Článek
Když v roce 2010 nastoupila značka Mini na vlnu SUV a crossoverů, musela zkrátka nafouknout ikonického coopera na maximum. Ze skladů mateřského BMW totiž tehdy na výběr příliš nebylo, kompaktní vozy ještě v Mnichově jezdily s klasickou koncepcí motoru podélně a s pohonem primárně zadních kol. A to se Britům, jejichž značka byla založena na principu šetření místa pro posádku, samozřejmě nehodilo.
S přechodem modelů BMW řady 1, X1 a dalších na úspornou koncepci s motorem napříč a pohonem předních kol se pro druhou generaci countrymanu o šest let později otevřela příležitost, mohl stavět na základech X1 a být mnohem vyspělejším, až rodinným vozem.
Nyní již na zkoušku do redakční garáže přijela generace třetí, která samozřejmě čerpá z techniky nové a znovu větší X1, a tedy předělané platformy. Ta umožňuje i čistě elektrickou verzi, k prvním zkušenostem jsme však převzali základní spalovací verzi C.
Kus auta
Design exteriéru nového countrymanu respektuje danosti značky. Tedy velkou masku v přídi, zakulacené světlomety, oplachované blatníky nebo hranatou záď. Jen v souladu s novým jazykem Mini se obliny hranatí, a jako kdyby se z nadčasového retro designu trochu upouštělo.
Obecný příklon k jakémusi kyberpunkovému designu plnému expresivních hran v moderních autech v kombinaci s tím, že třeba ikonická lakovaná střecha už dávno není jen specialitou Mini, tak způsobuje, že novinka už nepůsobí zcela svébytně. Právě proto vám tak třetí generace daleko více může připomínat třeba Kiu Soul, než tomu bylo u předchůdců.
Vzhled je však vysoce subjektivní záležitost a důležitější efekt tak budou mít centimetry, které mezigeneračně přibyly. Na délku oproti už tak nemalému předchůdci novinka nabrala téměř patnáct centimetrů, na výšku pak deset. Řeč je tedy o autě dlouhém 4444 mm, širokém 1843 mm a vysokém 1661 mm, rozvor náprav dosahuje 2692 mm.
Zatímco druhá generace si své konkurenty hledala někde na pomezí malých crossoverů a rodinných SUV nižší střední třídy, novinku už tedy můžeme bezesporu řadit mezi vozy jako Mercedes-Benz GLA nebo Audi Q3. Ostatně, i Mini díky tomu našlo místo pro menší aceman, byť jen jako čistý elektromobil.
Nechybí nevšední přístup značky k detailům. Detaily karoserie včetně střechy, kol a dalších prvků lze mít místo stříbrné v bronzovém odstínu. Tvar denního svícení předních světlometů a grafiku zadních svítilen lze libovolně měnit.
Hodně místa a zajímavá obrazovka
Countryman je trochu jako sága o Harrym Potterovi. Stejně jako knihy J. K. Rowlingové rostly s publikem, tedy z pohádky se stávalo ponuré drama, i mladí zákazníci, kteří si v páru bohatě vystačili s první i druhou generací, mohou coby rodinné auto užít opět countryman, tentokrát ten třetí.
Zavazadelník vyrostl na slušných 470 litrů a zadní sedadla jsou již nejen plnohodnotná, ale zcela komfortní i pro dospělé na dlouhé cesty. Navíc je lavice posuvná až o třináct centimetrů, a tak lze snadno upřednostnit zavazadla či pasažéry.
Středobodem interiéru je opět obrazovka a tentokrát už skutečně jen jedna. Přístrojový štít před řidičem zmizel a nahradil jej jen volitelný průhledový displej. Středová obrazovka zachovává kulatý retro tvar, který však konečně může využít na maximum. Nové technologie totiž umožňují vyplnit kulatý tvar a OLED obrazovka díky tomu vypadá skvěle.
Má také výbornou kvalitu zobrazení, pokročilé funkce a řazení ještě logičtější než příbuzný systém v BMW. Oslní i grafickým zpracováním, které se mění s každým jízdním módem. Těch hravých módů je však možná až příliš, většina uživatelů zůstane ve výchozím nastavení a tam by se spíše hodila jednoduchá možnost změnit barevné schéma. Změnu režimů však doprovází nápaditá animace a ke značce zrovna tohle už zkrátka patří.
