Článek
První fyzický kontakt s ghibli vůbec není nepříjemný, auto má dynamickou siluetu a svým designem zapadá mezi současnou produkci Maserati. Škoda jen méně výrazného šedého laku, v nabídce je totiž deset výrazných a mnohdy netradičních metalických barev.
Nejmenší kola pro ghibli mají průměr osmnáct palců, v nabídce jsou i devatenáctky, dvacítky a dokonce jednadvacítky s rozměry pneumatik 245/35 vpředu a 285/30 vzadu.
Mimochodem, rozeznat od sebe verzi poháněnou benzínovým motorem a dieselem (v Maserati prvním v celé jeho historii) je docela obtížné, oba modely mají dokonce i stejný počet koncovek výfuku (čtyři).
Na volnoběh se samozřejmě šestiválcový diesel neprojevuje tak kultivovaným zvukem jako benzínová V6 (v ghibli naladěné na 330 až 410 k). Ale to, co zvukově předvádí dieselové ghibli za jízdy, je naprosto fantastické. Maserati si navíc nepomohlo zvukovým generátorem ani reproduktory, osmiválcové bublání je vyluzováno rezonátory ve výfukovém potrubí. Výsledek zní přirozeně a z několikahodinového svezení můžeme posoudit, že neruší. Intenzitu zvuku lze navíc „ztlumit“.
Pro čtyři i se zavazadly
Interiér 4971 mm dlouhého, 1945 mm širokého (bez zpětných zrcátek) a 1461 mm vysokého čtyřdveřového sedanu nabídne dostatek místa pro čtveřici cestujících. Vzadu není kdovíjak velký prostor pro nohy, i dlouhán s výškou kolem 190 cm se zde ale pohodlně usadí.
Strádat nebudou ani zavazadla, která pohltí kufr o velikosti rovných 500 litrů. Sedačky jsou komfortní, s příjemně tuhou výplní i dobrým tvarováním. Kabina celkově působí luxusním dojmem, pečlivým výběrem materiálů i jejich zpracováním.
Za volantem si připadáte výjimečněji než v podobně velkých Audi či BMW. Snad jen grafika navigace zaslouží kritiku, mohla by mít hezčí výstup. Obří barevný displej o velikosti 8,4 palce s vámi nekomunikuje v češtině, ale s tím se u malosériového výrobce tak nějak počítá. Na ovládání navigace či rádia si musíte zvykat, ale netrvá to dlouho.
Posilovač řízení je postaru hydraulický, jeho vyvážení i přesnost jsou výtečné, leč nadprůměrné dávky citu se od předních kol překvapivě nedočkáte. Osmistupňová převodovka ZF pracuje rychle. Když chcete, točí motor až k červenému poli a „kvalty” sází rychlostí blesku. Problém nemá ani s podřazováním.
Jeden podstatný detail nás ale celou dobu rozčiloval. Při přepínání mezi režimy D a R je velmi těžké přesně trefit zpětný chod. S pákou musíte pracovat mimořádně citlivě, jinak skončíte se zařazeným neutrálem. Při tom stejná osmistupňová ZF v jakémkoliv BMW tímto neduhem netrpí. Je to zvláštní a první velký úkol pro facelift, na tohle si asi bude stěžovat vícero zákazníků.
Také pádla pod volantem pro ruční řazení nám přišla příliš velká, to levé se pletlo při zapínání ukazatele směru.
Výborné jízdní vlasnosti
Perfektní je naopak rozložení hmotnosti mezi nápravy (50:50). Vyspělý podvozek s poháněnou zadní nápravou (pro diesel nemůžete mít verzi 4x4, pro benzínový V6 ano) je překvapivě komfortní při zdolávání nerovností, auto se zadní pětiprvkovou nápravou se v zatáčkách nenaklání, z podvozku je cítit velká jistota i ochota vykroužit oblouk.
Z toho, co nám prosincové silnice dovolily, můžeme říci, že ghibli umí v zatáčkách navodit velmi sportovní pocit, jakkoliv je spíše než na divokou přetáčivost laděné neutrálně. A netrpí ani komfort posádky, jak již bylo řečeno.
Dieselový šestiválec dodala firma VM Motori; její agregáty se objevují v některých jeepech či v lanciích. Naftový motor s pracovním tlakem až 2000 barů se nechá vytočit do 4500 otáček, výtečný zátah ale předvádí ve 2000 otáčkách a s docela těžkým autem (1835 kg) dovede řádně zacvičit.
Velmi povedený luxusní sedan
Při dálniční stotřicítce točí motor příjemných 1750 otáček, spotřeba se pak může pohybovat kolem hranice sedmi litrů, při zátěži pak stoupne k deseti.
Ovšem popravdě řečeno, tak úderný turbodiesel jako v BMW 535d pod kapotou italské novinky nenajdete. To by ale v příštích letech měl změnit příchod dvojitě přeplňované verze.
Závěr? Ghibli je i přes všechny výše zmíněná negativa trefou do černého. Nabídne více emocí než německé sedany a k jeho chování na silnici, nabídnutému komfortu i luxusu uvnitř nelze mít námitek. Otázkou je, jak na to zareagují zákazníci, karty má totiž ghibli rozdané velmi dobře. Škoda jen, že dieselovou verzi nepochopitelně nelze kombinovat s pohonem všech kol Q4.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2987 ccm, šestiválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 202 kW (275 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 570 Nm při 2000 ot./min. |
0–100 km/h: | 6,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1835 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 1 703 800 Kč (Ghibli Diesel) |
Cena s testovanou motorizací: | 1 703 800 Kč |