Hlavní obsah

Test: Kia Sorento po faceliftu opět zvedá laťku

První generace modelu Kia Sorento byla offroadem s rámovou konstrukcí, připojitelným pohonem všech kol a redukční převodovkou. Již v druhé generaci se však začala měnit do velkého prémiového SUV. Čtvrtá generace byla představena v roce 2020 a po faceliftu, který vstoupil na trh začátkem letošního roku, je ještě kultivovanější.

Foto: Petr Horník, Novinky

Modernizovaná Kia Sorento

Článek

Modernizovaná Kia Sorento čtvrté generace byla poprvé představena v létě loňského roku a na první pohled zaujala přepracovanou přídí, která evropské vlajkové SUV se spalovacím motorem přibližuje vlajkovému elektrickému SUV značky, tedy modelu EV9.

To platí zejména pro nové světlomety s vertikálně uspořádanými LED segmenty a výrazným denním svícením ve tvaru písmene T. Upravená maska chladiče postrádá logo, které bylo modernizováno a přesunuto na kapotu. Nový je také přední nárazník.

Z profilu zaujmou nové ráfky, přičemž testovaná verze se vznětovým motorem nabízí jako jediná 20" lité disky, hybrid a plug-in hybrid se musí spokojit s 19". Novým prvkem na zádi jsou zadní světla, respektive vnitřní grafika. Tvary zůstaly stejné.

Kia EV9 v testu: Vlastní cestou

Testy

Omlazená Kia Sorento ovšem nezaujme pouze svými tvary, ale také rozměry. Vždyť tenhle drobek, který od pohledu působí jako stvořený pro americké silnice, měří 4815 mm na délku, 1900 mm na šířku a 1700 mm na výšku. Rozvor náprav 2815 mm je pak příslibem skutečně bohatého vnitřního prostoru.

Funkční moderna

Výraznou proměnou prošla také palubní deska, která se zbavila tradiční kapličky přístrojů. Tu nahradil samostatně stojící panel, do kterého jsou integrovány dvě 12,3palcové obrazovky - digitální přístrojový štít a dotykový infotainment.

Obě obrazovky nabízejí modernější grafiku, infotainment navíc působí přehledněji. Vrcholná výbava Top navíc přináší i head-up displej, který promítá informace přímo do zorného pole řidiče.

Automobilka přepracovala také výdechy ventilace a její ovládání. To bylo přesunuto níž a podobně jako u jiných vozů značky Kia nabízí možnost přepínání mezi ovládáním médií. Systém je to skvěle vymyšlený, praktický a šikovně při ruce. Zajímavostí je i čtečka otisků prstů, umožňující identifikaci řidiče.

Nová sedadla, která v testované vrcholné výbavě nabízejí vyhřívání i ventilaci, relaxační (téměř vertikální) polohu a prodlouženou oporou stehen, jsou velmi pohodlná. Sedadlo řidiče má masážní funkci a nastavitelnou bederní opěrku i boční vedení. Za příplatek je k dispozici čalounění kůží Nappa a černá stropnice.

Kabina působí vzdušně a nabízí dostatek odkládacích prostor včetně prostorného boxu pod loketní opěrkou. Zamrzí snad jen absence většího držáku nápojů, do kterého by se vešla velká lahev.

Vyhřívaná zadní sedadla

Testovaný vůz nabízel sedmimístnou konfiguraci, kdy v druhé řadě najdeme posuvnou lavici a nastavitelné sklopy opěráků s dělením v poměru 60 : 40. Prostor je zde přitom opravdu královský - a to ve všech směrech. I zadní sedadla jsou navíc vyhřívaná.

Přístup na sedadla ve třetí řadě, která se při nepoužívání sklápí do podlahy, usnadňují tlačítka, po jejichž stlačení se sedadla v druhé řadě lehce sklopí a odsunou.

Díky velkým dveřím a dlouhému pojezdu je nastupování do třetí řady sedadel poměrně komfortní. Místa je zde navíc překvapivě dost. Komfort dále zvyšuje samostatné nastavení klimatizace s nastavitelnými výdechy a nechybějí ani nabíjecí USB-C porty, které jsou dostupné ve všech řadách.

Objem zavazadlového prostoru se u sedmimístné verze pohybuje v rozmezí 179 až 1996 litrů, se zaklopenými sedáky ve třetí řadě je přitom místa opravdu víc než dost. Nechybí ani dvojité dno s prostorem na uložení roletky a pod podlahou auta je za příplatek k dispozici dojezdová rezerva.

