Článek
Tak jako se Jeep stal synonymem terénního auta, Lux znamená vysavač, a Wap vysokotlaký čistící stroj, Vespa je v některých krajích označením skútru. Může za to jednak spolehlivost, dlouhověkost a především nezaměnitelný vzhled strojů této značky. Vespa se tedy rovná ikona.
Model GTS 300 Touring už od pohledu patří do slavné rodiny. Přestože inspiraci v tvarech výrobce hledá dávno kdekterý výrobce skútrů, na originál nedosáhnou. GTS 300 zaujme čistotou tvarů, jejich elegancí a to vše kombinuje s výbornými materiály - bez nejmenšího náznaku otřepu, ve slušném laku a se vkusnými barevnými kombinacemi. Ano, od prvního pohledu prémiový skútr.
Pokud byste náhodou nevozili svá zavazadla na zádech, budou vás zajímat nosiče. V edici Touring dostáváte přední i zadní sklopný, každý uveze údajně jen čtyřkilové zavazadlo, vypadají ale na víc. Osobně sice považuji za bezpečnější prostor pro převoz věcí místo pod sedlem, ale možná jde jen o zvyk. Když je řeč o prostoru pod sedlem, integrální helmu tam nedáte – prostor je úzký. Dost překvapivé a ne chvályhodné zjištění.
Patří mezi špičku
Na pragmaticky i precizně vyvedené přístrojovce si ale opět ověříte, že Vespa znamená špičku. Nechybí tu nic, co motocyklista potřebuje vědět – hodiny, stav nádrže a velmi příjemným bonusem je ukazatel teploty chladicí kapaliny. Také tlačítka jsou nejen hezky tvarovaná, ergonomicky umístěná, ale opět zpracovaná kvalitně a bez materiálových kompromisů, které jinde omlouváme cenovkou. A když jsme u prémiových detailů, zmiňme ještě elektrické otevírání podsedlové části, i chytře vyklápěné stupačky pro spolujezdce.
Přestože tvary stroje obsahují řadu retro prvků, u zadního kola je moderní čtyřtaktní jednoválec se vstřikováním paliva. Výkon agregátu je téměř 22 koní. Sílu k zadnímu kolu přenáší variátor. Tichý motor spustíte jedině startovacím tlačítkem, žádnou retro-startovací páku tu už nehledejte.
Třístovka je v GTS velmi agilní, ale to je informace, kterou nikoho nepřekvapím – jaký jiný než nejsilnějších motor v nabídce Vespy by měl nabízet solidní výkon. Kvůli kolmým, klasickým tvarům, se kterými budete za hvězdu ve městě, ale motorka nad 120 km/h ztrácí dech. Vyškrábe ze sebe sice dálniční 130 km/h, ale je to trápení jak pro motor, tak taky trochu pro podvozek. Dává najevo, že podle něj je ideální maximálka tak 110 km/h – tam taky motorku vystřelí z klidu téměř raketově.
Ve vyšších rychlostech budete vzpomínat na rychlý nástup brzd z městského provozu. Pokud sháníte skútr na dálniční dojíždění, buď musíte jezdit pomaleji než 130km/h nebo se poohlédněte po sportovnějších modelech.
Komfortní podvozek, pohodlné sedlo...
Malá, jen 12 palcová kola kupodivu neznamenají nepohodlí. V praxi své limity ukazují jen na zvlněném povrchu v rychle jetých zatáčkách, jinak vlastně nemají chybu. Brzdy chtějí více síly, ale pak přijdou s razantním účinkem – tedy pokud je řeč o městském provozu. Sedlo už od pohledu vypadá pohodlně a já nepamatuji, kdy jsem si tak pohověl. Podobně prostor pro nohy je podobně velkorysý.
Ano, Vespa stojí zhruba o desetinu víc než konkurence, ovšem v této cenové kategorii se příplatek, podle mého soudu, nanejvýš vyplatí. Aby to byl ideál všech ideálů a vzor všech vzorů, měl by stroj ještě nabídnout možnost schovat pod sedlo integrálku a lépe zvládat jízdu na dálničním limitu. Ovšem i tak platí, že od Vespy dostanete všechen její styl, eleganci i výbornou image, a hlavně téměř bezchybný velký městský skútr prémiových tvarů, materiálů a jízdních vlastností.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 278 ccm, V1,čtyřtakt, chlazený kapalinou, DOHC/ 4 |
Max. výkon: | 15,8 kW (21,5k) při 7500 ot./min |
Max. točivý moment: | 22,3Nm / 5000 ot./min |
0 - 100 km/h: | neudává |
Kapacita nádrže: | 9,5 l |
Hmotnost: | neudává |
Pohon: | variátorem |
Cena: | 114 900 Kč |