Článek
Design vozu je podle nás velmi povedený. Nemusíte s námi souhlasit, ale proti minulé generací se zprohýbanými předními světly se hrany k luxusu hodí víc. Klasický sedan má na karoserii jen jediný extrémní výstřelek, a to jsou ohromné vystouplé blatníky. Ale na ty jsme si rychle zvykli.
Je to BMW? Není?
Usednutí do luxusního sedadla řidiče vyvolá pocit, že za chvíli přijde sluha s kávou a novinami v ruce a bude hlásit, že oběd bude připraven za půl hodiny. Pohodlné "klubovky" všestranně nastavitelné podpírají tělo naprosto ideálně.
Jenže pak padne pohled na přístrojovou desku a ... Jistě znáte BMW sedmičkové řady a Mercedes se vůbec nerozpakoval a z tohoto vozu si vzal dost podstatnou věc - umístění informačního systému a podobné ovládání. Kaplička přístrojů je protažená až do středu vozu, kde zakrývá velký informační displej.
Projekční přístroje jsou skvěle čitelné, vynikající je palubní počítač s množstvím funkcí, který zobrazuje hodnoty do středu rychloměru.
Vylepšené informace
Jak jsme již řekli, M-B má podobný systém informačního centra jako u BMW. "Esko" však má systém už o něco dál. Velmi jsme ocenili ovládání klimatizace přímo na přístrojové desce, tedy bez nutnosti lovit něco velkým kruhovým joystickem na obrazovce. Ten se sice skutečně nechal inspirovat v iDrivu od BMW či MMI od Audi, ale posunul systém mnohem dál. Ačkoliv je kolečko dost zastrčené pod malou ledvinkou numerické klávesnice k hands-free, ovládá se jednoduše, lehce a má ideální odpor. Na obrazovce jsme zjistili, že orientace v systému je velmi jednoduchá a intuitivní. Není zapotřebí listovat v několika úrovních, ale vše je dosažitelné na první "poklik".
Zadní sedadla nabídnou podobné pohodlí, jako ta přední. Nejsou sice nastavitelná, nemají masážní funkci, ale i tak se zde sedí výborně. Místa na nohy je dost a dost (aby také ne, když vůz měří přes pět metrů) a hlava téměř 190 cm vysokého muže se stropu nedotýká.
Turbodiesel šlape tiše
Na voze musíme vyzdvihnout odhlučnění motoru. My měli v testovacím voze známý 320 CDI, který sice patří k tišším turbodieselům, ale tady nebyl už skoro vůbec slyšet. To musí noha prošlápnout pedál plynu až na zem, aby se v interiéru ozvalo hluboké bručení. Ticho, jaké uvnitř panuje je neuvěřitelné. Vynikající audiosoustava na minimum výkonu s hrajícím griegovým Jitrem z Peera Gynta i svými tichými flétnami totálně přehluší jakýkoli zvuk z vnějšku.
Agregát si jen tak tiše ševelí nad přední nápravou a i když automobil váží přes dvě tuny, dokáže jeho výkon 173 kW a točivý moment 540 N.m při 1600 ot./min celkem s vozem zacvičit. Stovka za 7,5 s je slušné číslo, dalších padesát kilometrů navíc pak atakuje během chvíle. Když se ručička rychloměru blížila rychle k dvoustovce, raději jsme vzpomněli na české zákony a snažili se pátrat po jiných přednostech. Spotřeba se za dobu testu pohybovala v úrovni 9,5 l na 100 km.
Podvozek - dokonalost sama
Mercedes-Benz byl už v předchozí generaci mnohem komfortnější než BMW 7. Nyní ho deklasuje na celé čáře. Musíme říct, že chvástání značky o kvalitách podvozku se zakládalo na pravdě. Automobil byl focen u zámku ve Štiříně, což umožnilo pořádně automobil protáhnout po místních úzkých klikatých komunikacích. Hodně těžká karoserie se sice v zatáčkách snaží vytlačit kola ze správné stopy, ale nemá šanci. Přesné oblouky projeté s jistotou i na nekvalitním povrchu jsou chloubou zadní víceprvkové nápravy. Komfort odpružení přitom vůbec neutrpí. Jediné rozhození vozu jsme zaznamenali u podélných kolejí, kde málo tuhnoucí řízení dokáže přední nápravu rychle rozhodit.
Bez plynu to jde taky
Naše "esko" bylo vybaveno adaptivním tempomatem. To není žádná zvláštnost, vždyť ten už dnes nabízí každá druhá automobilka. Udržování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla pomocí radaru je dost pohodlné. jenže Mercedes umí ještě něco víc. Zatímco klasický systém se vypne, pokud vůz jede velmi nízkou rychlostí, M-B dokáže i zastavit a znovu se rozjet. V koloně tak nemusíte vůbec šlápnout na plyn či brzdu a prostě se posouváte kupředu.
Cena? Vysoká, ale...
A jaká je cena? Hodně vysoká,. Však se také jedná o exkluzivní kousek. Základní cena vozu je 2 064 000 Kč. To není vůbec málo. Testovací vůz pak za příplatky žádal dalších 408 000 Kč. Ano, to je už pořádná láce, ale ten komfort je neuvěřitelný, exkluzivita je zaručena a pokud srovnáme vůz třeba s nedávno testovaným Audi Allroad quattro [celý test], které stálo přes dva milióny - komu byste dali přednost?
Technické údaje | |
Mercedes-Benz S320 CDI | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2987 ccm |
Max. výkon | 173 kW při 3600 ot./min |
Max. točivý moment | 540 N.m při 1600 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 11,6 |
Mimo město | 6,4 |
Kombinace | 8,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,5 s |
Převodovka | |
sedmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5076 mm |
Šířka | 1872 mm |
Výška | 1473 mm |
Rozvor | 3035 mm |
Objem zavazadelníku | 560 l |
Provozní hmotnost | 2025 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | - |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | - |
Ceny | |
Základní cena vozu | 2 064 000 Kč |
Základní cena motorizace | 2 064 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 2 472 261 Kč |