Článek
Právě odcházející generace Mercedesu třídy E je na trhu už více než pět let. Z konzervativních tvarů, jimž dominuje čtveřice kulatých předních světlometů, je to poznat na první pohled. Ale i tak je vzhled přes 4,8 metru dlouhého vozu dostatečně důstojný.
Testovaný model byl v jednom ohledu výjimečný. Jde o první osobní vůz s logem Mercedes-Benz v Evropě, prodávaný s označením Bluetec. O co jde? Šestiválcový turbodiesel je upraven tak, aby už nyní plnil emisní normu EU 5, která vstoupí v platnost až za tři roky. Motor má upravené spalování nafty a jiný katalyzátor, který lépe zachytává uhlovodíky, oxid uhelnatý a pevné částice. Zajímavostí je vstřikování čpavku, které snižuje množství oxidu dusíku.
:. Mercedes-Benz třídy E - roky jsou na něm už znát, design ale určitě neurazí. foto: Novinky/maž
Šestiválec nabídne 540 Nm
Na šestiválcovém turbodieselu nepoznáte, že jde o „ekologickou“ variantu – díky 540 Nm točivého momentu, který máte k dispozici od 1600 otáček nabízí i relativně těžké „Éčko“ skvělé pružné zrychlení. Při svižnější jízdě mimo město se spotřeba nafty pohybuje mezi 8 až 9 litry, což je na velké auto, jakým Mercedes-Benz třídy E bezpochyby je, solidní hodnota.
Sedmistupňový automat řadí inteligentně, hladce a relativně rychle – pouze při rychlém podřazení (kickdownu) převodovce trvá přeci jen déle, než podřadí o jeden až tři stupně a auto mohutně vyrazí vpřed. Brzdy jsou k neutahání, dobře se dávkují a dynamiku šestiválcového motoru krotí velmi dobře.
Uvnitř je spousta volného místa pro posádku a nedostatkem prostoru pro nohy či hlavy nebudou rozhodně trpět ani cestující vzadu (rozvor náprav činí 2854 mm). Kožené sedačky jsou velmi, velmi pohodlné a ani vysloveně dlouhé jízdy vaše záda příliš neunaví.
:. Ekologický turbodiesel a desítky zabitých muchfoto: Novinky/maž
Palubní deska samozřejmě nezamaskuje své roky, některé ovladače vypadají poněkud zastarale, nicméně dílenské zpracování i výběr použitých materiálů odpovídají cenovce druhého nejdelšího Mercedesu. Kufr nabídne dostačujících 540 litrů, jde o sedan, takže přístup je, jako to už bývá, relativně horší.
Převod řízení je příliš velký a posilovač trpí nadměrným účinkem, proto zpětná vazba od předních kol není ideální. Je to Mercedes, což naznačuje, že si užijete náležitý komfort a to i na rozbitých silnicích – „žehlení nerovností“ je i u konstrukčně relativně staré generace testovaného „Éčka“ výtečné a právem stále patří mezi elitu vyšší střední třídy.
:. Do sedadel jenom zapadnete, jsou velmi pohodlná.foto: Novinky/maž
Sportovní vlastnosti nahradil velký komfort
Vzhledem k hmotnosti přes 17 metráků (bez posádky a zavazadel) se Mercedesu třídy E zrovna nelíbí rychlá jízda na zatáčkovitých silnicích – v rychleji projížděných zatáčkách zaznamenáte pohupování. Jenže i s ohledem na velikost a hmotnost vozu, přeposilované řízení, rychlost řazení sedmistupňového automatu a naladění podvozku jsou jeho pravým teritoriem dálnice, na kterých dovede výborně zkracovat vzdálenosti, to vše při nadprůměrném cestovním komfortu pro posádku.
Bluetec je jistě zajímavým rozšířením nabídky v době, kdy stále více řidičů dá nejenom na výši spotřeby paliva, ale i na ekologičnost svého vozu. Mercedes přezdívá technologii Bluetec „nejčistší diesel na světě“, faktem je, že na stejný titul si brousí zuby i další výrobci automobilů, například koncern Volkswagen. Budoucnost automobilů je tedy rozhodně zelená.
:. Mercedes-Benz třídy E si konkuruje s Audi A6 nebo BMW řady 5.foto: Novinky/maž
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2987 ccm, šestiválec, vznětový |
Max. výkon: | 155 kW (211 k) při 3400 ot./min. |
Max. točivý moment: | 540 Nm od 1600 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 7,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 244 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 7,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1735 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 1 330 000 Kč |