Hlavní obsah

Test modernizované Kie XCeed GT-Line: Zlepšení dobrého auta

Crossover z rodiny Ceed dostal po třech letech na trhu drobnou modernizaci, která se ovšem neomezila jen na vizuální stránku. Jak jezdí, zkouším s vrcholovým provedením GT-Line - a jsem příjemně překvapen.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Kia XCeed GT-Line

Článek

Čtvrtý člen rodiny Ceed vstoupil na trh relativně nedávno, teprve v roce 2019, a ukázal se být zajímavou alternativou městských hatchbacků pro ty, kteří chtěli o trochu vyšší podvozek a zajímavější design, ale zároveň chtěli zůstat u kompaktních rozměrů městského hatchbacku. XCeed to splnil výborně – a v roce 2022 prošel drobnou modernizací.

Kromě nových nárazníků, světel a dalších detailů přibyla také varianta GT-Line – a právě tu jsem dostal na týden „na hraní“ s dvouspojkovou převodovkou a 160k zážehovou patnáctistovkou. Navíc v nové barvě zelené Celadon, která v určitém světle působí trochu do žluta a je příjemným čerstvým vánkem do zatuchlosti šedivých barev, v současnosti dominujících.

Facelift přivál také jisté změny na podvozku – oblasti, kde předešlá varianta docela bodovala. XCeed dostal měkčí pružiny na přední i zadní nápravě a nové naladění posilovače řízení pro rychlejší odezvu. Má také jízdní režimy, v nichž se kromě reakce na plynový pedál mění právě účinek posilovače řízení a v mém případě i chování sedmistupňové dvouspojkové převodovky.

Kia odhalila český ceník pro zmodernizovaný XCeed, základ se vejde pod půl milionu

AutoMoto

Za zmínku stojí fungování předních světlometů, které mají mlhovky v sobě, a dokážou tak nabídnout více světla do složitých jízdních situací, a také zadních lamp. Ty připomenou leccos z hmyzí říše a kromě fungování, které nejlépe ukáže video, je na nich zajímavé, že jsou pro verzi GT-Line unikátní. Ostatní provedení včetně plug-in hybridu zůstala u dosavadních lamp.

Zadní světla modernizované Kie XCeed GT-LineVideo: Marek Bednář, Novinky

Interiér benefituje z nového displeje sloužícího jako přístrojový štít, který má přece jen o trochu více možností nastavení než ten předešlý. Pořád ale v podstatě jen nahrazuje analogové budíky a neumí zobrazit mapu či zásadně měnit rozvržení. Nutno však vypíchnout, že poměrně výrazně ukazuje, je-li ve vašem mrtvém úhlu jiné auto, a také je krásně čitelný.

Větší centrální displej výborně zvládá Android Auto, u nějž však zůstává nutnost kabelového spojení, a cením také fyzické ovladače klimatizace. Volba barev pro ikonky v centrálním displeji sice chybí, ale fialová se hezky doplňuje se zeleným zevnějškem, takže ani zde žádná výtka.

Rychlé řízení

Ze shora vyčtených změn v rámci modernizace je asi nejvíc poznat zrychlení v reakcích auta na povely volantem. Příď je i na zimních pneumatikách na oslizlých silnicích hezky hbitá, řízení je příjemně přesné a perfektně naplňuje očekávání, které člověk má od sportovně laděného provedení.

Trochu horší to je s chováním dvouspojkové převodovky, která má občas problém s hladkým řazením a zejména hladkým spínáním spojky. Svižné rozjezdy znamenají často protáčení předních kol; v nabídce bohužel není pohon 4×4. Musím ale pochválit dobrý odhad řídící elektroniky při podřazování před zatáčkami, přepnu-li vůz do režimu Sport.

Co do odpružení se přiznám, že bych měkčí pružiny oproti minulosti vozu netipoval. Je tuhý, ne však nepohodlný a má zdravou míru sebejistoty k tomu, aby se s xceedem dalo jezdit i trochu svižně. Na rozbitých okreskách z vás nevytřepe duši, výmoly v pražských ulicích ale dá znát poměrně výrazně.

Zážehová patnáctistovka pod kapotou je k mání ve verzi se 160 nebo 200 koňmi. Já mám pod kapotou tu slabší, ovšem ta na relativně malý vůz docela dobře stačí. Není to trhač asfaltu a naložené auto do prudkých kopců nezrychluje zrovna drtivě, ale nikdy se mi nestalo, že bych měl výkonu vyloženě nedostatek – ani při najíždění na dálnici.

Navíc za svou práci nechce mnoho paliva. Hluboko pod 7 litrů se dá jezdit bez problémů, např. po dálnici v hustém provozu, kdy se nedalo jet moc rychle, byl průměr 6,3 l/100 km. Za celý týden jsem svou svižnou jízdou dosáhl průměru 7,2 l/100 km, což považuji za velmi příznivou hodnotu.

Povedená stylovka

XCeed může svou cílovou skupinu zklamat snad jen v jediném ohledu – pokud ho bude člověk chtít používat jako plnohodnotné rodinné auto. Ne že by byl malý, prostoru je tak akorát, ale zavazadelník se zaplní opravdu rychle a na zadních sedačkách není místa na rozdávání.

Kromě toho a absence čtyřkolky, která je ale v těchto sférách trhu spíš vzácností než pravidlem, však nemám velkých výhrad. XCeed vypadá dobře, navzdory nepříliš rovnoměrně vypadajícímu kuželu potkávacích světel opravdu výborně svítí, jízdní asistenty fungují bez výhrad. A tak mě polykat kilometry za jeho volantem opravdu baví.

Kia XCeed GT-Line 1,5 T-GDI 7DCT
Motor:1482 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbodmychadlo
Max. výkon:118 kW (160 k) při 5500 ot./min
Max. točivý moment:253 N.m při 1500-3500 ot./min
Převodovka:sedmistupňová dvouspojková
Poháněná náprava:přední
0-100 km/h:9 s
Nejvyšší rychlost:208 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:6,2-6,4 l/100 km
Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu:7,2 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1514/1870 kg
Délka × šířka × výška:4395 × 1826 × 1495 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:426/1378 l
Základní cena:494 980 Kč (XCeed 1,0 T-GDI 120 k Comfort)
Základní cena testované verze:699 980 Kč
Cena testovaného vozu:819 980 Kč
Související témata:
Kia XCeed

Výběr článků

Načítám