Článek
Mercedes-Benz M v první generaci byl skutečným prodejním trhákem. Ke značce natáhl plno lidí, kteří by tam nikdy nešli a udělal ze sebe nejúspěšnější řadu, která mohla směle konkurovat i zavedenému "éčku". Druhá generace se "smrskla" do výšky (-5 mm), ale všechny ostatní rozměry o dost narostly. Především rozvor poskočil o 95 mm a nyní nabízí 2915 mm, což znamená opravdu monstrózní prostor pro cestující.
Design - konzervativní i sportovní
Vzhled vozu se opravdu povedl. Proti neohrabanému předchozímu modelu je tohle dynamický sportovec. Vypadá mohutně, ale ostré hrany mu dodávají nádech vrcholového sportovce. Tvary bychom ho přirovnali k profesionálnímu plavci - rozložitý, svalnatý, silný a přitom výbušný a rychlý. Jen záď by potřebovala podle nás trochu odlehčit, protože kombinace zcela tmavých skel a stříbrné plochy není zrovna šťastná.
Uvnitř jak v limuzíně
Po usednutí za volant poznáváme spousty míst z ostatních řad značky. Středový tunel zdobí tradiční ovládání klimatizace i rádia, přístroje za volantem jsou stejné jako u "éčka" a volič automatické převodovky... klasik. Sedadla jsou velmi pohodlná, tělo drží na všech stranách, opěradla i sedáky jsou dostatečně dlouhé a dají se nastavit v mnoha směrech. Všechny ovladače jsou tam, kde je očekáváte.
Zadní sedadla jsou prostorná jak v sedanu. Možná i víc. M-B E ho má i méně, protože tady se sedí vzpřímeněji, takže kolena a chodidla nebojují s předními sedadly. Hodně prostoru je i na ramena a lokty.
Náklad za mříž
Zavazadlový prostor je prostorný - to ano. Jenže nákladová hrana je tak vysoko, že i urostlý Evropan má co dělat, aby vyšvihnul nákup nad 78 cm vysokou hranu. Jenže to není ta hlavní nectnost zavazadelníku. Náš testovaný vůz měl totiž úpravu pro odečet DPH. Zatmavená zadní okna a přepážka za zadními sedadly vozu moc na eleganci nepřidali, ale především jejich kvalita je alarmující. Pokud si někdo koupí vůz s cenou přesahující milión korun, neočekává, že na každém výmolu budou dráty vrzat, drnčet a skřípat. Ani vzhledově není mříž zrovna na výši.
:. Klinutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti
Silniční král
Na silnicích je automobil králem. Sedmistupňový automat je opravdu kvalitní a výborně si rozumí s pohonnou jednotkou. Tou v našem případě byl zážehový šestiválec o objemu 3,5 l. Jeho výkon 200 kW a točivý moment 350 N.m dodávaných v rozmezí 2400 až 5000 ot./min si s dvoutunovým "drobkem" poradí velmi snadno. Rozjezd je na první odzkoušení spíš těžkopádný a pomalý, ale to se neukázaly všechny taje plynového pedálu. Prošlápnutí totiž způsobí, že pod přední kapotou to zabručí, vlna hluku se rychle přelije k výfukům a vůz vyskočí vpřed. Při sešlápnutí pojistky na zemi a double kickdownu pak na dálnici není problém ze 130 km/h v mžiku atakovat i dvoustovku. Také v terénu je potenciál motoru dostatečný, ale bohužel mu schází něco jiného.
Terén jen polechtat
Podvozek vozu se dobře cítí na silnici. Tam je vláčný, bezpečný a široké pneumatiky rozhodí pouze podélné výmoly. Jenže my jsme "emko" chtěli otestovat i v terénu. Když byla oficiální mezinárodní prezentace, svezli jsme se s modelem, který měl pneumatické pérování, závěrky a všechny terénní vymoženosti (samozřejmě za příplatek). Český testovací model však ničím takovým nedisponoval, a to je chyba.
Na tradiční testovací trati nedaleko Velkých Popovic se sice s vrcholky a sjezdy pral statečně, ale silniční pneumatiky, jen malý šusplech a absence závěrek se brzy projevila. Za chvíli se objevily problémy s trakcí, suchý prach ucpal dezén pneumatik a "dvoutunka" se začala bokem neslyšně sunout z kopce dolů.
Cena pro manažery
Základní cena vozu s touto motorizací byla 1 523 000 Kč. To je opravdu dost. Sice je ve výbavě snad vše na co si vzpomenete (ABS, ESP, 4 airbagy, autorádio, klimatizace...), ale i tak je to dost. Náš testovaný vůz pak poskočil s příplatkovou výbavou za hranici 1,7 miliónu korun, a to si už může pořídit jen člověk s hodně vydělávající firmou. My to bohužel nejsme, takže žíznivého "macka" jsme po týdnu vrátili, zamáčkli slzu a přidali si další zářez na futro, kam si píšeme, na kolik vozů si nikdy nevyděláme. Čárek je tam čím dál víc.
Technické údaje | |
Mercedes-Benz ML 350 | |
Motor | |
Zdvihový objem | 3498 ccm |
Max. výkon | 200 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 350 N.m při 2400 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 15,4 |
Mimo město | 9,6 |
Kombinace | 11,7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 225 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 8,4 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4780 mm |
Šířka | 1911 mm |
Výška | 1779 mm |
Rozvor | 2915 mm |
Objem zavazadelníku | 500/2050 l |
Provozní hmotnost | 2210 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 * |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | 1/4* |
Ceny | |
Základní cena vozu | 1 475 000 Kč |
Základní cena vybavení Visia | 1 523 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 751 049 Kč |
* test proběhl u minulé generace modelu Mercedes-Benz M v předchozím systému testování Euro NCAP