Článek
Zaměření na komfort je pro nové „Éčko“ prvořadé – a nutno říci, že tenhle Mercedes rozmazluje posádku jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Námi testované vozidlo bylo pouze čtyřmístné, v praxi to ale nevadilo, protože dozadu se pohodlně vejdou jenom dva cestující.
Sedadla jsou výtečně tvarovaná, dostatečně velká a velmi pohodlná. Místa pro hlavy i kolena zadních cestujících je také dostatek – zkrátka s tímhle autem není problém křižovat evropské dálnice a celodenní jízdě vystoupit svěží. A to jsme se ještě nezmínili o tom, že na sedadlech je možné zapnout „masáž“, která uleví vaší páteři.
Jednoznačné zaměření na komfort
Auto může působit neohrabaně v rychle projížděných zatáčkách na okresce, ale o nějaké sportovnosti vůbec nemá smysl mluvit – třída E je primárně určena ke komfortní jízdě – o spoustě nerovností, děr a dalších nástrah silnic v tomhle autě prostě nevíte. Nutno ale dodat, že námi testované vozidlo bylo vybaveno příplatkovým systémem Airmatic – vzduchové pérování s elektronicky řízeným systémem tlumení.
Auto také velmi dobře maskuje reálnou rychlost – při pohledu na rychloměr zjistíte, že jedete 200 km/h, namísto předpokládané stočtyřicítky. Na druhou stranu, pobyt v interiéru, při které jste od okolního světa dostatečně izolováni, je natolik příjemným zážitkem, že vás až svádí k rozvážné jízdě.
Kufr trpí nevýhodou všech sedanů, totiž menší praktičností. Nakládací hrana je nízko, ale vstupní otvor je poměrně malý a kufr svou kapacitou 540 litrů neoslní (zadní sedačky sklopit nejdou). Nevím, jak moc to bude potencionálním kupcům vadit, nicméně, kdo chce převážet velké náklady, pro něj Mercedes připravil obrovské kombi třídy E (premiéru má v půlce září na frankfurtském autosalonu).
Zpracování v interiéru i výběr materiálů odpovídají cenovce – vše perfektně lícuje a podařený je i výběr materiálů, to samé nabízí i prémiová konkurence. Ergonomie je také dobrá, musíte se ale přenést přes některé výstřelky, typické pro Mercedes – například sdružený ovladač pro stěrače a ukazatele směru či „nožní“ parkovací brzdu.
Sedmistupňový automat
Ovladače automatické převodovky se po vzoru třídy S přesunuly na sloupek volantu. Sedmistupňový automat je dobře odstupňovaný, nebude patřit k nejrychlejším na trhu, ale řadí inteligentně a k charakteru auta se hodí.
V nabídce je mnoho vznětových i zážehových motorů, čtyřválci počínaje a konče osmiválcovými agregáty. Šestiválcový turbodiesel je dobrou volbou: je tichý, dostatečně pružný a dá se s ním jezdit mezi osmi a devíti litry na sto.
Nový Mercedes-Benz třídy E má kromě mnoha jiných bezpečnostních systémů i zjišťování únavy řidiče. Systém sleduje chování řidiče a aktuální jízdní situaci, a vyhodnocuje až 70 parametrů (například přejíždění z pruhu do pruhu).
Tímto způsobem systém údajně dovede zjistit, kdy pozornost řidiče polevuje a ihned ho na to akusticky upozorní – na displeji se zobrazí obrázek šálku s kávou a na řidiči je, aby zastavil a odpočinul si. Systém se nám ani jednou nepovedlo aktivovat, a to ani když autor článku řídil v půl druhé ráno po opuštěné dálnici.
Celkově je nové „Éčko“ povedeným zástupcem vyšší střední třídy. Nečekejte od něj sportovnost jako třeba od BMW řady 5, ale zato vás odmění nadstandardním komfortem. Mercedes se správně odklonil od snah přinést sportovní pojetí a vrátil se s tradičními zbraněmi – komfortem a prestiží. Jenom se nechme překvapit, jak se zlepšila spolehlivost, v minulém století absolutně neprůstřelná kvalita všech Mercedesů, která u minulé generace třídy E nebyla z nejlepších.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2987 ccm, šestiválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 171 kW (231 k) při 3800 ot./min. |
Max. točivý moment: | 540 od 1600 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 248 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1825 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 1 422 050 Kč |