Článek
Značka Lexus v posledních letech značně inovovala svou nabídku SUV modelů, která se navíc v roce 2023 rozrostla o nejmenšího zástupce s označením LBX. Vůz, jehož název má být zkratkou pro „Lexus Breaktrough Crossover“, je určen pro trhy v Japonsku a Evropě, kde se právě segment malých městských crossoverů těší velké popularitě.
O tom se automobilka Toyota, pod kterou Lexus spadá, přesvědčila již s uvedením modelu Yariss Cross, který aktuálně patří mezi bestsellery značky. LBX pak stojí právě na základech malé toyoty, je však nepatrně delší, má o dva centimetry delší rozvor a do šířky narostl dokonce o šest centimetrů, s čímž souvisí i rozšíření rozchodu.
Po designové stránce pak LBX zaujme elegantními uhlazenými tvary, přičemž jeho styl sice vychází z větších modelů, pro malý crossover byl ale specificky upraven. Přináší například originální přední světlomety, které si ale zachovaly světelný podpis v horní části. Dobře patrný je také náznak tradiční vřetenovité masky chladiče a jednoduše tvarované zadní lampy propojuje osvětlená lišta, protažená napříč pátými dveřmi s nápisem Lexus.
Ostrý yaris má prémiového sourozence. Lexus LBX přijíždí ve verzi Morizo RR
Testovaný vůz zdobila slušivá modrá barva, za příplatek je však dostupné i dvoubarevné lakování. Podběhy vyplňují s výjimkou základní výbavy stylové 18“ lité disky. Pozornost ovšem zaslouží i samotné kliky, které se podobně jako u ostatních lexusů nepohybují. Místo toho je v nich integrované tlačítko, jehož stisk dveře odjistí. Je to sice maličkost, hned při prvním kontaktu s vozem ale cítíte, že i tenhle prcek má prémiový charakter.
Malá velká prémie
Ten je dobře cítit i při prvním pohledu do kabiny, která nemá s malou toyotou prakticky nic společného. Automobilka vsadila na již zavedený kokpit Tazuna, který klade důraz na přehlednost a snadnou dostupnost ovládacích prvků. Zvolila také kvalitní materiály a z celé kabiny je vyloženě cítit důraz na mimořádnou kvalitu zpracování.
V kapličce přístrojů je umístěn 12,3“ digitální přístrojový štít s přehlednou grafikou a svižným chodem, který může být volitelně doplněn o head-up displej. Volant s příjemně silným věncem má v nižší výbavě klasická tlačítka, která ve srovnání s dotykovými plochami ve vyšších výbavách působí příjemněji a jejich ovládání je snazší.
Displej infotainmentu o úhlopříčce 9,8 palce má tradičně jednoduchou grafiku a jeho spodní část je vyhrazena systému ventilace, který má ale pořád i vlastní panel s tlačítky, o která není v kabině nouze. K dispozici je i chytré hlasové ovládání, které si poradí s nastavením teploty i stažením oken.
Přední sedadla jsou sice v nižší výbavě pouze manuálně nastavitelná, jsou ale pohodlná a nabízejí příjemnou oporu. V přední části kabiny je navíc i dostatek odkládacích prostor. Na zadních sedadlech už to s místem tak slavné není. Nad hlavou je ho sice dostatek, pro kolena už ho ale moc nezbývá. Dobře se zde budou cítit zejména děti.
Objem kufru se liší v závislosti na výbavě i na volitelném pohonu zadní nápravy. Testovaná předokolka v nižší výbavě Elegant Tech nabízí maximální kapacitu 402 litrů, po sklopení opěradel dělených v poměru 60 : 40 však objem vzrůstá na bezmála tisíc litrů. Současně zde ale vzniká i poměrně výrazný schod.
Jediná volba
Výběr motorizace automobilka značně usnadnila, neboť nabízí pouze 1,5litrový hybridní tříválec s nejvyšším kombinovaným výkonem 136 koní. Samotný spalovací motor přitom nabízí maximálně 91 koní a 120 Nm točivého motoru, elektromotor dodává dalších 94 koní a 185 Nm točivého momentu. Volitelný systém pohonu všech kol je řešen instalací malého elektromotoru o výkonu 6,4 koně na zadní nápravě.
