Článek
Snaha všech automobilek nabízet zákazníkům „zelené“ SUV je samozřejmě značně kontroverzní - obvykle více než dvoutunové auto má v praxi spotřebu blízkou deseti litrům a s tím související vysoké emise. Proč to neříct už na začátku, Lexus RX je s hybridním pohonem jedním z těchto aut, která sice papírově nabídnou nízkou spotřebu paliva (konkrétně 6,3 l v kombinovaném režimu), v praxi to ale už tak slavné není. Není divu - i přes výraznou pomoc hned dvou elektromotorů stále hlavní práci odvádí 3,5litrový benzínový šestiválec. Takže proč to neříct už na začátku, Lexus RS 450h je hlavně o komfortu a příjemném cestování, ekologii v něm moc nehledejte.
Prostorná kabina nabídne dostatek místa čtveřici cestujících i jejich zavazadlům. Velmi dobře přístupný kufr má základní kapacitu 496 litrů, po sklopení zadních sedaček naroste na 1570 l. Cestující jsou hýčkáni velkými koženými sedačkami s optimálně tuhou výplní, vyhříváním i odvětráváním, ale jen symbolickým bočním vedením. U zadních sedaček lze nastavit sklon opěradla. Výhled z automobilu je i přes jeho velikost bezproblémový.
Příjemný interiér se skvělým zpracováním
Samozřejmostí je v interiéru výborné dílenské zpracování i zdařilý výběr použitých materiálů (kterému ale chybí prémiovost Audi). Ergonomie chce trochu cviku, i pro takovou banalitu jako přepnutí z klimatizace na topení je nutné se vcelku necitlivým zařízením podobným myši pohybovat v příslušné nabídce. Pro milovníky IT možná zajímavá, u ostatních automobilek nevídaná možnost, pro všechny ostatní neintuitivní ovládání. Navíc, grafika osmipalcového displeje působí jak z doby Windows 3.1.
Pochválit musíme barevnou kameru, která značně usnadňuje parkování, potěší i tzv. head-up displej (na čelní sklo promítá například aktuální rychlost).
Skvělé odhlučnění, do terénu raději ne
Výtečné je odhlučnění, RX 450h nabídne posádce ticho i při vyšších rychlostech. Celkové naladění podvozku občas překvapí špatným odfiltrováním nerovnosti, v zásadě se ale dá říci, že je komfortní a postavený na klidnou „plavbu“ krajinou. Ono s velkou a těžkou karoserií nelze čekat na zatáčkovitých silnicích jízdní zážitky, a to i přesto, že náklon v zatáčkách překvapivě není tak znatelný, jak byste možná očekávali. Do terénu není RX vůbec stavěn, pohon 4x4, realizovaný dvojicí elektromotorů pomáhá na zasněžené silnici, ale když vyjedete mimo silnice, okamžitě si všimnete, jak se auto i na malých nerovnostech trápí.
Řízení je lehké s malou zpětnou vazbou, bezstupňová samočinná převodovka občas řadí zmateně. Benzínovému šestiválci pomáhají hned dva elektromotory, které zaručují solidní dynamiku, i když odezva na sešlápnutí plynu není - paradoxně vzhledem k součtu všech tří motorů - nikterak bezprostřední. Spotřeba se v praxi pohybuje kolem devíti litrů naturalu na sto ujetých kilometrů. Což konkurenční SUV s šestiválcovými benzínovými motory bez elektromotorů nedovedou. Můžete jet jenom na elektrický pohon (v praxi pouze ve městě), ale z „papírových“ čtyř kilometrů ujedete obvykle maximálně polovinu, což je strašně málo.
Vyšší cena, ale skvělá základní výbava
Pořizovací cena je opticky vysoká, pravdou ovšem je, že už základní verze jsou - jak to tak u Lexusu bývá - velmi dobře vybaveny. Základní výbava - brzdový asistent, stabilizační systém, asistent rozjezdu do kopce, 10 airbagů, aktivní opěrky hlav, bi-xenonové světlomety, paměť pro polohu sedadla řidiče, volantu a vnějších zpětných zrcátek, elektricky nastavitelná přední sedadla, tempomat, dvouzónová klimatizace, audiosystém s 9 reproduktory a CD přehrávač s měničem na 6 disků, kožené čalounění sedadel nebo osmnáctipalcová pětipaprsková kola z lehkých slitin.
Navíc, limitovaná edice Style obsahuje několik drobností, které ušetří zhruba 50 tisíc korun. Konkrétně jde o střešní ližiny, přední ochranný kryt spodní části automobilu, zadní ochranný kryt spodní části vozu a rohož do zavazadlového prostoru.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 3456 ccm, šestiválec, zážehový 2x elektromotory |
Max. výkon: | 183 kW (249 k) při 5000 ot./min |
Max. točivý moment: | 317 Nm při 4880 ot./min |
0 - 100 km/h: | 7,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 200 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2190 kg |
Poháněná náprava: | pohon všech kol |
Cena základní verze: | 1 419 000 Kč |