto, jakkoliv se snaží tvářit a působit prémiově, zkrátka moc.
Peugeot 208 Hybrid 136 e-DCS6 | |
---|---|
Spalovací motor: | 1199 ccm, přeplňovaný tříválec |
Max. výkon a točivý moment: | 100 kW (136 k)/230 Nm |
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: | 21 kW (28 k)/55 Nm |
Převodovka: | 6st. dvouspojková |
Poháněná náprava: | přední |
0–100 km/h: | 8,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 204 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 4,6 l/100 km |
Kapacita baterie: | 432 Wh |
Objem nádrže: | 44 l |
Provozní/maximální hmotnost: | 1303/1690 kg |
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: | 1200/650 kg |
Délka × šířka × výška: | 4055 x 1745 x 1430 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 352/1163 l |
Základní cena: | 405 000 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 625 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 724 000 Kč |