Článek
Ano, je tomu skutečně tak. Automobil na fotografiích je skutečně hybrid. Nemává však v ruce zelenou vlaječkou a není ve flotile skupiny Bursík & spol. Tohle auto sice má lehce ekologickou nálepku, ale Greenpeace by jej i tak raději překovalo v pluhy.
Mohutná japonská kráska
Karoserie vozu je opravdu povedená. Proti své předchozí generaci ztratila přebytečné tukové prstence a nyní vypadá opravdu sportovně. Především přední část má šmrnc. Zadní partie je jako z liftbacku, takže působí mohutným dojmem. Dodává však autu výrazný klínovitý profil.
Uvnitř vládne exkluzivní pohoda. Kam se člověk podívá, tam je vše vyrobeno z exkluzivních materiálů, nebo alespoň ze slušného plastu. Sedadla jsou mohutná a skvěle podepírají záda v celé délce. Pohled do "očí" kapličky prozradí, že tohle auto opravdu něco stojí. Kde jinde najdete budíky vyrobené z kovu? Pak ale nastane problém - kde najít nastavování zrcátek? Jak vypnout parkovací asistent? Jak otevřít víčko nádrže? A ejhle - všechny tyto ovladače nejsou vytrčené na odiv cestujících, ale jsou schované ve vyklápěcí "poličce" nalevo od volantu. Toto řešení je dost vtipné, bohužel jsou však tlačítka v množství grafické kalkulačky dost nepřehledné.
Elektromotor není ekolog
Pokud bychom chtěli o voze mluvit jako o ekologickém, tak pouze ve společnosti, kde nesedí žádný člen Strany zelených. Tohle auto totiž ekologické prostě není. Jeho základ je totiž ve vidlicovém šestiválci o objemu 3,5 l. Co na něm může být ekologického, že? Navrhovaných 120 g/na km CO2 opravdu nikdy nedosáhne.
Výkon motoru 218 kW je opravdu slušná porce, ale na tak velký automobil by nestačil. Šestiválec se sem prostě nehodí.
Jenže zde je podpořen hned dvojicí elektromotorů - jeden o výkonu 134 kW pracuje jako generátor proudu či jako startér. Ten druhý se 147 kW pak působí na kola jako akcelerátor. Ano, je to tak. Pomoc elektromotoru je v tomto případě hodně znát. Však také k 368 N.m ve 4800 ot./min z hořícího benzínu můžete v každém okamžiku přidat dalších 275 N.m.
A to je už taková "kláda", že se vám zatají dech. Auto dokáže plynule zrychlovat až téměř do 250 km/h a cestující budou neustále zaraženi do sedadel. Dech však vyrazí pružné zrychlení, když pořádně "prokopnete" pojistku pod plynovým pedálem a všechno vsadíte na jednu kartu. Ze 100 km/h se pak během okamžiku dostanete o 50 km/h výš - lehce, brutálně a přitom plynule.
Spotřeba je u tohoto vozu svojí vlastní kategorií. podle tabulek by GS 450h mohlo jezdit za 7,9 l na 100 km. Jenže to je jen teoretická hodnota. My to zvládli tak za desítku. I to je však parádní hodnota, zvlášť když jsme neustále s chutí využívali dynamických vlastností vozu.
Stále vpřed
Lexus GS 450h není žádný velký sportovec, který se s radostí vrhne do rallyových zatáček. Tenhle je usedlý starší muž s kravatou, jehož největší životní zatáčkou je ta do garáže u luxusní vily. Největší sílu tedy čekejte na dálnici a nezmění na tom ani elektronicky kontrolované tlumiče s možným nastavením tuhosti.
Ještě jednu vlastnost musíme u vozu vyzdvihnout. Nedávno jsme měli test Mercedes-Benzu třídy S. Tam jsme mluvili o tichu, které uvnitř kraluje. Jenže to není nic ve srovnání s Lexusem. Jen pneumatiky mírně hučí u chodidel a pokud se člověk pořádně opře do plynu, tak se odzadu ozve i hrdelní zabručení výfuku. Jinak ale uvnitř vládne naprosté ticho. To se pak poslouchá hudba na totálně "nadupané" audiosoustavě Mark & Lewinson.
Stádo koní za podobnou cenu
Lexus GS 450h je opravdu bohatě vybavený vůz už v základu. Tady nemusíte hledět do ceníku, zda jsou zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, nebo jestli je v autě rádio s CD a alespoň čtyřmi reproduktory. Tady je opravdu VŠECHNO. Fajnšmekři pak sáhnou po další dovýbavě, která zahrnuje dynamickou navigaci, parkovací asistent s kamerou, hlasové ovládání, vyhřívaná a ventilovaná sedadla,... Tento paket jsme měli i my. Z původních 1 679 000 Kč se tak automobil vyšplhal na 1 984 000 Kč. To je sakra hodně. Ale opět poukazujeme na Mercedes-Benz, BMW a další značky - zkuste najít takhle vybavený automobil s tak propracovanou technikou za tyhle peníze.
A těm, kterým se nelíbil test díky tomu, že byl téměř oslavný, dáme zadost v posledním odstavci shrnutím nedostatků. Tak především zavazadelník díky umístěním baterií za zadní sedadla se smrsknul na pouhých 280 l, karoserie je zatraceně těžká a do zatáček se jí vůbec nechce a ovládání klimatizace a informačního systému je dost nepřehledné a na zadních sedadlech je málo místa na hlavu. Tak a teď spekulujte, jestli to za ty peníze stojí.
Technické údaje | |
Lexus GS 450h | |
Motor | |
Zdvihový objem | 3456 ccm |
Max. výkon | 218 kW při 6400 ot./min + 147 kW |
Max. točivý moment | 368 N.m při 4800 ot./min + 275 N.m |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 9,2 |
Mimo město | 7,2 |
Kombinace | 7,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5,9 s |
Převodovka | |
automatická variátorová | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4825 mm |
Šířka | 1820 mm |
Výška | 1430 mm |
Rozvor | 2850 mm |
Objem zavazadelníku | 280 l |
Provozní hmotnost | 2005 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 1 679 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 984 000 Kč |