Hlavní obsah

Test Mercedesu-Benz GLA 220 CDI 4Matic: vše v jednom

Novinky, Martin Žemlička

Po nové třídě A, B a sedanu CLA je recenzované auto v pořadí čtvrtým modelem Mercedesu postaveným na platformě MFA s příčně uloženým motorem a standardně poháněnou přední nápravou. Jaký je poslední přírůstek, který vypadá jako hatchback na steroidech?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz GLA

Článek

Kam ho zařadit? Svým vzhledem a velikostí je to hatchback, světlostí a mohutností zase vypadá jako SUV. Novináři ve všech recenzích řeší, do jaké třídy GLA zařadit, zákazníkům je to ale jedno a třeba v Česku jde v tuto chvíli o vyprodaný model.

Nový sportovně-užitkový mercedes využívá stejnou techniku se standardně poháněnou přední nápravou jako nová třída A, B a sedan CLA. V hierarchii značky jde s rozměry 4417 mm x 1804 mm x 1494 mm o nejmenší SUV. Jak je na tom s prostorností uvnitř? Tak trochu jako golf, byť vzadu není tolik místa pro hlavy cestujících s tělesnou výškou jen mírně nad průměr (své dělá i příplatkové panoramatické prosklení střechy, byť mimořádně elegantní) a o pár centimetrů bude místa méně i pro nohy. Koneckonců s výškou 1494 mm jde o nejnižší SUV na trhu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz GLA

Vepředu je posaz na skvěle tvarovaných sedadlech velmi přirozený a pohodlný, vzadu by pak sedáky mohly mít větší rozměr a lépe podepírat nohy. Nepříjemně překvapí, že auto za bezmála milión nemá standardně elektrický posun sedaček, můžete si jej dokoupit (9834 korun).

Kufr nabídne slušných 421 litrů, má pravidelný tvar i velký vstupní otvor. Nechybí průvlak na lyže či delší předměty. Kombík to není, většinu přepravních nároků by však GLA splnit mohlo...

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz GLA

Čtyři motory, všechny mají čtyři válce

Vybírat bude možné ze čtyř pohonných jednotek, přičemž všechny spoléhají na čtyři válce a přeplňování pomocí turbodmychadla. Dva motory jsou benzínové – šestnáctistovka (156 k a 250 Nm) a dvoulitr (211 koní a 350 Nm).

Turbodiesely zastupuje jediný motor se zdvihovým objemem 2143 ccm, naladěný ve slabší verzi na 136 koní a rovných 300 Nm. Silnější motorizace pak nabídne 170 k a točivý moment 350 Nm.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz GLA

A právě nejsilnější dieselový motor měl i testovaný automobil. Podle nás nejde o úplně šťastnou volbu, jakkoliv je tento motor perfektní - kromě počáteční turbodíry, notně způsobené pomalou reakcí dvouspojkové převodovky, mu není moc co vytknout. Je mimořádně kultivovaný, nálož 350 Nm s autem zacvičí i při plném obsazení a i při svižné jízdě (motor na sedmý stupeň při 130 km/h točí lehce nad 2000 otáček) jezdíte za nějakých šest až sedm litrů.

Benzín bude patrně lepší, cenově se moc neliší od dieselu

V čem je tedy problém? Pokud chcete GLA používat na dlouhé cesty, pak v ničem. Jenže vzhledem k velikosti a zaměření tohoto auta bychom při objednávce zaškrtli spíše benzínový motor - kultivovanější, s větším spektrem využitelných otáček a pro stylové SUV tak trochu lepší motor. Rozdíl mezi cenami benzín vs. nafta je ale v případě GLA minimální, u základních dvou motorizací se dokonce vůbec neliší.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz GLA

Příplatková 19palcová kola v AMG designu trochu zhoršují komfort, stejně jako pneumatiky typu run-flat, dramaticky špatný ale podvozek modelu GLA rozhodně není. Ano, jsou situace, kdy pocítíte drobné rázy, jako celek ale zavěšení kupodivu funguje i na silnicích s horším povrchem. Evidentní je naladění právě na zpevněné cesty, do terénu s tímto modelem není úplně rozumné jezdit - pokud si pod pojmem terén nepředstavujete zablácenou cestu k chalupě, tady by s průchodností neměl být problém.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz GLA

Podvozek nenabídne zadní víceprvkovou nápravu (je lichoběžníková s vlečenými rameny), i tak auto ochotně vykružuje oblouk v zatáčce a celkově netrpí nadbytečným hlukem. Problém je tak při sportovněji pojaté jízdě s větší pohotovostní hmotností GLA a jejím přesunem.

Elektrické řízení má tužší charakteristiku, přesností i zpětnou vazbou představuje dobrý standard kategorie prémiových kompaktních SUV. Manuální převodovku dostanete jen k modelům s poháněnou přední nápravou, všechny ostatní mají dvouspojkový sedmistupňový automat.

GLA je sestavené z odzkoušených dílů, které prověřila většina modelů s trojcípou hvězdou, od panelu klimatizace po motor či tvar výdechů klimatizace. Za milión korun si však dovedeme představit mnohem lepší koupi - třeba novou třídu C. Jenže ta nemá a asi ani nikdy nebude mít auru auta z komiksu.

Kdo se chce lišit a touží po SUV od Mercedesu, pro něj je GLA (s příplatkovým paketem AMG, má jej i auto na fotografiích) dobrou volbou. Praktičnost pro rodinné využití a nízkou cenu zde však rozhodně nehledejte...

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mercedes-Benz GLA

TECHNICKÉ ÚDAJE – Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic
Motor:2143 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:125 kW (170 k) při 4000 ot/min
Max. točivý moment:350 Nm při 1400 ot/min
0–100 km/h:8,3 s
Nejvyšší rychlost:215 km/h
Průměrná spotřeba:4,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1520 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:748 990 Kč (zákl. dieselová i benzínová verze)
Cena s testovanou motorizací:935 330 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám