Článek
Německý designér Peter Schreyer se proslavil například první generací Audi TT. V roce 2006 jej z koncernu Volkswagen přetáhla Kia a jak vidno, pro korejskou automobilku to byl dobrý tah. Z německého studia totiž vycházejí po designérské stránce zajímavá auta. Například nová Kia Sportage, malé SUV, které se vyrábí na Slovensku.
Sportage vypadá větší, než ve skutečnosti je (4440 x 1855 x 1635 mm). Mohutný moderní design se jistě bude mnohým zákazníkům líbit. Ani uvnitř to není s prostorností špatné – pro čtyři dospělé cestující je uvnitř dostatek místa ve všech směrech. Kufr nabídne průměrných 564 litrů (1353 l po sklopení zadních sedaček); dobré je, že tyto hodnoty platí jak pro verzi 4x2, tak pro 4x4.
Dobře zpracovaný interiér
Daní za efektní vzhled je omezený výhled šikmo vpřed a dozadu. V testovaném voze byla příplatková parkovací kamera, ukrytá ve zpětném zrcátku, ale i tak je omezený výhled jedním z největších nedostatků tohoto vozidla.
Pochvalu si zaslouží interiér, který je na tom dobře po stránce ergonomie a neurazí ani výběrem použitých materiálů. Nepředstavujte si, že Sportage má stejně kvalitní kabinu jako BMW nebo Audi, ale i přes absenci dražších materiálů či designérských „parádiček“ působí bytelně a vcelku hodnotně.
Sportage lze koupit s pohonem jenom přední nápravy nebo si připlatit za verzi 4x4 se systémem Dynamax, jehož elektronika rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu dle aktuálních trakčních podmínek. Na mokré či zasněžené vozovce to jistě přijde vhod, do terénu ale sportage není – nemá na to stavěný podvozek a nabídne i malé nájezdové a přejezdové úhly. Zablácenou lesní cestu na chalupu ale zvládne bez problémů.
Dvoulitr výkonem neohromí
Testovaný dvoulitrový, trubodmychadlem přeplňovaný turbodiesel, je druhou nejsilnější motorizací pro sportage (po zážehovém motoru 2.0 CVVT s výkonem 120 kW – 163 k). Nabízených 100 kW (136 k) a 319 Nm na 1,6 tuny pohotovostní hmotnosti v dnešní době neohromí. Přesto, moderní agregát je prost turboefektu, přirozeně zabírá už od nízkých otáček, je tichý a jeho výkon víceméně postačuje.
Při lehké noze se spotřeba paliva vejde v kombinovaném režimu do šesti litrů na sto kilometrů; ve městě nebo při rychlejší jízdě stoupne zhruba o 1 l / 100 km.
Manuální převodovka má šest stupňů a lze o ní říct, že je přesná a má krátké dráhy. Řízení je necitlivé kolem středové polohy. Podvozek občas překvapil nekomfortním tlumením.
Kia Sportage si své zákazníky určitě najde. Velký podíl na tom bude mít kromě atraktivního vzhledu a prostornosti také zajímavá pořizovací cena, dobrá základní výbava a sedmiletá záruka. Na druhou stranu, výhled z vozu není úplně ideální a tlumení nerovností tu a tam není dobré, náročnější řidiče zklame také necitlivé řízení.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1995 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 100 kW (136 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 319 Nm od 1800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 181 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1600 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 584 980 Kč (4x4) |