Článek
Tohle auto kraluje na silnici, ať se postaví, kde chce. Snad jen vedle tahače Renault Magnum vypadá o něco menší. Ale jinak je to opravdu grandiózní kousek. Vždyť o celých 88 mm překonává na délku pětimetrovou hranici a třícípá hvězda na přední masce míří přímo na solar chodce.
ML+G+R=GL
Automobil není postaven na rámovém podvozku, ale karoserie je samonosná. Také nápravy nečekejte speciální terénní. Když se na ně někdo pořádně zadívá, jistě mu neunikne podobnost s velkým MPV třídy R. Však také jsou odtud z valné části převzaté, rozvor však expandoval na 3075 mm. Také boční pohled ukazuje, že inspirace "velkoprostorákem" byla značná. Velikost kapoty a především zadní část (byť hranatější) se jí dost podobá.
Vnitřek je téměř k nerozeznání od řady ML: přístrojová deska je téměř kompletně převzatá a jen několik centimetrů navíc ve všech směrech ukazuje, že řidič sedí v jiném voze. Jenže pak se podíváme na zadní sedadla a je vše jinak. Druhá řada ukazuje, co je luxus v teréňáku. Prostor pro kolena je fascinující a tři osoby sedící vedle sebe nebudou nijak omezeny. A pak tu máme ještě třetí řadu. I zde je místa dost a dost a ani bychom se nebáli jet na nich až na ženevský autosalon.
Kouzelný je také zavazadlový prostor. Při plném obsazení vozu poskytuje neuvěřitelných 620 l pro náklad, pokud se sklopí všechna sedadla, zvedne se hodnota na 2300 l. A aby bylo jasné, že je tohle MERCEDES, tak v zavazadelníku je dvojice kolébkových spínačů, kterými se elektricky sklápí opěradla třetí řady sedadel.
Starý známý
Po otevření přední kapoty se objeví starý známý agregát, se kterým jsme měli už tu čest - vznětový šestiválec 320 CDI. Ten jsme vždy chválili a nejinak tomu bude i dnes. Jenže podmínky práce motoru se poněkud změnily. Když jsme jej testovali v "erku", neměl tolik práce. GL má 2,5 tuny pohotovostní hmotnost, extra velký čelní odpor, a to je znát. Motor se citelně točí výš, s váhou se statečně pere a spotřeba samozřejmě roste. Agregát je sice dobře utlumen, ale když se mu šlápne na krk, tak se v interiéru pořádně ozve.
Silnice? Terén?
S Mercedes-Benzem GL jsme vyjeli jak na silnice, dálnice, ale otestovali jsme ho i v terénu. Na silnicích se auto slušně houpe a setrvačná síla se ho snaží vyhodit ze zatáčky. Jenže podvozek a velká kola však auto pevně drží. Na dálnici je automobil velmi spokojený, lehce si vrní a nic ho nerozhodí. I panické brzdění zvládne automobil bez jakýchkoli komplikací a brzdy se neunaví i při vysoké zátěži.
Pak přišla na řadu tradiční terénní trasa. Z ní fotografie tentokrát nečekejte, protože po silném dešti bychom potřebovali rybářské holínky, abychom mohli vůbec z vozy vylézt. A navíc ty bílé koberečky - těm jsme to prostě udělat nemohli.
Mimo silnice se GL neztratí. Na středovém tunelu je totiž ovladač, který nejen upravuje světlou výšku podvozku, ale také uzavírá mezinápravový a zadní diferenciál. To je neocenitelná pomoc, právě v bahnitém terénu. Vyjet do kopce na bahenní skluzavce bylo dost náročné, ale omezení šlo především od pneumatik. Ty se zanesly blátíčkem okamžitě a my po výsypce jen klouzali.
Když bychom měli automobil porovnat s řadou G, tak GL je propadák. Proti ML je testovaný vůz terénním ďáblem (uzávěrky diferenciálů a Airmatic jsou v základu, u ML jen za příplatek). Limit vozu je jeho extrémní hmotnost a strašně velký rozvor. Dosednout na břicho tak není žádným problémem.
S tím souvisí i testování podvozku Airmatic. V nejvyšší poloze zapomeňte na jakýkoli komfort - tohle je jen na překonání jediné velké překážky, ale jezdit se s tím nedá. Pružení vlastně přestává existovat a veškeré rázy se přenášejí zpříma do karoserie. Navíc se při dosažení určité rychlosti sám snižuje do nižší polohy.
Podtrženo, sečteno
Mercedes GL je gigant, který za základní cenu 1 939 000 Kč nabízí neuvěřitelný komfort, sedm míst pro cestující a offroad paket. Je to hodně? To opravdu je, ale když to porovnáme s konkurenčním Range Roverem 3,6 TDV8, tak zjistíme, že to není zas tak špatné. Tady jde asi o to, co člověk, který na koupi vozu má, preferuje. A aby byly informace kompletní - náš testovaný vůz měl i příplatkovou výbavu, se kterou se cena vyšplhala až na 2 483 159 Kč.
Technické údaje | |
Mercedes-Benz GL 320 CDI | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2987 ccm |
Max. výkon | 165 kW při 3800 ot./min |
Max. točivý moment | 510 N.m při 1600 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 12,9 |
Mimo město | 8,2 |
Kombinace | 10,0 |
Výkony | |
Max. rychlost | 210 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,5 s |
Převodovka | |
sedmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5088 mm |
Šířka | 1920 mm |
Výška | 1840 mm |
Rozvor | 3075 mm |
Objem zavazadelníku | 620/2300 l |
Provozní hmotnost | 2525 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 1 939 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 2 483 159 Kč |