Příjemný nafťák

Příjemným překvapením v nabídce modernizované Kii Sorento je 2,2litrový vznětový motor o výkonu 142 kW s nejvyšším točivým momentem 440 Nm, který je standardně spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Výkon může být směrován pouze na přední kola, testovaný vůz byl ale vybaven systémem pohonu všech kol s automatickým rozdělováním točivého momentu. Sorento si tak pohonem zadní nápravy pomáhá například při rozjezdech, pružném zrychlení i v zatáčkách. Díky voliči terénních jízdních režimů lze navíc jeho chování uzpůsobit konkrétním podmínkám.

Motor působí kultivovaně a jeho 193 koní na SUV s hmotností kolem dvou tun celkem stačí, ostatně zrychlit z nuly na 100 km/h umí vznětová čtyřkolka za 9,7 sekundy a maximální rychlost dosahuje až 201 km/h. Elán vozu nechybí ani ve vyšších rychlostech, při předjíždění je ale lepší nechat si větší rezervu.

Kia v Evropě testuje nový hatchback, může jít o nástupce ceedu

AutoMoto

Převodovka se snaží motor držet spíše v nižších otáčkách, zbytečně ho ale nepodtáčí. Na dálnici točí kolem 2000 otáček za minutu, v případě potřeby ale umí svižně podřadit - zejména v režimu Smart, který se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče. Navíc má sorento možnost řazení pádly pod volantem, sportovní charakter se v něm ale hledá obtížně.

Podvozek je totiž laděn především komfortně, přičemž na některých cestách působil možná až příliš houpavě. Dvacetipalcová kola se však uměla na některých ostrých zlomech ozvat a narušit jinak velmi klidné cestování. Při svižnější jízdě na českých okreskách je navíc potřeba dávat pozor na místo; sorento je totiž nejen pocitově opravdu velké.

Foto: Petr Horník, Novinky

Modernizovaná Kia Sorento je stále dostupná s 2,2litrovým přeplňovaným vznětovým čtyřválcem.

Mnohdy je tak potřeba zajet až na krajnici, kde se začne ozývat asistent pro vedení v pruzích. Ještě aktivnější je ale systém upozorňující na nejvyšší povolenou rychlost, který si ne vždy vezme správné informace (což je ovšem problém většiny těchto systémů).

Kia přitom nabízí možnost rychlé deaktivace přes volant pouze u systému vedení v pruzích, upozornění na rychlost je potřeba vypínat přes displej infotainmentu. Do správného menu se lze naštěstí snadno dostat díky programovatelnému tlačítku na volantu.

A jaká je spotřeba? Kombinovaný průměr 6,5 až 6,6 litru na 100 kilometrů překvapivě není zcela nedosažitelný údaj, vyžaduje ovšem citlivější přístup. Při běžné jízdě se spotřeba pohybovala v rozmezí 7 až 8 litrů/100 km, spěchání zvýšilo apetit o 1 až 2 litry.

Praktický reprezentant

Modernizovaná Kia Sportage v nejvyšší výbavě Top a s klasickou vznětovou motorizací nabízí velmi vydařenou kombinaci reprezentativního vzhledu, bohaté výbavy, praktické kabiny a solidních jízdních vlastností, navíc s rozumnou spotřebou. Cena přitom na poměry tohoto segmentu není z nejhorších. Hybrid i diesel s pohonem jedné nápravy pořídíte od částky 1 199 980 korun.

V testované výbavě Top startuje naftová čtyřkolka od 1 489 980 Kč, s příplatky za lak, dojezdovou rezervu, 7místné provedení a za paket Nappa se pak cena vyšplhala až na 1 564 980 Kč. To sice není úplně málo, Kia Sorento ale dokáže svou cenu obhájit.

Kia Sorento 2,2 CRDi SCR 4x4 8DCT automat
Spalovací motor:2151 ccm, přeplňovaný vznětový čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:142 kW (193 k)/440 Nm
Převodovka:8st. dvouspojková
Poháněná náprava:4x4
0-100 km/h:9,7 s
Nejvyšší rychlost:201 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:6,5 až 6,6 l/100 km
Objem palivové nádrže:69 l
Provozní/maximální hmotnost:1854-2016/2600 kg
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu: 750/2500 kg
Délka × šířka × výška:4815 x 1900 x 1700 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:179/1996 l
Základní cena:1 199 980 Kč
Základní cena testovaného provedení:1 489 980 Kč
Cena testovaného vozu:1 564 980 Kč

Test SUV Kia Sorento: Svižný rodinný dostavník

Testy

Kia Sportage v testu: hodně auta za slušnou cenu

Testy

Výběr článků

Načítám