Článek
Kam ho zařadit? Svým vzhledem a velikostí je to hatchback, světlostí a mohutností zase vypadá jako SUV. Novináři ve všech recenzích řeší, do jaké třídy GLA zařadit, zákazníkům je to ale jedno a třeba v Česku jde v tuto chvíli o vyprodaný model.
Nový sportovně-užitkový mercedes využívá stejnou techniku se standardně poháněnou přední nápravou jako nová třída A, B a sedan CLA. V hierarchii značky jde s rozměry 4417 mm x 1804 mm x 1494 mm o nejmenší SUV. Jak je na tom s prostorností uvnitř? Tak trochu jako golf, byť vzadu není tolik místa pro hlavy cestujících s tělesnou výškou jen mírně nad průměr (své dělá i příplatkové panoramatické prosklení střechy, byť mimořádně elegantní) a o pár centimetrů bude místa méně i pro nohy. Koneckonců s výškou 1494 mm jde o nejnižší SUV na trhu.
Vepředu je posaz na skvěle tvarovaných sedadlech velmi přirozený a pohodlný, vzadu by pak sedáky mohly mít větší rozměr a lépe podepírat nohy. Nepříjemně překvapí, že auto za bezmála milión nemá standardně elektrický posun sedaček, můžete si jej dokoupit (9834 korun).
Kufr nabídne slušných 421 litrů, má pravidelný tvar i velký vstupní otvor. Nechybí průvlak na lyže či delší předměty. Kombík to není, většinu přepravních nároků by však GLA splnit mohlo...
Čtyři motory, všechny mají čtyři válce
Vybírat bude možné ze čtyř pohonných jednotek, přičemž všechny spoléhají na čtyři válce a přeplňování pomocí turbodmychadla. Dva motory jsou benzínové – šestnáctistovka (156 k a 250 Nm) a dvoulitr (211 koní a 350 Nm).
Turbodiesely zastupuje jediný motor se zdvihovým objemem 2143 ccm, naladěný ve slabší verzi na 136 koní a rovných 300 Nm. Silnější motorizace pak nabídne 170 k a točivý moment 350 Nm.
A právě nejsilnější dieselový motor měl i testovaný automobil. Podle nás nejde o úplně šťastnou volbu, jakkoliv je tento motor perfektní - kromě počáteční turbodíry, notně způsobené pomalou reakcí dvouspojkové převodovky, mu není moc co vytknout. Je mimořádně kultivovaný, nálož 350 Nm s autem zacvičí i při plném obsazení a i při svižné jízdě (motor na sedmý stupeň při 130 km/h točí lehce nad 2000 otáček) jezdíte za nějakých šest až sedm litrů.
Benzín bude patrně lepší, cenově se moc neliší od dieselu
V čem je tedy problém? Pokud chcete GLA používat na dlouhé cesty, pak v ničem. Jenže vzhledem k velikosti a zaměření tohoto auta bychom při objednávce zaškrtli spíše benzínový motor - kultivovanější, s větším spektrem využitelných otáček a pro stylové SUV tak trochu lepší motor. Rozdíl mezi cenami benzín vs. nafta je ale v případě GLA minimální, u základních dvou motorizací se dokonce vůbec neliší.
Příplatková 19palcová kola v AMG designu trochu zhoršují komfort, stejně jako pneumatiky typu run-flat, dramaticky špatný ale podvozek modelu GLA rozhodně není. Ano, jsou situace, kdy pocítíte drobné rázy, jako celek ale zavěšení kupodivu funguje i na silnicích s horším povrchem. Evidentní je naladění právě na zpevněné cesty, do terénu s tímto modelem není úplně rozumné jezdit - pokud si pod pojmem terén nepředstavujete zablácenou cestu k chalupě, tady by s průchodností neměl být problém.
Podvozek nenabídne zadní víceprvkovou nápravu (je lichoběžníková s vlečenými rameny), i tak auto ochotně vykružuje oblouk v zatáčce a celkově netrpí nadbytečným hlukem. Problém je tak při sportovněji pojaté jízdě s větší pohotovostní hmotností GLA a jejím přesunem.
Elektrické řízení má tužší charakteristiku, přesností i zpětnou vazbou představuje dobrý standard kategorie prémiových kompaktních SUV. Manuální převodovku dostanete jen k modelům s poháněnou přední nápravou, všechny ostatní mají dvouspojkový sedmistupňový automat.
GLA je sestavené z odzkoušených dílů, které prověřila většina modelů s trojcípou hvězdou, od panelu klimatizace po motor či tvar výdechů klimatizace. Za milión korun si však dovedeme představit mnohem lepší koupi - třeba novou třídu C. Jenže ta nemá a asi ani nikdy nebude mít auru auta z komiksu.
Kdo se chce lišit a touží po SUV od Mercedesu, pro něj je GLA (s příplatkovým paketem AMG, má jej i auto na fotografiích) dobrou volbou. Praktičnost pro rodinné využití a nízkou cenu zde však rozhodně nehledejte...
TECHNICKÉ ÚDAJE – Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic | |
---|---|
Motor: | 2143 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 125 kW (170 k) při 4000 ot/min |
Max. točivý moment: | 350 Nm při 1400 ot/min |
0–100 km/h: | 8,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 215 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1520 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 748 990 Kč (zákl. dieselová i benzínová verze) |
Cena s testovanou motorizací: | 935 330 Kč |