Systém funguje dobře i s rozhraním Apple CarPlay, a pokud by nezmizelo samostatné ovládání ventilace, vlastně by mu nebylo co vytknout. Místo snadno dosažitelných kruhových ovladačů je nutné sahat po dotykovém displeji, stejně jako v případě ovládání vyhřívání sedadel, které vyžaduje minimálně dva zkušené a přesně mířené doteky.
Zpracování a slícování vnitřku je na vysoké úrovni. Designem interiér připomíná moderní obývák, je vzdušný. Stejně jako zvenčí však něco málo ztrácí z luxusního retro pocitu předchůdce.
Mini si také dalo záležet na udržitelnosti použitých materiálů, avšak při pohledu na výplň dveří textilie může leckomu připomenout koberec. Rovněž použitá veganská kůže jednoduše není tak příjemná.
Klidně, ale bez šťávy
Tříválcová patnáctistovka ve své 130koňové verzi byla více než dostatečně výkonným a kultivovaným pohonem už v minulé generaci, novinka má však inovovanou výkonnější variantu s mildhybridní asistencí. A u té už ani v nízkých otáčkách nebo při volnoběhu tříválcovou konstrukci opravdu nepoznáte.
Jde o perfektně kultivovanou jednotku, která si velmi dobře rozumí s dvouspojkovou převodovkou. Škoda jen, že již základ nelze kombinovat s pohonem všech kol.
Spotřeba paliva se pohybuje kolem sedmi litrů v kombinovaném režimu při klidné jízdě, mimo město to lze i pod sedm.
Mini Aceman přijíždí jako malý elektrický crossover
Doslova vyměklo i řízení. Mini se v minulých generacích všech svých modelů snažilo navodit „motokárový“ pocit až nezvykle tuhým řízením, naopak novinku už lze vodit klidně malíčkem. To umožňuje komfortnější manévrování, ale určitá vyměklost pokračuje i během jízdy.
Právě sice stále vcelku přímé, ale odtažitější řízení v kombinaci s měkčím odpružením má za následek, že se countryman už nevrhá do zatáček s takovým nadšením jako dříve. Více se naklání, a byť stopu drží velmi dobře a dlouho zůstává neutrální, pocitově není tak hravý.
Svým naladěním jde vstříc širšímu publiku, ale právě díky tomu je o řád komfortnější na všech typech nerovností. I na dvacetipalcových kolech skvěle filtruje ostré rázy, vlnovky při brzdění před zatáčkou nebo velké díry. Navíc díky pokročilému odhlučnění je ticho na palubě skoro jako v limuzíně o jednu až dvě třídy výše. I v rámci své třídy jde o jedno z nejkomfortnějších aut na dlouhé cesty.
Navíc je dobré očekávat, že silnější verze S a JCW budou utaženější a nadšené sportovní ambice značky naplní lépe.
Závěr
Nový countryman v základní spalovací verzi sice něco upustil ze svých hravých jízdních vlastností a zvenčí i uvnitř už působí spíš moderně a vzdušně než retro a útulně, nicméně se nejen v rámci značky, ale i z pohledu konkurentů řadí mezi nejkultivovanější a nejkomfortnější kompaktní SUV s výbornou výbavou a pokročilým infotainmentem.
Centimetry navíc z něj také pro mnohé udělaly plnohodnotné rodinné auto. S cenou od 874 tisíc s tím, že se i s dobrou výbavou vejdete do milionu, se navíc jedná o férovou nabídku, uvážíme-li prémiovou značku i vlastnosti auta.
Mini Countryman C | |
---|---|
Spalovací motor: | 1499 ccm, zážehový přeplňovaný tříválec + mild hybrid |
Max. výkon a točivý moment: | 115 kW (156 k) + 15 kW (20k), 240 Nm + 55 Nm |
Převodovka: | 7st. dvouspojková |
Pohon: | Předních kol |
Akcelerace 0–100 km/h: | 8,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 212 km/h |
Průměrná kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 5,9–6,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 54 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1620 kg |
Délka × šířka × výška: | 4444 x 1843 x 1661 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 450/1450 l |
Základní cena: | 874 900 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 1 003 677 Kč (Favoured) |
Cena testovaného vozu: | 1 300 992 Kč (Favoured, paket XL) |