Hlavní obsah

Test Lexusu LBX: Prcek s prémiovým puncem

8:25
8:25

Poslechněte si tento článek

Nejmenší a nejdostupnější model značky Lexus na našem trhu sice sdílí kořeny s populární toyotou, svým zpracováním ale nabízí skutečně prémiový zážitek. A navíc za zajímavé ceny.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Lexus LBX

Článek

Značka Lexus v posledních letech značně inovovala svou nabídku SUV modelů, která se navíc v roce 2023 rozrostla o nejmenšího zástupce s označením LBX. Vůz, jehož název má být zkratkou pro „Lexus Breaktrough Crossover“, je určen pro trhy v Japonsku a Evropě, kde se právě segment malých městských crossoverů těší velké popularitě.

O tom se automobilka Toyota, pod kterou Lexus spadá, přesvědčila již s uvedením modelu Yariss Cross, který aktuálně patří mezi bestsellery značky. LBX pak stojí právě na základech malé toyoty, je však nepatrně delší, má o dva centimetry delší rozvor a do šířky narostl dokonce o šest centimetrů, s čímž souvisí i rozšíření rozchodu.

Po designové stránce pak LBX zaujme elegantními uhlazenými tvary, přičemž jeho styl sice vychází z větších modelů, pro malý crossover byl ale specificky upraven. Přináší například originální přední světlomety, které si ale zachovaly světelný podpis v horní části. Dobře patrný je také náznak tradiční vřetenovité masky chladiče a jednoduše tvarované zadní lampy propojuje osvětlená lišta, protažená napříč pátými dveřmi s nápisem Lexus.

Ostrý yaris má prémiového sourozence. Lexus LBX přijíždí ve verzi Morizo RR

AutoMoto

Testovaný vůz zdobila slušivá modrá barva, za příplatek je však dostupné i dvoubarevné lakování. Podběhy vyplňují s výjimkou základní výbavy stylové 18“ lité disky. Pozornost ovšem zaslouží i samotné kliky, které se podobně jako u ostatních lexusů nepohybují. Místo toho je v nich integrované tlačítko, jehož stisk dveře odjistí. Je to sice maličkost, hned při prvním kontaktu s vozem ale cítíte, že i tenhle prcek má prémiový charakter.

Malá velká prémie

Ten je dobře cítit i při prvním pohledu do kabiny, která nemá s malou toyotou prakticky nic společného. Automobilka vsadila na již zavedený kokpit Tazuna, který klade důraz na přehlednost a snadnou dostupnost ovládacích prvků. Zvolila také kvalitní materiály a z celé kabiny je vyloženě cítit důraz na mimořádnou kvalitu zpracování.

V kapličce přístrojů je umístěn 12,3“ digitální přístrojový štít s přehlednou grafikou a svižným chodem, který může být volitelně doplněn o head-up displej. Volant s příjemně silným věncem má v nižší výbavě klasická tlačítka, která ve srovnání s dotykovými plochami ve vyšších výbavách působí příjemněji a jejich ovládání je snazší.

Displej infotainmentu o úhlopříčce 9,8 palce má tradičně jednoduchou grafiku a jeho spodní část je vyhrazena systému ventilace, který má ale pořád i vlastní panel s tlačítky, o která není v kabině nouze. K dispozici je i chytré hlasové ovládání, které si poradí s nastavením teploty i stažením oken.

Přední sedadla jsou sice v nižší výbavě pouze manuálně nastavitelná, jsou ale pohodlná a nabízejí příjemnou oporu. V přední části kabiny je navíc i dostatek odkládacích prostor. Na zadních sedadlech už to s místem tak slavné není. Nad hlavou je ho sice dostatek, pro kolena už ho ale moc nezbývá. Dobře se zde budou cítit zejména děti.

Objem kufru se liší v závislosti na výbavě i na volitelném pohonu zadní nápravy. Testovaná předokolka v nižší výbavě Elegant Tech nabízí maximální kapacitu 402 litrů, po sklopení opěradel dělených v poměru 60 : 40 však objem vzrůstá na bezmála tisíc litrů. Současně zde ale vzniká i poměrně výrazný schod.

Jediná volba

Výběr motorizace automobilka značně usnadnila, neboť nabízí pouze 1,5litrový hybridní tříválec s nejvyšším kombinovaným výkonem 136 koní. Samotný spalovací motor přitom nabízí maximálně 91 koní a 120 Nm točivého motoru, elektromotor dodává dalších 94 koní a 185 Nm točivého momentu. Volitelný systém pohonu všech kol je řešen instalací malého elektromotoru o výkonu 6,4 koně na zadní nápravě.

