Hlavní obsah

Test Mitsubishi ASX 1.8 D-ID: ostré hrany se nemusí líbit každému

Novinky, Martin Žemlička

Kompaktní SUV jsou v posledních letech stále žádanější, málokterá větší automobilka se tak bez něj ve svém výrobním programu obejde. Mitsubishi ASX vzniklo docela jednoduše - zmenšením Outlandera. Jak jezdí konkurent tuzemského yetiho jsme zjišťovali nejenom na běžných silnicích, ale i na bahnitých cestách.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mitsubishi ASX

Článek

Design kompaktního ASX rozděluje řidiče na dvě poměrně ostře oddělené skupiny - jedněm se ostře řezaná maska líbí, druzí ji nemohou vystát. Důležité ale je, že uvnitř 4,2 metru dlouhého, 1615 mm vysokého a 1770 mm širokého auta je dostatečný prostor pro čtyři dospělé, vzadu si pohodlně sednou i cestující nad 180 cm. Také kufr, byť na délku kratší (ale poměrně hluboký), nabídne slušnou hodnotu - 442 litrů. Mimochodem: za necelé čtyři tisíce si kufr můžete nechat zvětšit na 488 litrů.

Interiér nabídne pohodlné sedačky, pokud se ale rozhlédnete po kabině, uvidíte množství tvrdých plastů a zastaralých tlačítek (například palubního počítače). Tvrdý a ponurý interiér má blízko k modelům od Subaru, rozhodně nečekejte prémiovost zejména německých výrobců. Díky jednoduchosti je nicméně ovládání většiny prvků intuitivní.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mitsubishi ASX

Komfortní podvozek

Podvozek je naladěn komfortně, posádku dobře izoluje od děr a nerovností. Snad jen příčné nerovnosti by mohl lépe odfiltrovat.  Musíte také počítat s tím, že ASX není stavěno na dravou jízdu. Navíc při pohonu pouze přední nápravy ztrácely zimní pneumatiky Nokian WR (215/60 R17) při prudším přidání plynu přilnavost, což nepříliš citlivě aktivovalo ESP.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mitsubishi ASX

Řidič může tlačítkem aktivovat pohon 4x4, případně nechat točivý moment přenášet pouze na přední kola. Po přepnutí kulatého ovladače na 4WD není přenos výkonu stejný na obě nápravy - pohybuje se od poměru 100:0 po 50:50 dle aktuálních adhezních podmínek. V nabídce je i „uzavření“ pohonu obou náprav Lock při jízdě terénem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mitsubishi ASX

Dobré brzdy, necitlivé řízení

Na podmáčené cestě plné bahna mělo ASX sklony k přetáčivosti. To bylo naštěstí snadno korigovatelné protipohybem volantu. Světlá výška 170 mm (benzínová verze ji má větší - 195 mm) není stavěna pro těžší terén, zasněženou či zablácenou lesní cestu k chalupě ale v ASX zvládnete bez problémů. Mimochodem, brodivost je 40 centimetrů (při rychlosti do 10 km/h), což je na SUV této kategorie slušná hodnota. Stejně jako stoupavost 33 procent, či úhel náklonu 49 stupňů.

Největším problémem je podle nás necitlivé řízení - je přeposilované a mělo by být přesnější. Nejvíce to pocítíte při jízdě v zatáčce, kdy jste od předních kol naprosto izolováni. Výborné jsou brzdy - jak účinkem, tak možností pro jejich dávkování.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mitsubishi ASX

Manuální převodovka má velmi krátké dráhy, je přesná a působí bytelným dojmem. Trochu si ale musíte zvykat na zpočátku nepříliš přátelský spojkový pedál s kratším záběrem.

Turbodiesel s objemem 1,8 litru sice má za studena trochu hrubší chod, zvládá ale všechno, nač jsou zvyklí majitelé evropských dieselů - mohutný zátah od zhruba 2000 otáček, masivní točivý moment i solidní spotřebu. Ta se v našem případě dostala na hodnotu sedmi litrů nafty na sto kilometrů, při úspornějším stylu jízdy nebyl problém jezdit mimo město za šest. Vzhledem k velké - šedesátilitrové nádrži - potěší i reálný dojezd (zhruba 1000 km).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mitsubishi ASX

Jediný, přesto skvělý diesel

Čtyřválec se vstřikováním common-rail a s variabilním časováním i zdvihem sacích ventilů zatahuje s příjemnou linearitou, gradovanou od 2000 do 3000 otáček, kdy je k dispozici maximum točivého momentu (300 Nm). Zrychlení na stovku zvládne za rovných deset vteřin, pro běžné cestování je ale pružnost motoru v kombinaci s celkem příznivou spotřebou paliva (příliš se neliší od údajů uváděných výrobcem) takřka ideální.

Už základní výbava je hodně bohatá - sedm airbagů, ESP, manuální klimatizace, palubní počítač, centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, rádio s CD (zvládne i MP3 soubory) a čtyři reproduktory.

V akci dostanete zadarmo i vyhřívání předních sedaček, zimní pneumatiky a šestnáctipalcová litá kola. Základní cena s turbodieselovou osmnáctistovkou a pohonem 4x4 činí 684 900 korun, neměl by ale být problém získat od dealera slevu 70 000 korun, která byla platná do konce roku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mitsubishi ASX

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1798 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:110 kW (150 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:300 Nm od 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:10,0 s
Nejvyšší rychlost:198 km/h
Průměrná spotřeba:5,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1600 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:684 900 Kč

Anketa

Líbí se vám vzhled Mitsubishi ASX?
Ano
89 %
Ne
11 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2073 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám