Článek
Označení Cupra bylo po dlouhé roky spjato s nejostřejšími modely španělské značky Seat, v roce 2018 se však sportovní divize osamostatnila a stala se další značkou v rámci koncernu VW, přičemž od začátku slibovala důraz na sportovní a emotivní vozy.
Mezi první modely samostatné značky Cupra patřily vozy Ateca a Leon, odvozené od modelů značky Seat. Cupry sice nabídly sportovnější vzhled s přepracovanými nárazníky, sportovněji naladěné podvozky, výkonnější motorizace a standardně bohaté výbavy, spřízněnost s mainstreamovými modely však byla stále dobře patrná.
To se však změnilo s loňskou modernizací, díky níž designéři sjednotili vzhled Cupry Leon s designovým jazykem modernějších modelů a výrazně tak hatchback i testovaný kombík s označením Sportstourer (ST) od seatů odlišili.
Příští generace Cupry Leon bude elektrická, spalováky čeká další modernizace

Žraločí tvář
Modernizovaná Cupra Leon zaujme už na první pohled zcela novým světelným podpisem, kdy hlavní světla zdobí motivy trojúhelníků. Kompletně přepracovaná příď navíc přišla o klasickou masku chladiče, která se transformovala do úzkého průduchu, obrovskou mřížku odhalující i chladič ale vidíme v předním nárazníku.
Důraznou proměnou prošla i záď, která rovněž zaujme především novými světly s trojúhelníkovým motivem. Lampy jsou napříč pátými dveřmi propojené osvětlenou lištou, do které byl integrován i osvětlený znak. Otvírání pátých dveří se ale nezvykle přesunulo pod tuto ozdobnou lištu, blíž k pravému koncovému světlu.
Nárazník s šedým dekorem se snaží zaujmout naznačeným difuzorem a čtveřicí koncovek výfuků, které jsou ale falešné. Přesto modernizovaný Cupra Leon působí emotivně a vytváří dojem sportovního vozu i v karosářském provedení „s batůžkem“.
V kabině se toho ale mnoho nezměnilo, minimálně na první pohled. Přesto si ale můžeme všimnout například nového displeje infotainmentu, jehož úhlopříčka povyrostla na 12,9 palce a nabízí vylepšený systém s přepracovaným prostředím. Ten potěší rychlým chodem, přehledností a také zkratkami, které usnadňují manipulaci s důležitými funkcemi.
Cupra Leon sice postrádá samostatný panel ventilace, její nastavení je však stále dostupné ve spodní části displeje infotainmentu. Posuvné lišty pod displejem, sloužící pro základní nastavení teploty a hlasitosti médií, jsou navíc v reakci na častou kritiku nově osvětlené.
Automobilka se pochlubila také inovacemi v oblasti materiálů, samozřejmě s důrazem na udržitelnost, v praxi ale působí kabina kvalitně a hodnotně. Startovací tlačítko na volantu je sice pořád nezvyk, obzvlášť když ho musíte najít po zaparkování se stočenými koly, jinak je ale kabina příjemným a dostatečně přehledným útočištěm.
Přední sportovně tvarovaná sedadla jsou komfortní i na delších cestách, zatímco při svižnější jízdě poskytují dostatečnou oporu těla, prostor ale nebude chybět ani cestujícím vzadu. Jednoduše tvarovaný kufr pak nabídne objem 620 litrů i rezervu pod dvojitým dnem.
Řidičský, ale úsporný
Důležité inovace Cupry Leon se odehrály také pod kapotou. Kombík je totiž dostupný s dvoulitrovým benzinovým motorem o výkonu 333 koní, který je spojen s chytrým pohonem všech kol a díky soustavě spojek na zadní nápravě umožní ostrou jízdu na limitu i zábavné vodění auta zatáčkami s odsazenou zádí. Jenže pouze ve vyšších výbavách.
My jsme do testu dostali základní výbavu cupra, která cílí spíše na klidnější řidiče. Jako jediná totiž nabízí základní benzinovou patnáctistovku (s mild-hybridní elektrifikací i čistě spalovací), vznětový dvoulitr a také základní plug-in hybridní ústrojí, přičemž výkon těchto agregátů se pohybuje od nepříliš oslnivých 110 kW po 150 kW u těžšího plug-in hybridu.
Nám dělala společnost motorizace s označením 1.5 eTSI DSG, tedy čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 110 kW, spojená s 48V mild-hybridním systémem a sedmistupňovou automatickou převodovkou. Jednoduchý systém elektrifikace přitom nedokáže vůz sám pohánět, umožní ale plachtění s vypnutým motorem za jízdy, hbitější rozjezdy a vykrývá nástup turba pro plynulejší zátah.

