Hlavní obsah

Test modernizované Cupry Formentor: Dravý vzhled a skvělý podvozek

7:53
7:53

Poslechněte si tento článek

První svébytný model samostatné značky Cupra prošel výraznou modernizací, která jeho vzhled sladila s modelem Tavascan. Co dalšího bestseller mladé španělské značky nabídne?

Foto: Petr Horník, Novinky

Cupra Formentor

Článek

Jméno Cupra bylo dlouhé roky spojováno se sportovními vozy Seat, v roce 2018 však došlo k osamostatnění sportovní divize do zcela samostatné značky, která nejprve nabízela přeznačkované seaty ve vrcholném provedení. V roce 2019 ale na ženevském autosalonu poprvé představila koncept modelu Formentor, který se o rok později začal vyrábět jako první svébytný model značky.

Žraločí tvář

V roce 2024 pak automobilka představila poměrně důkladný facelift formentoru, který přináší zcela nový designový styl, představený s elektrickým modelem Tavascan. Nový styling je dobře patrný zejména u světlometů, které zaujmou zcela novými trojúhelníkovými segmenty denního svícení, trojúhelníkový tvar ovšem dostaly i mlhovky.

Kompletně přepracovaná je však celá příď, jejíž tvary měly být inspirovány žraločím nosem. Klasickou mřížku chladiče tak nahradil úzký otvor v horní části, zatímco nárazník je zřetelně vykrojen. Po stranách pak vidíme další nasávací otvory.

Cupra Formentor a Leon přijíždějí s novou tváří a čtyřválcem o výkonu 333 koní

AutoMoto

Příď tedy působí výrazně, sportovně a velmi moderně, podobně uhlazené tvary dnes ostatně potkáváme také u elektromobilů. Nepřehlédnutelným přepracováním navíc prošla i zadní světla, která mají opět segmenty ve tvaru trojúhelníků. Světla jsou navíc propojena osvětlenou linkou, do které je integrovaný i svítící znak automobilky.

Už v základní výbavě s prostým označením Cupra nabízí formentor například Full LED světlomety, střešní spoiler a sportovní nárazníky s černě lakovanými detaily. Standardně 18palcová litá kola ovšem u testovaného vozu nahradily příplatkové 19" ráfky nesoucí pro značku charakteristickou měděnou barvu.

Změny drobné, ale vítané

Pohled do kabiny neprozrazuje na první pohled žádné zásadní změny, přesto i tady došlo k inovacím. Tou nejdůležitější je nepatrně větší panel infotainmentu, nově s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 12,9 palce, který navíc disponuje i novým softwarem.

Systém tak pracuje svižněji a je přehlednější, drobnou vadou na kráse ale zůstává absence samostatného panelu ventilace. Drobnou úpravou navíc prošel i 10,25“ digitální přístrojový štít s několika režimy zobrazení, který po deaktivaci asistenčních systémů sám nemění grafiku na výchozí a nechá vám vybraný motiv.

Při uvedení modernizace automobilka zmiňovala i další vylepšení ve středové konzoli a použití nových materiálů, z pohledu uživatele ale zůstává nejdůležitější, že kabina stále nabízí příjemně tvarovaná přední sportovní sedadla, volant padne skvěle do rukou a celkově je ergonomie na vysoké úrovni.

Nechybí však ani dostatek úložných a odkládacích prostor, na zadní sedadla se pohodlně vejdou i průměrně vysocí dospělí cestující a kufr nabízí snadno využitelných 450 litrů. Zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, se sklápí téměř do roviny, za loketní opěrkou je šikovný průvlak a pod dvojité dno se podařilo vtěsnat i dojezdovou rezervu.

Neurazí, nenadchne

Ačkoliv se značka Cupra od začátku prezentovala především jako výrobce sportovních vozů, brzy přidala do nabídky i výkonnostně skromnější motorizace, které měly zřejmě uspokojit zákazníky toužící především po sportovním vzhledu.

Základní zážehové patnáctistovky jsou přitom dostupné pouze pro nejnižší výbavu, stejně jako jediný vznětový motor v nabídce. Vyšší výbavy už nabízejí pouze motory 2.0 TSI, ve verzi s pohonem předních i všech kol, a také plug-in hybridní motorizaci.

