Článek
Tenhle vůz je plnokrevným Američanem se vším všudy. Snad jen ten motor se v USA nedokáže uplatnit. I bez něj jsme však na týden zkusili, jak se jezdí "amíkům".
Pět metrů autobusu
Karoserie se mercedesu povedla. Především přední světlomety jsou hodně povedené. Vůz vypadá z dálky vyváženě a jako MPV i celkem sportovně. To ovšem vedle něj nesmí stát žádný jiný vůz. To je hned jasné, že "erko" má nějaký ten centimetr navíc.
Kdyby jen centimetr... Při rozměrech 5157 x 1922 x 1661 mm a rozvoru 3215 mm nezajede R 320 CDI jen tak do jakékoli mezery na parkovišti Hypernovy. To si spíš vyhradí jedno místo u nakládací rampy určené pro náklaďáky. Také vyšší světlost vozu přispívá k celkovému dojmu z obrovského vozu. Pokud se na karoserii zadíváme pořádně, možná nás napadne, že by mohla být také kratší. Ano, i tato verze se dělá, ale do USA se nedodává.
Šest míst pro špekouny
Přístrojová deska vozu je mercedesovská klasika. Stejné přístroje najdeme v řadě ML, B, A, E... co o nich říct víc? Snad jen to, že po americkém vzoru jsou všude odkládací místa na nápoje a hamburgery.
Jenže hlavní věcí v interiéru, na kterou chceme upozornit, jsou sedadla. Ta jsou opravdu luxusně prostorná a poskytují neuvěřitelný komfort. Jsou zde tři samostatné řady po dvou sedadlech a jen ta třetí nemá tak moc místa na hlavu a disponuje kratším sedákem, který nepodepírá nohy. I tak je zde víc místa, než v jakémkoli konkurenčním rádoby MPV.
A proč jsou vlastně ta sedadla tak velká? Odpověď je jednoduchá - v USA se před asi rokem uskutečnil průzkum a z jeho výsledků vyplynulo, že Američané mají nějaké to kilo navíc. Tomu se přizpůsobili výrobci vozů a například v tomto voze jsou sedáky o tři centimetry širší, než v evropských modelech.
Pod kapotou evropská klasika
Motor byl v našem případě použit klasický - vznětový vidlicový šestiválec o objemu 2987 ccm s výkonem 165 kW a točivém momentu 510 N.m. Extrémně těžký vůz si s ním občas rozumí, občas má problémy. Na křižovatce se sice dokáže vybičovat do opravdu slušného sprintu, jenže všechno jen za cenu prošlápnutí kickdownu na podlaze a tedy spotřebě chlemtající naftu v nádrži po desítkách litrů. Na dlouhé jízdy ale bohatě stačí a je příjemným společníkem.
Po čtyřech to jde lépe
Podvozek "erka" měl instalovaný pohon všech kol 4Matic. S ním a poněkud vláčným odpružením je auto výrazně nedotáčivé. Je třeba tedy při ráznějším výjezdu ze zatáček silněji korigovat rozkomíhanou "heavy duty" karoserii. Váha vozu ale dělá z auta přímo plavce na silnici, kdy ani výraznější výmoly mu nevadí a nerozhodí jeho klid.
Mercedes není levnou hračkou
Základní cena tohoto vozu začíná na 1 510 000 Kč. Jenže naše testované provedení s větším dieselem a prodlouženým rozvorem vytáhne hned dalších několik set tisíc. Díky příplatkové výbavě zahrnující parkovací asistent (+19 422 Kč bez DPH), PRE-Safe systém (+9711 Kč), Bi-xenonové aktivní světlomety (+42 613 Kč), sportovní sadu (+75 370 Kč) a další se cena vyšplhala až na 1 906 821 Kč.
Technické údaje | |
Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2987 ccm |
Max. výkon | 165 kW při 3800 ot./min |
Max. točivý moment | 510 N.m při 1600 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 12,5 |
Mimo město | 7,6 |
Kombinace | 9,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 222 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8,8 s |
Převodovka | |
sedmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5157 mm |
Šířka | 1922 mm |
Výška | 1661 mm |
Rozvor | 3215 mm |
Objem zavazadelníku | 314/2385 l |
Provozní hmotnost | 2195 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | - |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | - |
Ceny | |
Základní cena vozu | 1 510 000 Kč |
Základní cena motorizace | 1 655 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 926 821 Kč |