Hybridní tříválec je tak oproti sesterské toyotě výkonnější, navíc dostal i vyvažovací hřídel, díky které působí kultivovanějším dojmem. Automobilka také dál zapracovala na jeho odhlučnění. O přenos výkonu na kola se tradičně stará bezestupňová e-CVT převodovka, zatímco napájení elektromotoru zajišťuje nová NiMH baterie s kapacitou 1 kWh.

Ačkoliv není výkon 136 koní nijak oslnivý, pohotovostní hmotnost LBX se pohybuje kolem 1,3 tuny. Zrychlení z nuly na 100 km/h tak slibuje už za 9,2 sekundy a maximální rychlost by měla dosahovat až 170 km/h.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Hybridní patnáctistovka pod kapotou umí být příjemně živá, obzvlášť ve městě.

Malý crossover přitom nadchne živostí zejména ve městě, kde doceníte rychlé reakce elektromotoru. Spalovací motor se připojuje hladce a při běžném jízdním tempu o sobě prakticky nedává vědět. Ve vyšších výbavách automobilka nabízí dokonce i akustická skla a aktivní systémy pro potlačení hluku.

Elán LBX neztrácí ani za hranicemi města či na dálnicích, kde stále působí tiše a kultivovaně. Snaha o dynamické zrychlení ve vyšších rychlostech ovšem vede k prudkému nárůstu otáček, kdy už o sobě motor začne dávat celkem jasně vědět. Navíc začne růst i spotřeba, která se jinak umí držet překvapivě nízko.

Nestává se totiž často, aby se během testu objevila na přístrojovém štítu i udávaná průměrná spotřeba 4,4 l na 100 kilometrů, která ovšem vyžadovala velmi citlivý přístup. I při běžném jízdním stylu s několika dynamickými vložkami si však LBX vystačilo s průměrem kolem 5 l/ 100 km. Ani s nádrží na pouhých 36 litrů tak nebudete věčnými otroky čerpacích stanic.

Překvapivě sebejistě

Vedle spotřeby LBX nadchne i jízdními vlastnostmi, které jsou na malý městský crossover přinejmenším nadstandardní. Podvozek má spíše tužší nastavení a kabina netrpí na žádné výraznější náklony, přesto působí auto stále pohodlně a jeho podvozek ani na větších nerovnostech nevydává žádné pazvuky. Ostatně podobně jako motor a kabina je také kvalitně odhlučněn.

Řízení je překvapivě přesné, svižné a má příjemný chod, který oceníte na okreskách i při parkování. Brzdy pak tradičně potěší čitelností s takřka neznatelným přechodem mezi rekuperací, kdy se dobíjí baterie hybridního systému, a skutečným zakousnutím destiček do kotoučů.

Dostupná prémie

Ačkoli jde o nejmenší model v nabídce značky Lexus, LBX neztrácí nic z puncu svých větších sourozenců. A cítit je to i v těch nejmenších detailech, jako jsou charakteristické tlumené dojezdy oken. Navíc potěší bohatou výbavou, parádními jízdními vlastnostmi a navzdory skromným výkonům umí předvést solidní elán i minimální spotřebu.

Kromě toho však LBX nabízí i celkem dostupný vstup do světa značky Lexus. Úplný základ lze nyní v akční ceně pořídit již od 699 000 Kč, testovaný kousek ve výbavě Elegant Tech pak díky zvýhodnění vyšel i s lakem a DPH na 839 000 Kč. Ve standardní výbavě přitom člověku nechybí prakticky nic důležitého a stále se bude cítit hýčkán.

Lexus LBX
Spalovací motor:1490 ccm, atmosférický tříválec
Max. výkon a točivý moment spalovacího motoru:67 kW (91 k)/120 Nm
Max. výkon a točivý moment elektromotoru:94 k/185 Nm
Max. kombinovaný výkon:100 kW (136 k)
Převodovka:e-CVT
Poháněná náprava:Pohon předních kol
0–100 km/h:9,2 s
Nejvyšší rychlost:170 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:4,4-4,7 l/100 km
Kapacita baterie:1,0 kWh
Provozní/maximální hmotnost:1280-1350/1755 kg
Délka × šířka × výška:4190/1825/1550
Základní/maximální objem zavazadelníku:402/994 l
Základní cena:699 000 Kč
Základní cena testovaného provedení:839 000 Kč
Cena testovaného vozu:839 000 Kč

Test business třídy na čtyřech kolech. Lexus LM nabídne skutečně prémiové cestování

Testy

Test Lexusu RX 500h: Sametový rychlík

Testy

Výběr článků

Načítám