Článek
Mazda BT-50 je vlastně totéž, co můžete dostat pod značkou Ford. Možná se ptáte, proč testujeme auto, které jsme už vlastně zkoušeli. [celý test Fordu Ranger] Popravdě řečeno, byli jsme zvědaví, jaké jsou v nich rozdíly. Je jich hodně? Který bychom si pořídili raději? Možná, že tohle je lepší test než klasického nového vozu, protože náš nutí se pořádně zamyslet, stejně jako to dělají zákazníci.
Technicky shodné
Automobil je po technické stránce shodný s fordem. I zde najdeme mohutný žebřinový rám, vzadu tuhou nápravu odpruženou listovými pery a vpředu robustní McPherson. Také pod kapotou nemůžeme očekávat nic jiného než turbodiesel 2,5 l se 105 kW a 330 N.m v 1800 ot./min. Takže všechny jízdní vlastnosti a výkony si můžeme z oblasti našeho zájmu škrtnout.
Stejná krabice ale...
Karoserie je také stejná. Mění se jen tvář vozu a některé detaily. Změny jsou tedy patrné pouze předku BT-50, kterému už nevévodí ohromná maska chladiče celá obložená imitací chromu, ale mnohem decentnější a tvarově umírněnější mřížka. Nové jsou i světlomety, přední nárazník a některé další detaily na karoserii.
Především se musíme zastavit u místa pro náklad. U fordu nám přijde instalace velkých trubkových rámů za kabinu řidiče jako naprostá zbytečnost a naopak bychom uvítali pořádný systém na uchycení nákladu. Třeba něco, jako má Mazda. Po stranách korby jsou přivařeny dvě slabé trubky, za které můžete přivázat lanem, klasickým pavoukem nebo stahovacím montážním pásem cokoliv. Převážet třeba míchačku tak není problém. To Ford neměl a byla to opravdu škoda.
Chudší interiér
Užitkovému stylu vozu odpovídá také interiér. Ford měl tu nejvyšší výbavu, Mazda slušný střed. Nenajdeme tu tedy ani výkonný audiosystém, ani třeba přístroje sledující sklon vozu. Všechno je uzpůsobeno pro práci a není tedy nutné moc rozmazlovat cestující, když vše potřebné ve voze je. K nadstandardu patří klimatizace.
Tak který?
Nejdřív začneme zhodnocením auta jako takového. Náš názor je ten, že Mazda BT-50/Ford Ranger je víc pracant než elegán na silnici. Kdybychom chtěli "honit vodu", pořídili bychom si Nissan Navaru. Takže všechny nadbytečné "serepetičky" jsou na tomto voze k ničemu a auto by podle nás mělo být především účelné. V terénu se chová skvěle, ale proč tam jet se stříbrnými trubkami za kabinou nebo dokonce na prazích? A kožená sedadla se do terénu vážně nehodí.
A teď ceny. Mazda nenabízí jednoduchou kabinu (Single Cab), ale pouze prodloužené verze (čtyřmístná Rap Cab a pětimístná Double Cab). To je škoda. Na druhou stranu ne každý potřebuje mít čtyřkolku. Pohon 4x2 zase nabízí jen Mazda, a to za velmi solidní cenu 495 798 Kč. Když srovnáme základní výbavy střední kabiny, zjistíme, že Ford je asi o 14 000 Kč dražší. U verze Double Cab je rozdíl už jen 6 000 Kč, ale Mazda má navíc ABS. Takže nyní už zůstává jen otázka, kdo požaduje jakou značku a jak se chce na veřejnosti prezentovat.
Technické údaje | |
Mazda BT-50 Double Cab | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2499 ccm |
Max. výkon | 105 kW při 3500 ot./min |
Max. točivý moment | 330 N.m při 1800 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Kombinace | 8,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 158 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 17,0 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5170 mm |
Šířka | 1805 mm |
Výška | 1744 mm |
Rozvor | 3000 mm |
Ceny | |
Základní cena vozu | 495 798 Kč |
Základní cena karoserie | 663 866 Kč |