Článek
Kia Venga budila na českých silnicích hodně pozornosti. Velký podíl na tom měly pohledné, v Evropě navržené tvary (částečně inspirované moderními Fordy) a rovněž oblepení vozu českými vlajkami, jenž mělo poukázat na fakt, že se Venga vyrábí v Nošovicích nedaleko Ostravy (a Kia se z toho u nás snaží logicky vytěžit co se dá, až si nezúčastněný pozorovatel může myslet, že jde o českou a nikoliv korejskou automobilku).
Ale dost rýpání, pod oku lahodící karoserií (přední, agresivně vypadající maska nebo prudké zakončení C sloupku jsou parádní ukázkou moderního designu) se totiž nachází dostatek prostoru pro posádku, ale i pro zavazadla. Na podvozku Soulu navržená Venga nabídne rozvor náprav 2615 mm, což je v podstatě totožná hodnota s konkurenční Škodou Roomster (2617 mm). Díky chytrému využití prostoru a dostatečně velké karoserii s variabilním interiérem (zadní sedačky jdou nejenom sklápět, ale i vyndat či posouvat) uvnitř najde dostatek prostoru čtveřice cestujících.
Dokonce ani zavazadelník není malý – nabídne v základním uspořádání 444 litrů a zvětšit lze posunutím zadních sedaček na 570 litrů. Škoda Roomster nabídne 480 až 560 litrů.
Volant se nastavitelný ve svou osách, posez řidiče je celkově vyšší, sedadla jsou tuhá s dostatečným bočním tvarováním (v kategorii mini MPV). Potěší i dobře čitelné ukazatele i solidní výhled šikmo vpřed přes často problematické A sloupky.
Jízdní vlastnosti - průměr dané třídy
Pětistupňová manuální převodovka je přesná podobně jako u konkurenčních vozů. Při řazení se občas ozýval „plastový“ zvuk. Brzdy měla Venga dostatečně účinné, jejich nástup byl ale zpočátku až příliš razantní a tudíž hůře dávkovatelný.
Podvozek a jízdní vlastnosti celkově představují průměr malých MPV. Vozidlo je postaveno spíše na klidnější jízdu, relativně tvrdší podvozek občas překvapil horším odfiltrováním krátkých nerovností.
Základem nabídky motorizací je námi testovaná benzínová čtrnáctistovka. Ta potěší dobrým odhlučněním i solidními možnosti při akceleraci, obzvláště ve vyšších otáčkách. Při dynamičtější jízdě nicméně výrazně narůstá spotřeba paliva a dostat se na výrobcem avizovaných 6,2 litru v kombinovaném režimu je pak nemožné.
Zaváhání v extrémních mrazech
Během zkušebních jízd se stala i jedna nepříjemnost – během jednoho lednového rána, kdy palubní počítač ukazoval minus 24 stupňů Celsia, přestalo fungovat centrální zamykání (vozidlo šlo otevřít, už ne ale zavřít) a palubní počítač neustále hlásil, že je otevřený kufr. Dle vyjádření zástupců automobilky Kia šlo o drobný problém, jenž by vyřešil několikaminutový zásah servisu.
Celkově hodnotíme Vengu pozitivně – v mnoha ohledech je to pouze průměrné auto (jízdní vlastnosti - jeden příklad za všechny), prostorností a variabilitou patří mezi to lepší ze segmentu malých MPV. Potěší i poměrně agresivní cenová politika českého importéra a samozřejmě i sedmiletá záruka, kterou Kia nabízí jako jediná na trhu.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1396 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 66 kW (90 k) při 6300 ot./min. |
Max. točivý moment: | 137 Nm při 4000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 12,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 167 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1253 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 279 980 Kč |