Hybridní tříválec je tak oproti sesterské toyotě výkonnější, navíc dostal i vyvažovací hřídel, díky které působí kultivovanějším dojmem. Automobilka také dál zapracovala na jeho odhlučnění. O přenos výkonu na kola se tradičně stará bezestupňová e-CVT převodovka, zatímco napájení elektromotoru zajišťuje nová NiMH baterie s kapacitou 1 kWh.
Ačkoliv není výkon 136 koní nijak oslnivý, pohotovostní hmotnost LBX se pohybuje kolem 1,3 tuny. Zrychlení z nuly na 100 km/h tak slibuje už za 9,2 sekundy a maximální rychlost by měla dosahovat až 170 km/h.
Malý crossover přitom nadchne živostí zejména ve městě, kde doceníte rychlé reakce elektromotoru. Spalovací motor se připojuje hladce a při běžném jízdním tempu o sobě prakticky nedává vědět. Ve vyšších výbavách automobilka nabízí dokonce i akustická skla a aktivní systémy pro potlačení hluku.
Elán LBX neztrácí ani za hranicemi města či na dálnicích, kde stále působí tiše a kultivovaně. Snaha o dynamické zrychlení ve vyšších rychlostech ovšem vede k prudkému nárůstu otáček, kdy už o sobě motor začne dávat celkem jasně vědět. Navíc začne růst i spotřeba, která se jinak umí držet překvapivě nízko.
Nestává se totiž často, aby se během testu objevila na přístrojovém štítu i udávaná průměrná spotřeba 4,4 l na 100 kilometrů, která ovšem vyžadovala velmi citlivý přístup. I při běžném jízdním stylu s několika dynamickými vložkami si však LBX vystačilo s průměrem kolem 5 l/ 100 km. Ani s nádrží na pouhých 36 litrů tak nebudete věčnými otroky čerpacích stanic.
Překvapivě sebejistě
Vedle spotřeby LBX nadchne i jízdními vlastnostmi, které jsou na malý městský crossover přinejmenším nadstandardní. Podvozek má spíše tužší nastavení a kabina netrpí na žádné výraznější náklony, přesto působí auto stále pohodlně a jeho podvozek ani na větších nerovnostech nevydává žádné pazvuky. Ostatně podobně jako motor a kabina je také kvalitně odhlučněn.
Řízení je překvapivě přesné, svižné a má příjemný chod, který oceníte na okreskách i při parkování. Brzdy pak tradičně potěší čitelností s takřka neznatelným přechodem mezi rekuperací, kdy se dobíjí baterie hybridního systému, a skutečným zakousnutím destiček do kotoučů.
Dostupná prémie
Ačkoli jde o nejmenší model v nabídce značky Lexus, LBX neztrácí nic z puncu svých větších sourozenců. A cítit je to i v těch nejmenších detailech, jako jsou charakteristické tlumené dojezdy oken. Navíc potěší bohatou výbavou, parádními jízdními vlastnostmi a navzdory skromným výkonům umí předvést solidní elán i minimální spotřebu.
Kromě toho však LBX nabízí i celkem dostupný vstup do světa značky Lexus. Úplný základ lze nyní v akční ceně pořídit již od 699 000 Kč, testovaný kousek ve výbavě Elegant Tech pak díky zvýhodnění vyšel i s lakem a DPH na 839 000 Kč. Ve standardní výbavě přitom člověku nechybí prakticky nic důležitého a stále se bude cítit hýčkán.
Lexus LBX | |
---|---|
Spalovací motor: | 1490 ccm, atmosférický tříválec |
Max. výkon a točivý moment spalovacího motoru: | 67 kW (91 k)/120 Nm |
Max. výkon a točivý moment elektromotoru: | 94 k/185 Nm |
Max. kombinovaný výkon: | 100 kW (136 k) |
Převodovka: | e-CVT |
Poháněná náprava: | Pohon předních kol |
0–100 km/h: | 9,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 170 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 4,4-4,7 l/100 km |
Kapacita baterie: | 1,0 kWh |
Provozní/maximální hmotnost: | 1280-1350/1755 kg |
Délka × šířka × výška: | 4190/1825/1550 |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 402/994 l |
Základní cena: | 699 000 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 839 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 839 000 Kč |