Základní patnáctistovka pod kapotou sice neoslní, ale ani nijak výrazně nezklame. Na běžné cestování bude adekvátním společníkem.
Výkon 150 koní u kombíku s pohotovostní hmotností 1,4 tuny nemusí vypadat nijak oslnivě, ostatně zrychlení z nuly na 100 km/h slibuje stylový kombík za nudných 9 sekund, v praxi si ale na nedostatek výkonu nejspíš nebudete stěžovat. Tedy alespoň dokud auto nenaplníte až po strop.
S plynulou a bezstarostnou jízdou totiž pomáhá zmiňovaná automatická převodovka, která při běžné jízdě motor nepodtáčí, reaguje dostatečně agilně a stupně mění plynule. Jakmile ovšem přepnete do sportovního režimu, pohonné ústrojí příjemně ožije a převodovka drží motor vždy ve vyšších otáčkách. Na manuální řazení pádly pod volantem navíc reaguje velmi svižně.
Možná si říkáte, že u kombíku s výkonem 150 koní je sportovní režim zbytečný, jenže to zdaleka není pravda. Naladěním podvozku a řízení totiž Cupra Leon ukazuje, že se při vývoji počítalo s mnohem svalnatějšími agregáty, takže si z patnáctistovky můžete dovolit bezpečně ždímat maximum. A velmi pravděpodobně se u toho budete i bavit.
Už po prvním usednutí si totiž všimnete, že řízení vozu je příjemně tuhé a přesné, což dává pocit skvělé kontroly nad autem. Testovaný kousek byl navíc vybaven příplatkovým paketem s adaptivním DCC podvozkem a 19“ litými koly, což opět není vůbec špatná kombinace.
I ve standardním nastavení je sice podvozek pocitově tužší a na větších nerovnostech o sobě umí dát vědět lehkým podupáváním, přesto zdaleka není nepohodlný. Jeho skutečné kvality ale vyniknou na hezké zakroucené cestě, kdy rychle doceníte stabilitu karoserie a rychlé reakce celého auta na změny směru.
Cupra Leon totiž funguje jako velmi dobře seřízený stroj, který hbitě plní povely řidiče. Proplétat se zakroucenými silnicemi tak zvládá stejně snadno jako kličkování městskými centry a parkovišti před obchodními domy, kde doceníte i bohatou standardní výbavu včetně parkovacích senzorů a zadní parkovací kamery se slušným rozlišením.
S rozumem
I se základní patnáctistovkou tak umí Cupra Leon Sportstourer oslovit řidiče, současně ale umí zahrát i na rozumnou notu. V průměru si totiž patnáctistovka vystačí se 7 litry paliva na 100 kilometrů, během testu jsme však běžně vídali i hodnoty začínající šestkou. Naopak ani sportovnější jízda nevyhnala ukazatel příliš vysoko nad 8 litrů.
Zajímavá je pak i pořizovací cena. Zatímco emocemi přetékající dvoulitr začíná od 1,2 milionu korun, motorizaci 1,5 TSI pořídíte od 829 900 Kč, respektive 919 000 Kč s mild-hybridem a automatickou převodovkou.
Znovu se přitom sluší zdůraznit, že Cupra Leon nabízí již v základu mimořádně bohatou výbavu, originální design, každodenní praktičnost a především schopnost pobavit řidiče způsobem, jakým to koncernoví sourozenci s podobnou motorizací ani náznakem neumějí.
Cupra Leon Sportstourer 1.5 eTSI | |
---|---|
Spalovací motor: | 1498, přeplňovaný čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 110 kW (150 k)/ 250 Nm |
Převodovka: | Automatická, 7 st. |
Poháněná náprava: | Přední |
0–100 km/h: | 9 s |
Nejvyšší rychlost: | 216 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,6-6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Provozní/maximální hmotnost: | 1447-1485/2000 kg |
Max. hmotnost brzděného přívěsu: | 1700 kg |
Délka × šířka × výška: | 4656 x 1799 x 1466 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 620/- l |
Základní cena: | 829 900 Kč |
Základní cena testovaného modelu: | 919 900 Kč |
Cena testovaného modelu: | 1 039 900 Kč |
Test modernizované Cupry Formentor: Dravý vzhled a skvělý podvozek

Cupra láká na premiéru sportovního SUV Terramar
