Článek
Heslo Mazdy "vozy ve stylu Zoom-Zoom" jsme nikdy nechápali. Jediný automobil, na který by se hodilo je krásný roadster MX-5 [celý test], ale k Mazdě3 se vůbec nehodí. Tohle je totiž skvělé rodinné auto, které žádné zoom charakteristiky nemá.
Velký a silný
Karoserie automobilu je na první pohled nezáživná - spíš usedlá, konzervativní a mohutná. Aby také ne, když ve své třídě mít rozměry 4415 x 1755 x 1465 mm je opravdu na pováženou. Patří tudíž k nejvyšším, nejširším, ale i nejdelším rodinným hatchbackům. Před nedávnou dobou však automobilka trojce přiznala nový facelift, který omladil přední i zadní světlomety, upravil přední nárazník a nasadil třeba pod motor ochranný plech. Autu to vyloženě prospělo.
Uvnitř vládne prostorová pohoda. Všude je místa dost a dost. Nad hlavou, pro lokty, na kolena... Tohle auto se nám z hlediska prostorové nabídky vážně hodně líbí. S designem je to už horší. Přístrojová deska je sice podle našeho gusta - tedy hranatá, dobře stavěná a přehledná, ale spousty diod, které svítí, když cestující otáčí knoflíkem hlasitosti, když vypíná rádio nebo cokoliv dělá s audiospouravou, připomíná Matějskou pouť. Také přístrojům v kapličce bychom dali jinou kombinaci barev než bílo-červenou a za instalaci bočních kruhových výdechů v porovnání se středovými hranatými by si zasloužil designér odebrat index z vysoké školy.
Nejlepší volba
Za dobu existence Mazdy3 na českém trhu jsme měli možnost se svézt se všemi nabízenými motorizacemi. Dnes testovaná šestnáctistovka je asi nejlepší volbou. Slabší čtrnáctistovka je na těžký vůz slabá, dvoulitr příliš velký a diesel... Ne, ten skutečně nebrat.
Objem 1598 ccm je na tohle auto opravdu ideální. Na první pohled 77 kW a 145 N.m není sice nic moc, ale vozu bohatě stačí. Agregát se ochotně vytáčí, auto je s ním svižné, nemá problém zrychlit z nuly i dynamicky a atakovat 130 km/h lze během chvíle. Navíc je agregát méně hlučný než byl před faceliftem, převodovka přesně "vycvakává" jednotlivé stupně a spotřeba se nám ustálila na tabulkové hodnotě 6,9 l na 100 km.
Nezdá se, ale...
Ačkoliv je toto auto od pohledu mohutné a těžkopádné, v zatáčkách si s ním budete připadat jistěji než s mnohým konkurentem. Podvozek totiž mazda sdílí s Fordem Focus, a ten má opravdu kvalitní techniku. Zatáčky tak trojka vykrouží velmi bezpečně, spolehlivě a jedinou vadu na kráse je možná až trochu moc tvrdá charakteristika pružení.
A tak dobré auto to mohlo být
Ano, opravdu bychom tomuto automobilu dali celkem vysoké ohodnocení, pokud by však Mazda nezvolila poněkud nevhodnou cenovou politiku. Se čtrnáctistovkou stojí auto 459 900 Kč, se šestnáctistovkou 499 900 Kč, dvoulitr 659 900 Kč a diesel 569 900 Kč. Tak to jsou ceny, které jsou opravdu dost vysoké. My navíc měli vůz ve výbavě Touring, takže naše základní cena byla 559 900 Kč a s příplatkovou výbavou dokonce 602 900 Kč. A to už je vážně trochu moc.
Technické údaje | |
Mazda3 1.6i Touring | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1598 ccm |
Max. výkon | 77 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 145 N.m při 4000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8,9 |
Mimo město | 5,7 |
Kombinace | 6,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 182 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,0 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4415 mm |
Šířka | 1755 mm |
Výška | 1465 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Objem zavazadelníku | 346/675 l |
Provozní hmotnost | 1250kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 459 900 Kč |
Základní cena motorizace | 499 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 602 900 Kč |