Článek
Mercedesu nelze upřít odvážnou snahu o odlišení vnějším designem – přijít v dnešní době, kdy všichni výrobci svá auta zakulacují jak jen to jde s hranatým designem, to už chce pořádné sebevědomí. A ono to Mercedes-Benzu vyšlo – GLK, jež svým názvem i vzhledem odkazuje na „třicetiletou“ řadu G, vypadá nejenom hranatě, ale i dobře. Design je samozřejmě vždy subjektivní, nicméně tomuto čtyři a půl metru dlouhému SUV nelze upřít originalitu.
Pod kapotou testovaného GLK byl umístněn naftový šestiválec s objemem tři lity, turbodmychadlem a výkonem 224 koní a především masivním točivým momentem 540 Nm. Ten je dostupný mezi 1600 a 2400 otáčkami. Síla 1,9 tun těžkému, hranatému autu nechybí – nedostatkem výkonu netrpí ani při plném zatížení a předjíždění do kopce.
Motor je kultivovaný, neobtěžuje typicky dieselovým klapáním a jeho zátah je víceméně lineární. Zátah motoru neustává ani v rychlostech, jenž jsou na českých silnicích nelegální. Spotřebu počítejte mezi devíti a deseti litry, ale na tak velké a těžké auto to vzhledem k dynamice motoru není špatný výsledek (při rychlejší jízdě se spotřeba přehoupne přes desetilitrovou hranici). Mercedes má – kromě benzínových agregátů - v nabídce ještě čtyřválcový turbodiesel se 170 koňmi a 400 Nm, šestiválec nám ale přeci jen přijde jako vhodnější volba.
Komfortní svezení - největší přednost GLK
Podvozek GLK je založen na třídě C s pohonem všech čtyř kol a adaptivními tlumiči Agility Control. Jde o dobrý kompromis mezi hravostí a komfortem, nicméně komfort bude patrně převládat – tlumení nerovností je opravdu výborné.
Díky pohonu všech kol 4Matic a vyšší světlé výšce nebudete mít problém v lehkém terénu, do těžšího vzhledem k absenci uzávěrek diferenciálu či redukční převodovce a dalších nezbytností terénních vozů nemá smysl jezdit. Sice je v názvu GLK písmeno G, s ikonickým off-roadem třídy G se ale v terénu nemůže měřit ani omylem. Tak či tak, při jízdě mimo zpevněné cesty pomáhá GLK nevelký rozvor a krátké převisy karoserie.
Možná až zbytečně velký volant by mohl mít strmější řízení, aby zprostředkovával lepší pocit z řízení. K sedmistupňovému automatu a k brzdové soustavě nemáme výhrad – pracují tak, jak od nich čekáte.
Zavazadlový prostor se svými 450 litry patří k průměru své třídy, pochvalu zaslouží dobrá přístupnost stejně jako fakt, že po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha. Sedačky jsou v GLK pohodlné i na dlouhých cestách, vzadu je místa přiměřeně, ale pro kategorii SUV je nabídnutý prostor opět pouze průměrný.
GLK je bezpochyby zajímavým rozšířením kategorie SUV – mezi jeho největší klady patří nabízený komfort, originální vzhled, dobré zpracování a v případě verze 320 CDI také špičkový turbodiesel. Naopak, prostornost pro posádku je pouze průměrná a také kufr není z největších. Cenově zapadá mezi své hlavní rivaly (Audi Q5 a BMW X3), základní cena Mercedesu je dokonce o pár desítek korun nižší.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2987 ccm, šestiválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 165 kW (224 k) při 3800 ot./min. |
Max. točivý moment: | 540 Nm při 2400 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 7,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 220 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1880 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 215 000 Kč |