Článek
Mazdu MX-5 představovat moc nemusíme. Tenhle auťák se prodává už od roku 1989, ale samozřejmě, že jsou zde neustálé úpravy. Zatím poslední generace není u nás moc dlouho, takže nejdřív zevrubná prohlídka.
Prcek plný oblin
Karoserie vozu je velmi povedená. MX-5 byla vždycky velmi kulatá, a to i v době, kdy ještě disponovala předními vyklápěcími světlomety. Tato generace však už je má pevné a jak se na "pětku" sluší a patří - pořádně zakulacené. Překvapivě ale obliny nijak neruší, neurážejí a všem se líbí. Na ulici není člověk, který by se za malým a nízkým vozítkem neotočil.
V interiéru už tolik křivek nenajdeme. Tady je vše podřízeno účelnosti a především nastřádání několika centimetrů, které dělí velikost obleků evropského řidiče od japonského. Prostě tu moc místa není. Na 188 cm je maximální pozice rozsahu sedadla a pedálů jen tak tak, a při zatažené střeše už se hlava dotýká vnitřní výplně (ale o tom až o kousek dále). Sedačky jsou pevné, ale pohodlné, Středový tunel je velký, řadicí páka krátká a audiosouprava BOSE hraje prostě skvostně.
Za 12 sekund naháč
Pevná skládací střecha je však u MX-5 naprostou novinkou. Tahle plastová oblina se za dvanáct sekund složí do prostoru za sedadly (má vlastní prostor, který se nepotýká se zavazadelníkem). Bohužel její systém je poněkud archaičtější. Na předním rámu je totiž třeba odjistit velkou pojistku a pak teprve může začít pracovat elektrika. Jak již bylo řečeno, se střechou jsme se dobře seznámili. Výška průměrného Evropana totiž přesně lícuje do prostoru pedály-střecha tak , aby se na obě strany člověk zapřel. To není pro lebeční kosti moc dobré, takže řidič musí sedět neustále trochu podsunutý pod volantem.
:.Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti
Pevná střecha má jasnou výhodu v tepelném komfortu, ale překvapivě jsme se potýkali s akustickým hlukem. Od zadního sloupku se ozýval v rychlosti 130 km/h hodně velký hukot, kvůli kterému jsme museli i zesílit rádio.
Bez střechy to fouká
Malé rozměry vozu jsou jasným znamením, že tady nenajdeme takovou aerodynamickou kapsu, jako u minulý týden testovaného opelu [celá zpráva]. Když se střecha stáhne, o cestovní pohodě se dá mluvit tak do 100 km/h. Překvapivě však tehdy, když jsou spuštěná boční okénka dolů, protože se boční a zadní větry vyrovnají a cestující pak sedí v přetlakovém poli. Když se zvednou, do zátylku zaútočí turbulence. Nad 130 km/h už s vozem téměř nejde jet, ať jsou okénka v jakékoli poloze. Vítr se snaží vyrvat pevně utažené kšiltovky z hlavy a není slyšet vlastního slova.
Motokárový závod
Náš vůz byl vybaven osmnáctistovkovým motorem, který není v ČR v nabídce. Agregát disponuje 93 kW a 167 N.m při 4500 ot./min. Právě otáčky točivého momentu jsou důležité. Sem se musí motor pořád točit, aby byla s MX-5 zábava. Čtyři válce produkují skvělý zvuk, každé sešlápnutí plynu na křižovatce znamená sportovní cuknutí vpřed a extra krátká řadicí páka s radostí "vycvakává" další převodové stupně. Bohužel chybí šestka, takže při 130 km/h agregát točí 4000 ot./min, což je celkem dost a na cestu do Brna po D1 to opravdu není.
:.Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti
Jenže tohle auto si pořídí především ten, který má vilku na Křivoklátsku a všechny ty úzké silničky v lese mu zvedají hladinu hormonů v krvi. Jízda s mazdou je neuvěřitelné potěšení. Pohon zadních kol je hračkou pro automobilové fajnšmekry. Rozhodit tuhle motokáru do zatáčky není žádný problém, a kdo to umí, ten na klikatých silnicích bude řvát radostí, až se bude častěji dívat bočními okénky, než předním sklem. Auto je navíc tuhé jak ingot z vítkovických železáren. Nekroutí se, nevibruje, prostě dělá to, co řidič chce.
Jediná výtka v rámci jízdy směřuje k brzdám. Při standardní jízdě se nám zdálo, že kotouče nastupují strašně pomalu a musí se brzdit s větší silou. Proč tomu tak je, jsme se dozvěděli při řádění na hrbolaté silnici. Po sešlápnutí brzdového pedálu auto začne poskakovat jak gumová kačenka při koupelnových hrátkách, což je dáno malou hmotností vozu, která neudrží karoserii víc ve vytyčeném směru.
Kolik za to? Nevíme
Kolik tenhle vůz bude "koštovat" nevíme. Roadster Coupe totiž bude v nabídce až příští rok. I německé stránky Mazdy o ceně taktně mlčí. A kdybychom chtěli srovnávat s klasickým roadsterem, tak to půjde taky těžko. U nás je prodávána totiž pouze s dvoulitrovým čtyřválcem, který stojí 799 900 Kč. Kdybychom si chtěli zaspekulovat, tak bychom řekli, že o co bude stát méně vůz s "jedna-osmičkou", to přidáte za pevnou skládací střechu. Přeberte si to jak chcete...
Technické údaje | |
Mazda MX-5 Roadster Coupe | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1798 ccm |
Max. výkon | 93 kW při 6500 ot./min |
Max. točivý moment | 167 N.m při 4500 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 9,9 |
Mimo město | 5,8 |
Kombinace | 7,3 |
Výkony | |
Max. rychlost | 196 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 9,4 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3995 mm |
Šířka | 1720 mm |
Výška | 1245 mm |
Rozvor | 2330 mm |
Objem zavazadelníku | - |
Provozní hmotnost | - |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 * |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | 1/4* |
* test proběhl v roce 2002, tedy v předchozí generaci vozu i systému testů