Článek
Především na ženy je zacíleno malé MPV od italského výrobce. Řekněme si hned na úvod, že Lancia Musa je „předělávkou“ staršího Fiatu Idea, prostorného, ale prodejně nepříliš úspěšného modelu. Jak dopadla loni faceliftovaná Musa, vůbec první Lancia, která se objevuje v testu Novinek?
Na první pohled zaujme pohledný design a dvoubarevná karoserie (příplatek nemalých 25 000 korun), která konkurenci typu Roomster po stráce designu zašlape do země.
:. Lancia Musa: dvoubarevný lak karoserie vypadá dobře.foto: Novinky/Martin Žemlička
Luxus i komfort
Uvnitř vládne luxusní atmosféra, v segmentu malých MPV velmi nezvyklá. Například autorádio Bose (za 25 000 korun), sedadla potažená kůží a alcantarou (20 000 korun) či navigace s telefonem za zhruba 60 tisíc korun. Cena plně vybaveného vozu s benzínovou jedna-čtyřkou se tak hravě může dostat přes hranici 600 tisíc korun.
Uvnitř je místa dostatek, nad hlavou budete mít spoustu nevyužitého volného prostoru. Dost místa je i v oblasti nohou a ramen, a platí to i na zadních sedadlech.
:. Lancia Musa: některé díly prozrazují příbuznost s Fiatem.foto: Novinky/Martin Žemlička
Zadní sedadla jdou v případě potřeby nejenom sklopit či vyjmout, ale i posunout a zvýšit tak prostor pro nohy cestujících nebo naopak pro převážený náklad. Už základní objem zavazadlového prostoru je nicméně pro většinu situací dostatečný (390 litrů, po sklopení 1488 l). Praktická je nízko umístěná nákladová hrana a velký vstupní otvor.
Pět motorů, dokonce i osmiventil
Z motorů je na výběr osmiventilová benzínová 1,4 (77 k) a 1,4 16V (95 k). Z turbodieselů pak tři, dva 1,3 JTD (70 a 90 k) a vrcholná 1,6 JTD s výkonem 120 koňských sil.
Zkoušená benzínová jedna-čtyřka s 95 koňmi a 128 Nm se v provozu neztratí, chce to jen točit motor do vysokých otáček. Žádný rychlík to samozřejmě není a už při 175 km/h mu docházejí síly, nemluvě o aerodynamickém hluku a citlivosti na boční vítr.
Spotřeba se dá udržet lehce nad sedmi litry, při rychlé jízdě stoupne zhruba na devět litrů naturalu na sto kilometrů. Co se týče nastavení podvozku, je očividně zaměřen na komfort; výsledkem je účinné pohlcování větších i menších nerovností vozovky.
:. Řízení je přeposilované.foto: Novinky/Martin Žemlička
Posilovač řízení je klasicky „fiatkovsky“ abnormálně účinný, od kol se mnoho informací nedozvíte, řízení je necitlivé, i když docela přesné. Vzhledem k zaměření především na řidičky to ale nepovažujeme za chybu. Účinek posilovače lze ještě zvýšit po stisknutí tlačítka CITY, což se může hodit při parkování ve městě.
Vysloveně nepraktická jsou malá zpětná zrcátka; větší by možná nebyla tak hezká, ale určitě by v nich bylo vidět více než v těch současných.
:. Lancia Musa s výraznou přední maskoufoto: Novinky/Martin Žemlička
Zvláštností je možnost přikoupení „jednoho“ stupně k pětistupňovému manuálu. Lze to objednat pouze k šestnáctiventilové jedna-čtyřce, nicméně dlouhá šestka na dálnici snižuje otáčky a tím i spotřebu. Za těch pět tisíc korun se to určitě vyplatí.
Řazení je přesné, páka se lehce pohybuje v drahách; snad jen odpor při řazení by mohl být větší. Na poměry dané třídy jde o průměr.
Musa není špatná, ale ta cena...
Lancia Musa není špatné auto. Je prostorné, komfortní a působí luxusně (až na pár detailů). Zkrátka, tohle auto je takové jiné, než je ve třídě malých MPV zvykem.
Na druhou stranu je Musa dost drahá a jízdní vlastnosti má pouze průměrné. Je na ní znát stáří původního Fiatu Idea. A ta miniaturní zrcátka také moc nepotěší.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1 368 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 70 kW (95 k) při 5800 ot./min. |
Max. točivý moment: | 128 Nm od 4500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 175 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 155 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 425 000 Kč |