Článek
U třícípé hvězdy byl vždy nesmírný rozdíl mezi kompakty a vozy od automobilové střední třídy výše. Stejně jako má třída C na rozdíl od „áčka“ a „béčka“ pohon zadních kol a motor umístěný podélně, tedy techniku postupně rostoucí až k vrcholné třídě S, i v případě elektromobilů je vidět odlišný přístup.
Plně elektrické modely EQC, EQE i EQS včetně SUV alternativ znamenají proti spalovací třídě C, E a S zcela svébytné modely na odlišné platformě se svou karoserií. Ale v případě modelů EQA a EQB zákazník musí počítat s tím, že si je může na ulici snadno splést.
Testované EQB je tak elektromobilem z modelu GLB, který se vizuálně liší zejména aerodynamickou plnou maskou a potom už jen detaily. I v tomto balení jde tedy svými tvary o vcelku jedinečné auto. Mercedes se hranatým ztvárněním snažil větší GLB odlišit od kulatého GLA. Nikoli vedlejším účinkem je nicméně prostor uvnitř.
Velkoryse a dotykově
GLB může být až sedmimístné, přičemž na sedadla ve třetí řadě se na kratší cesty složí i průměrně vzrostlí dospělí. Najednou ta krabicová záď dává smysl. Konkrétní testovací auto však bylo pětimístné, proto zaujalo především zavazadelníkem.
V případě pětimístné verze poskytuje základní objem na kompaktní třídu velmi slušných 495 litrů, u sedmimístné je to 465 litrů, po sklopení opěradel ve druhé řadě auto pojme až 1710 litrů. Jen škoda, že sklápět nelze přímo z kufru.
Druhou řadu tvoří sedadla s nastavitelnými opěradly a především s velkorysým posuvem v rozsahu 140 mm. Lze tak upřednostnit zavazadla nebo posádku.
Palubní desce dominují dva sdružené displeje, které už jsou u Mercedesu klasikou. Infotainment známý pod zkratkou MBUX pracuje i v EQB spolehlivě a rychle, má skvělé zobrazení a logické řazení menu.
Po modernizaci zmizela dotyková ploška s několika tlačítky na středovém tunelu. Ta ještě tolik nechybí, ale krokem zpět z hlediska uživatelské přívětivosti jsou dotykové plošky na volantu, které nahradily tlačítka. Na fotkách to vypadá efektně a je potřeba uznat, že i na toto se dá svým způsobem zvyknout, ale k různým přehmatům a přílišnému soustředění na základní funkce dochází až příliš často.
Byť se GLB uvnitř nesnaží posádku hýčkat tak vytříbenými materiály, jako to umějí modely o třídu výš, v rámci své třídy jde o kvalitně zpracovaný vnitřek. Jen grafický prvek hvězdiček před spolujezdcem působí lacině.
Ideální základ
K výchozí motorizaci zvané EQB 250 přibylo po faceliftu v názvu malé plus. Značí prodloužený dojezd, díky větší baterii. Zatímco dříve využitelná kapacita dosahovala 66,5 kWh, verze 250+ má 70,5 kWh.
Díky tomu ujede až 536 km na papíře. V chladném počasí je potřeba počítat v kombinovaném režimu samozřejmě s podstatně nižší hodnotou. V mírném klimatu našeho testu se nám dařilo držet se nad 400 km i s přibližně čtvrtinovým podílem dálnic.
Vysoké rychlosti nejsou pro žádný elektromobil ideál a pro hranatý crossover, jakkoli aerodynamicky optimalizovaný, už vůbec ne. Při dálničním tempu počítejte se spotřebou 22-25 kWh/100 km. Naopak ve městě se lze dostat pod 15.
Spíše na denní pendlování
Vůz zvládá 11kW nabíjení střídavým proudem a až 100kW proudem stejnosměrným. To nejsou zrovna vysoké hodnoty, ale potvrzují, že EQB je připraveno spíše na denní pendlování než na dlouhé cestování. I tak to do osmdesáti procent kapacity akumulátoru zvládne za zhruba půl hodiny.
Modernizovaný Mercedes-Benz EQS vrací hvězdu na kapotu a má delší dojezd
Se sdíleným základem spalovacího kompaktu se váže pohon předních kol, což u okamžitě reagujícího elektromobilu nemusí být vždy štěstí. EQB má však skvěle vyladěnou kontrolu trakce, a tak i na méně přilnavém povrchu není hladký start problém.
O pohon se stará elektromotor o maximálním výkonu 140 kW a nejvyšším točivém momentu 385 Nm. Vůz je na běžný provoz zcela dostatečně výkonný nejen při rozjezdech, ale i s rostoucí rychlostí.
Jistěže typický kopanec už se od padesátky výše nedostaví. Ale v době, kdy výrobci elektromobilů dostávají kilowatty do neskutečných hodnot, je na čase si uvědomit, že pro rodinný vůz je tato úroveň dynamiky stále více než v pořádku a bezpečná i pro předjíždění.
Pohodové naladění
Stejně jako pohon je i podvozek naladěn přesně tak, jak od vozu tohoto typu očekáváte. Soustředí se na komfort. V podstatě všechny typy nerovností zvládá velmi dobře. Nejde o uhoupaný dostavník, ale spíše jistě odpružený crossover.
S měkkým naladěním se vážou větší náklony, než jsme zvyklí u elektromobilů s nízkým těžištěm, které mají přirozeně díky baterii v podlaze. Ale neutrální stopu drží EQB velmi dlouho. I když k dynamickému svezení nijak nezve, svou práci dělá velmi dobře.
V dynamicky měnícím se světě elektroaut se vždy u vozů pohybujících se kolem milionu a půl korun ozve hlasité „ale Tesla je levnější“. Jistě, nejprodávanější auto loňského roku, Tesla Model Y, dokáže svou cenovou politikou zlákat. Nicméně EQB na rozdíl od menšího EQA tasí jiné zbraně. Jde o praktický, dobře vybavený elektromobil, se kterým je po modernizaci o něco snazší život díky větší baterii.
Vhodný rodinný společník
Svým pojetím „malého velkého“ elektrického crossoveru s prestižním logem v masce je na trhu vlastně unikátní. A může být vhodnějším rodinným společníkem pro každodenní rutinu, než si spousta uživatelů trápících svá velká dieselová SUV na krátkých trasách v městském a příměstském provozu dokáže představit.
Mercedes-Benz EQB 250+ | |
---|---|
Pohon | Elektromotor pohánějící přední kola |
Nejvyšší systémový výkon / točivý moment | 140 kW (190 k) / 385 Nm |
0-100 km/h | 8,9 s |
Nejvyšší rychlost | 160 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP | 16 kWh/100 km |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP | 536 km |
Nabíjecí výkon | 100 kW (DC) / 11 kW (AC) |
Baterie | Lithium-iontová, využitelná kapacita 70,5 kWh |
Délka × šířka × výška | 4684 x 1834 x 1654 mm |
Pohotovostní hmotnost | 2105 kg |
Základní objem zavazadelníku | 495 l |
Základní cena modelu | 1 442 320 Kč |