Foto: Petr Horník, Novinky

Základní patnáctistovka je dostupná s manuální převodovkou i jako mild-hybrid s automatem.

Nám dělala společnost motorizace 1.5 eTSI, což znamená, že se jedná o mild-hybridní verzi známého přeplňovaného čtyřválce o výkonu 110 kW s nejvyšším točivým momentem 250 Nm. Elektrifikovaná verze je přitom spojena pouze se sedmistupňovou DSG převodovkou, která posílá výkon na přední kola.

Mild-hybridní technika je tvořena 48voltovým systémem se startér generátorem, který má za úkol zajistit svižnější/plynulejší starty a umožňuje plachtění, kdy vůz po sundání nohy z plynového pedálu zhasne motor a šetří tak palivo. V praxi si ovšem fungování systému prakticky ani nevšimnete. Vše totiž funguje naprosto hladce a plynule.

Nejslabší formentor zvládá zrychlit z nuly na 100 km/h za 9 sekund a problém mu nedělá ani pružné zrychlení, přesto by nám například při předjíždění vyšší výkon nevadil. Automatická převodovka ale řadí hladce, motor nepodtáčí a v případě potřeby jí můžete domluvit i pádly řazení pod volantem, což však ve sportovním režimu téměř nikdy nebylo třeba.

Podvozek přitom neustále ukazuje, že byl postaven pro zvládání podstatně většího stáda koní. Ačkoliv se jedná o stylový crossover, karoserie formentoru se v zatáčkách příliš nenaklání, auto působí jistě a vyloženě řidiče pobízí k hledání jeho limitů, s čímž pomáhá i elektronická uzávěrka diferenciálu (XDS) na přední nápravě ve standardu.

Pokud ale toužíte po sportování, pravděpodobně bude lepší poohlédnout se po výkonnějším dvoulitru. Patnáctistovka potěší především klidnější řidiče, kterým se dokáže odměnit spotřebou kolem 6 až 7 litrů na 100 kilometrů. Pokud se ovšem častěji necháte unést talentem podvozku, počítejte se spotřebou klidně o cca 2 litry vyšší.

Jistota podvozku přitom není na úkor jízdního komfortu, který je i na 19" litých kolech velmi solidní. Potěší také příjemně nastavené a poměrně rychlé řízení i solidní odhlučnění kabiny.

Nejen styl

Cupra Formentor se základní motorizací může vzbuzovat dojem, že chce zaujmout pouze zákazníky, kterým stačí rychle vypadat. Pravdou však je, že díky velmi zdařile nastavenému podvozku nabídne na zakroucených okreskách klasickou řidičskou radost i s obyčejnou patnáctistovkou.

Při výběru bychom se přitom nebáli ani základní verze bez elektrifikace a s manuální převodovkou, která má sice papírově o deci vyšší spotřebu, jenže dynamikou nebude zaostávat, a ještě ušetří pěkných pár desítek tisíc.

Cupra Formentor 1.5 TSI totiž začíná od 919 900 Kč, zatímco testovaná motorizace eTSI přijde minimálně na 994 900 Kč. Přičtěte stylovější kola, metalický lak, pár doplňků a rázem jste s cenou přes milion.

Pravdou však je, že Cupra Formentor je již v základu slušně vybavené auto s velmi povedenými jízdními vlastnostmi, které nabízí dostatek prostoru pro menší rodinu a dostatek technických kvalit pro pohodlné cestování i svižnější svezení na okresce. I patnáctistovka tak nakonec může dávat smysl a jistě si zákazníky najde.

Cupra Formentor 1.5 eTSI
Spalovací motor:1498, přeplňovaný čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:110 kW (150 k)/250 Nm
Převodovka:Automatická, 7st.
Poháněná náprava:přední
0–100 km/h:9.0 s
Nejvyšší rychlost:205 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:5,7-6,4 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Provozní/maximální hmotnost:1482/ 2000 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu:1700 kg
Délka × šířka × výška:4451 x 1839 x 1528 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:450/- 1
Základní cena:919 900 K4
Základní cena testovaného modelu:994 900 Kč
Cena testovaného modelu:1 153 900 Kč

Cupra představuje SUV Terramar, sportovního sourozence Volkswagenu Tiguan

AutoMoto

Příští generace Cupry Leon bude elektrická, spalováky čeká další modernizace

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám