Článek
Kia Sportage je dost elegantní SUV. Její dost konzervativní vzhled nikoho neurazí, ale ani nenadchne, což je ovšem pro mnoho lidí přínosem. Nenápadnost je u mnoha zákazníků důležitým faktorem.
Pět/šest dveří
Pětidveřová karoserie nabízí jako pěkný přídavek i otevírané zadní okno, které je pro tento typ vozu dnes téměř nezbytným pomocníkem. Komu by se chtělo neustále otevírat celý zavazadelník, ze kterého by vypadly již naložené věci, když drobnosti může přihodit právě výklopným zadním okénkem.
Když už jsme u zavazadelníku, musíme se zmínit, že jeho velikost není zrovna z největších - pouhých 325 l. Viníkem je vysoký práh a velkým prostor pod podlážkou, kde se skrývá rezerva. Ta je naštěstí plnohodnotná. Po sklopení opěradel zadních sedadel však vzniká velmi ceněná zcela rovná ložná plocha.
Vnitřní svět
Když jsme se posadili za volant, hned jsme věděli, že v tomhle autě se pojede dobře. Jako by bylo stavěné na naší výšku, protože každé tlačítko jsme měli pěkně po ruce a nebylo třeba nic upravovat. Jen sedadla jsou trochu měkčí a mají kratší opěradla.
Na zadních sedadlech je i při nastavení na evropskou výšku řidiče dost místa na nohy, což je při velikosti vozu celkem překvapivé. I zde by ale chtělo trochu protáhnout opěradla výš.
Pohyby lopatek
Pod přední kapotou a plastovým krytem je skrytý vznětový řadový čtyřválec o objemu 2,0 l s turbodmychadlem, které má nastavitelné lopatky. To je dost značná výhoda. Výsledný výkon totiž leze do velmi pěkných 103 kW a točivý moment 310 N.m se nabízí od 2000 ot./min ve velmi ploché křivce. Nás motor doslova nadchnul. Absolvovali jsme s ním jízdu za Prahy do Passova a zpět a za tuto cestu se nám stal velmi příjemným společníkem. Jeho tvrdší zvuk po nastartování zanedlouho utichá a motor po zahřátí pracuje jako hodinky. Na dálnicích s ním jezdit 130 km/h není problém a když je potřeba zrychlit, dokáže se ručička během chvíle podívat i na 160 km/h. Zde jsme kvitovali šestistupňovou převodovku.
Spotřeba vozu je tabulkově 7,1 l na 100 km. Jelikož jsme během testu buď jezdili po Praze, sprintovali po dálnici či šplhali po šumavských okreskách, dostali jsme se na 8,1 l na 100 km. Také se dost často dostával do extrémních situací stálý pohon všech kol (tlačítkem jej lze zapnout ve stálém poměru 50:50), který musel ve spojení s ESP korigovat slušný liják v horách, a tedy i mizernou trakci (na kterou jsme nedbali a stále jeli tu svou).
Podlaha výš, vidět je dál
Automobily SUV mají několik nepříjemných vlastností, ale vyšší podvozek má v sobě i spoustu výhod. Terénní vložky kolem přechodu Strážný jsme zvládli s přehledem. Vysoká výška také nabízí dobrý rozhled. Podvozek kie je navíc velmi pohodlný a jistý. Utrhnout ho sice není nic obtížného a vysoké těžiště tomu dost pomůže, ale každá reakce je čitelná a dobře se zvládne.
Slušná cena je tradiční zbraň
Za kompletně vybavený automobil v nejvyšší výbavě EX dá zákazník 759 980 Kč (základní cena vozu je 589 980 Kč). V porovnání s konkurencí je tak tento korejský automobil opět o krůček napřed. Ve výbavě chybějící rádio a metalíza byly doplněny za příplatek, takže výsledných 777 980 Kč za kompletně "nabušené" SUV se zdá jako slušná cena.
Technické údaje | |
Kia Sportage 2.0 CRDi VGT EX | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1991 ccm |
Max. výkon | 103 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 310 N.m při 2000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8,9 |
Mimo město | 6,2 |
Kombinace | 7,1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 177 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12,0 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4350 mm |
Šířka | 1800 mm |
Výška | 1695 mm |
Rozvor | 2630 mm |
Objem zavazadelníku | 325/1375 l |
Provozní hmotnost | 1760 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 689 980 Kč |
Základní cena vybavení EX | 759 980 Kč |
Cena testovaného vozu | 777 980 Kč |